CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by reflex1984 »

Har forsøkt å lese meg opp, men blir ikke helt klok.

Prøver å finne ut hva som er den mest utstyrte/flotteste modellen av Berline serie 1. Er det Pallas? GTi? Turbo?

Er det stor forskjell på kjøreegenskaper, samt motorkarakteristikk, på modellene?
Last edited by reflex1984 on Wed 01 May, 2013 12:10, edited 2 times in total.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX utstyrsnivå.

Post by jonsto »

Dette er vel egentlig andre bedre til enn jeg. Citro1cx har vel ei side der det står en hel masse. Best utstyrt er nok GTi. Den har 2,5 l motor. Serie 1 Turbo er kun produsert i -85 (Bensin). Har et helt annet speedometer blant annet. Diesel turbo er best utstyrt av dieslene. Pallas finnes både med forgasser og innsprøyting. Disse har blanke dekkplater på dørstokkene. (Min -85 CX20 Pallas har econometer som viser hvor uøkonomisk du kjører).
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: CX utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by reflex1984 »

Er det noen spesielle styrker/svakheter med injection vs. forgassermotorer, både 2400 og 2500 bensin.

Etter hva jeg kan lese så kom de bredere forskjermene i 1982 for å tillate bruk av Michelin TRX på GTi og som "optional" på biler med injection. Kan man benytte andre dekk på en Pallas, eller er man låst?

Jeg har egentlig lyst på en Berline, kanskje til og med Pallas eller GTi. Kanskje mest Pallas, da jeg forstår at GTi har stivere fjærer og at jeg ikke kjører veldig mye over fartsgrensen og verdsetter komfort framfor fart.

Er det stor forskjell på Pallas og de andre modellene? Det går kanskje mest i chrome og ekstra funksjoner, eller også på seter/interiør?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by jonsto »

Si meg, hadde du tenkt deg på treffet i Dalen?
I så fall foreslår jeg at du venter med å bestemme deg til du har vært der. Men personelig vil jeg anbefale en GTi med 25 motor. Setene i serie 1 GTi er som å sitte i en dyp god lenestol uten armlener. :-) Serie 2 GTi setene skal du lete veldig lenge før du finner noen som er bedre. :-)
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by reflex1984 »

Takk for godt tips! Jeg har ikke bestemt meg, bare gjort meg opp en idé om hva jeg tror jeg ser etter.

Jeg har veldig lyst å reise på treffet i Dalen. Må bare avklare turnusen først. Det er mulig det vanker noe ekstrajobb jeg muligens må delta på.

Hvor mange biler pleier det normalt å delta?

Det er altså en viss forskjell på setene fra "vanlig" til Pallas til GTi?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by jonsto »

Tror det er påmeldt rundt 40 biler, men det pleier å komme noen etteranmeldte, samt en del dagsbesøk. Hvor mange CXer vet jeg ikke, men tror det er mer enn 10.
Pallas har vel vanlige seter. det er GTi som har andre. Og selvfølgelig Prestige.
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by reflex1984 »

Ok, skjønner det slik at hvis man vil prøve andre seter enn det som står i f.eks. 84 CX20 Reflex (4-gir), så må man over på GTi.

Håper jeg får tatt turen ned. Rundgren har jo vært så hyggelig å tilby meg en av bilene sine for å kjøre fra Oslo til Dalen. :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by jonsto »

reflex1984 wrote:Ok, skjønner det slik at hvis man vil prøve andre seter enn det som står i f.eks. 84 CX20 Reflex (4-gir), så må man over på GTi.

Håper jeg får tatt turen ned. Rundgren har jo vært så hyggelig å tilby meg en av bilene sine for å kjøre fra Oslo til Dalen. :)
Så det. Det er en 22 TRS. Så kan du jo få prøvekjøre min -89 25 GTi. Så får du sikkert også prøve rundgren sin GTi T2. Så du må sette alt inn på å komme. :-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by Black Lemon »

Serie 1 Pallas IE er nydelig, men har du først kjørt en GTi turbo, så har man lett for å bli hekta. Den har 40% høyere dreiemoment enn 25 GTi og er fortsatt svært myk i fjæringen sammenlignet med f.eks. XM. En serie 1 turbo som utseendemessig så ut som en IE Pallas kunne kanskje vært det optimale.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by RolandM »

Du begynner åpenbart å bli rammet av nerdesyken, som en del av oss andre! Tror det er på tide med denne:

http://www.amazon.co.uk/Citroen-Haynes- ... ds+Citroen

John Reynolds er en guru i Citroenkretser. Det er ikke mer enn ca 10 sider om CX her, for boken omtaler nesten alle Citroenmodellene, men oversikt over motorer og utstyr er ganske god, og Reynolds har noen kjøpsråd som supplerer den utmerkede oversikten på klubbens sider (se venstremenyens punkt "Om CX").

Leser du fransk bør du også kjøpe denne: http://www.amazon.co.uk/CX-lign%C3%A9e- ... Pagneux+CX

Her får du virkelig alle detaljer, år for år.

Som har vært nevnt av både meg og andre tidligere på forum: I utgangspunktet bør man følge rådet "buy on condition, not on specification". Hvis du kommer over en bil som faktisk har pen lakk, lite eller ingen rust og har vært fulgt opp løpende teknisk slik at den er så driftssikker som du kan få en gammel bil, så ville jeg mye heller tatt en slik i lav utstyrsmodell enn f.eks den GTi'en som ligger på Finn, selv om begge hadde samme pris.

Serie I kan egentlig deles inn i perioden 1974-1979 og 1980-1985; det skjedde vesentlige endringer i motorer og utstyrsbetegnelser i det skillet. Med mindre du kommer over en flott gammel klassiker bør du nok velge en fra de siste årsmodellene, og gjerne 83-85; de har bedre rustbeskyttelse. Når du kommer så sent ut i produksjonen av serie I har vel samtlige modeller servostyring og helt kurant utstyrsnivå for en stor bil fra tidlig 80-tall. Setene er mer forseggjorte i GTi (integrerte hodestøtter) og i Prestige, muligens også i Pallas, men helt fine ellers også. Etter hvert som du går opp i utstyrsnivå kommer det på sentrallås, elektriske vindusheiser, tåkelys, bedre stoff i setene, elektrisk justerbare speil etc. etc. Hvis du vil ha en bil som har alt dette og fortsatt svarer til kravