Jakten på CX...

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

I natt bråvåknet jeg fra en drøm hvor jeg og en kompis var ute og kjørte i vår gamle, sølvgrå CX 20 fra 1984. Dette har skjedd gjentatte ganger gjennom årene, og nå bestemte jeg meg for å å lytte til "den indre stemme" og begynne å sondere terrenget etter en erstatter for bilen jeg vokste opp i. Neida, vi bodde i et hus, men vi kjørte også mye lange bilturer... :)

Bilen vi hadde var en som sagt en sølvgrå metallic ´84 CX 20. Jeg tror det var en Reflex, men kan ikke si dette med sikkerhet. Den hadde 4-trinns gear. Jeg er ikke nødvendigvis ute etter en maken bil, men jeg ønsker gjerne å få litt tips og råd om å velge modell.
Er det modeller som er bedre/verre enn andre? Hva er det "beste" kjøpet? Modeller man bør styre unna? Slike ting lurer jeg på.

Jeg kunne tenke meg en vanlig sedan, ikke stasjonsvogn, med bensinmotor, og helst 5-trinns gear. Mener å huske at mine foreldre ønsket seg det hver gang vi kjørte gjennom Finland og Sverige... Mest mulig driftssikker modell er også en faktor.

Jeg ser på finn.no at det er lett å bli fristet av biler til 8-10.000,-, men tror vel at det fort kan bli mye jobb og utgifter. Dermed også dårlig nattesøvn, lite CX-cruising og dårlig mot. På cx-basis.de kan man jo bli lettere himmelfallen, men der er også prisene deretter.

Håper på litt kjøpstips og råd på det andre jeg lurer på.

Mvh
Julian
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

Nå har jeg akkurat lagt ut annonse for en slik bil!
viewtopic.php?f=11&t=6316
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Takk for tipset!

Er det bare meg, eller vanker det en del jobb med dette eksemplaret?

Jeg har lyst på en mest mulig urørt originalbil med god servicehistorikk.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:Takk for tipset!

Er det bare meg, eller vanker det en del jobb med dette eksemplaret?

Jeg har lyst på en mest mulig urørt originalbil med god servicehistorikk.
Virker som om det er litt smårusk før den er på veien, ja.
Vil du ha nøkkelklar bil som er tipp-topp, må du nok betale endel for det. Og slike biler finnes det veldig, veldig få av i Norge - spesielt Serie 1 Berline (personbil, altså.)
Skulle jeg hatt en skikkelig fin serie 1-bil, ville jeg forberedt meg på å bruke 50-100 tusen inkludert importkostnader, og så sjekket markedene i Nederland og Tyskland.
Det høres kanskje ut som mye penger, men det syns jeg egentlig ikke det er hvis man får en avansert klassiker som CX i god stand.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

Denne ser f.eks kjempeflott ut. Toppmodell fra siste året med serie1, virker velholdt på bilder og omtale.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ci ... 39345.html
Denne ender på rundt 60-65 tusen ferdig på norske skilt inkludert alt, vil jeg tro.

Mange synes serie 1, altså t.o.m modellåret 1985, med kromstøtfangere og badevekt-speedometer er de mest attraktive bilene. Vil du ha en slik, er det å anbefale å gå for en av de siste årgangene. Det er stort sett sånn at du betaler for tilstand, ikke for type bil. Har du tålmodighet og leter i utlandet, er det kanskje mulig å søke smalt etter akkurat den du ønsker deg. Men det som bør telle mest er tilstand. Veteranbilversjonen av boligmeglernes "beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet" er vel "tilstand, tilstand, tilstand."
Deletilgang er nok enklere på Serie 2-biler, men man får tak i det meste til Serie 1 også - man må bare kanskje litt oftere bestille fra CX-Basis e.l. i stedet for å enkelt finne brukte deler i Norge. Men det høres jo uansett ut som du helst vil ha bil der slikt ikke blir så veldig aktuelt..

Tror ikke det er noen spesielle modeller eller motorer å fraråde, med mindre du er opptatt av bensinforbruk og andre sånne kjedelige ting.
Det er selvfølgelig slik at jo mer utstyr, jo mer kan gå i stykker. Men det gjør jo ikke så mye om bilen har f.eks aircondition som ikke virker, hvis alternativet var ingen aircondition, spør du meg..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

Hvis du ser forbi alle avsporingene og irrelevante sammenligner med Toyota Corolla, så er det en del info om kjøp i "I Have a Dream"-tråden under "CX Kjøpes."
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Den var veldig fin. Et tilsynelatende flott eksemplar. Jeg er ikke så voldsomt opphengt i årsmodell eller type, men ønsker en personbil som helst har 5 gir og bensinmotor. Jeg er ikke motstander mot diesel, men har ingen erfaring med dette i CX.

Om prisen er 10.000 eller 50.000 har ganske lite å si da jeg ikke planlegger å kvitte meg med bilen hvis jeg først kjøper en. Det jeg har erfart fra andre kjøretøyer er også at man får det man betaler for. En bil til 10.000 med "litt som må gjøres" blir fort 50.000 før man vet ordet av det. Så gjelder det vel å unngå å betale 50 for noe som trenger større oppgradering...

Likte den hvite TRSen på finn.no, men er noe skeptisk til den lave prisen. Ikke at det behøver å ha noe å si, for all del. Og så er det dette med at sjefen sier at hvite biler ser ut som hvitevarer (noe jeg av og til er enig i ;) )

J.
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Jeg beregnet avgiftene på den tyske 85-modellen. Jeg satte inn 150 i nox og 1500 kg egenvekt. Totalpris ferdig registret i Norge ble da 93000. Dersom den hadde vært en 83-modell og veteran ville prisen blitt 48000... Så jeg tror nok jeg vil importere en veteran, eller finne en fin bil i Norge. Hvis det sistnevnte finnes, mtp. vegsaltingen...

J.
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Fant denne på mobile.de:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ci ... LSO_EXPORT

Hva betyr TRE. Den ser jo hel og grei ut, eller hva? Ut fra min dårlige tysk antar jeg at det står at det er 5-trinn gearboks på den.

Hvordan er denne utstyrt, etc, ift. til de andre modellene serie 1?

Det hadde absolutt vært kurant om det var en veteran, hvertfall hva importkostnadene angår :)

j.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

Du bør kunne få ned engangsavgiften mot 10 tusen med alternativ beregning. Er litt byråkrati, men det har blitt gjort flere ganger med CX. Men veteran er enklest og billigst, ja.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Jakten på CX...

Post by RolandM »

reflex1984 wrote:Fant denne på mobile.de:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ci ... LSO_EXPORT

Hva betyr TRE. Den ser jo hel og grei ut, eller hva? Ut fra min dårlige tysk antar jeg at det står at det er 5-trinn gearboks på den.

Hvordan er denne utstyrt, etc, ift. til de andre modellene serie 1?

Det hadde absolutt vært kurant om det var en veteran, hvertfall hva importkostnadene angår :)

j.
TRE er i praksis samme utstyrsnivå som Athena - Citroen skiftet betegnelser helt på starten av 80-tallet, og gikk over til bokstavkoder i stedet for navn. Reflex ble til RE, Athena til TRE. Neste utstyrsnivå er Pallas, som var høyeste tilgjengelige nivå på en vanlig toliters CX.

Athena/TRE har femtrinns kasse som standard, elektriske vindusheiser foran, servostyring. Reflex hadde også servostyring som standard, i motsetning til den tidligere CX 2000. Tror du må opp på Pallas for å få elektriske vindusheiser bak og sentrallås som standard. Derimot har TRD-modellene (95 hester turbodiesel) fra 1983 sentrallås. Alle modellene bortsett fra Reflex og tidlig CX2000 har oppgradert stoffkvalitet i setene. Den TRS'en du så på Finn er utstyrt som en TRE/Athena, men har i tillegg sentrallås.

TRE'en på Mobile har åpenbart hatt rustutbedring på høyre hjulbue foran; det er tydelig fargeforskjell i lakken. Ellers ser den ryddig nok ut fra bildene, men man ser alltid mer "live". Det kan se ut som om det er en fargeforskjell fra B-stolpe og bakover på høyre side, eller det kan være bare lyset. Dette er vel en "Zustand 2-/3+" i henhold til Classic Car-tabellen om man skal dømme ut fra bildene, og da er den vel priset bittelitt høyt, men ikke så mye over det som er realistisk.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Takk for veldig nyttig informasjon!

Denne bilen er nok i det sjiktet jeg ser etter. Kunne naturligvis tenkt meg å gå for konsept nr. 2 som er en nyest mulig sort Serie 2 GTi Turbo 2, men da blir nok kostnaden betydelig høyere. Dessuten liker jeg dashbordet og chromen på Serie 1, selv om tilstand er det mest styrende.

Er det noe man burde gjort hvis man bestemmer seg for å importere en "usett" bil fra Tyskland. Man må jo naturligvis reise ned, men kanskje man burde spandere noen kroner på å få et kyndig verksted til å gå over den aktuelle bilen? Er det kanskje noen som kjenner til verksteder som spesialiserer seg på slikt, for å oppdage kjente feil og mangler?

Kunne absolutt tenkt meg å kjøpe fra cx-basis, men det er såvidt jeg kan se langt over mitt prisnivå...

:)

J.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:Takk for veldig nyttig informasjon!

Denne bilen er nok i det sjiktet jeg ser etter. Kunne naturligvis tenkt meg å gå for konsept nr. 2 som er en nyest mulig sort Serie 2 GTi Turbo 2, men da blir nok kostnaden betydelig høyere. Dessuten liker jeg dashbordet og chromen på Serie 1, selv om tilstand er det mest styrende.
S2, også Turbo, ligger som regel under S1-biler i pris ved samme tilstand. Kommer vel oftere pene S2 for salg i Norge også... S2 er mer styr å importere, p.g.a alternativ beregning, men det er mulig å få disse importert rimelig.
Eksempel: CX Prestige 1983, gått 43000 km, importert mai 2010:
Forholdstall bruksfradrag engangsavgift ble satt til 0,02699, ref. http://toll.no/upload/Dokumenter/Tollve ... 7-2011.pdf - engangsavgiften blir dermed rundt 7000 kroner.
En S2 Berline Turbo fra rundt 1985-1988 bør kunne importeres for cirka samme avgift. Vrakpant på 2000 kroner og mva på innkjøpsprisen kommer i tillegg.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:Jeg beregnet avgiftene på den tyske 85-modellen. Jeg satte inn 150 i nox og 1500 kg egenvekt. Totalpris ferdig registret i Norge ble da 93000. Dersom den hadde vært en 83-modell og veteran ville prisen blitt 48000... Så jeg tror nok jeg vil importere en veteran, eller finne en fin bil i Norge. Hvis det sistnevnte finnes, mtp. vegsaltingen...
Nå har jeg regnet på denne med alternativ beregning. Bør bli rett over 50000 ferdig importert. Altså marginalt dyrere enn veteran. Eneste ulempen er at det er mer byråkratisk og at du må legge ut full engangsavgift mens du venter på at "Kontoret for verdifastsettelse av kjøretøy" fikler med kuleramma og finner ut hvor mye av avgiften du skal få refundert. Med mindre du gjør en avtale med firma som har tollkreditt, da.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:Den var veldig fin. Et tilsynelatende flott eksemplar. Jeg er ikke så voldsomt opphengt i årsmodell eller type, men ønsker en personbil som helst har 5 gir og bensinmotor. Jeg er ikke motstander mot diesel, men har ingen erfaring med dette i CX.

Om prisen er 10.000 eller 50.000 har ganske lite å si da jeg ikke planlegger å kvitte meg med bilen hvis jeg først kjøper en. Det jeg har erfart fra andre kjøretøyer er også at man får det man betaler for. En bil til 10.000 med "litt som må gjøres" blir fort 50.000 før man vet ordet av det. Så gjelder det vel å unngå å betale 50 for noe som trenger større oppgradering...

Likte den hvite TRSen på finn.no, men er noe skeptisk til den lave prisen. Ikke at det behøver å ha noe å si, for all del. Og så er det dette med at sjefen sier at hvite biler ser ut som hvitevarer (noe jeg av og til er enig i ;) )
Har kikka en gang til på den hvite TRSen, og med forbehold om at det kan være rust under så ser dette ut som et bra eksemplar. Den er visst kjent i miljøet, og ryktene på Facebook sier at den er i så bra stand som den ser ut som. CX serie 2 med mangellapp og 200K på telleren er det nok umulig å selge for noen høyere pris i Norge, så at prisen er tilsynelatende lav betyr bare at CX er underprisa på det norske markedet.
Det er mest sannsynlig relativt enkelt og rimelig å fikse feilene fra EU-kontrollen.
Frontrute: 3500 kroner
Stramme opp håndbrekk: En times arbeid, kanskje to + deler for 300 kr. hvis klosser må byttes.
Lekkasje i tannstang: Er sannsynligvis ikke egentlig dette, men en eller annen hydraulikkretur som lekker. Fra 0 til et par tusen kroner, gjetter jeg.
Defekt retningslys høyre framme: Kan være pære, dårlig kontakt e.t.c. Nytt blinklys er enkelt å skaffe. Maks 1000 kroner.

Da snakker vi kanskje 7500 kroner i verkstedpris inkl. deler... Si at det er noen småting du vil ha retta i tillegg til EU-feilene, så ender du opp rundt ti tusen.
Så lenge bilen er så rustfri som den ser ut (ta med noen og sjekk grundig! Rust er det kjipeste som fins), så kan du ha tipp-topp CX på veien for såvidt over 20.000. Gjetter på at du kan få to restaurerte støtfangere for 5-7000 hvis du vil gi den et kosmetisk løft. Den løse luka du ser på dashbordet er like ødelagt på 99% av alle CXer. 14-tommers såkalte GTI-felger kan du få nesten gratis (fra helt gratis til et par tusen, alt etter tilstand) og da blir denne seende tipp topp ut.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply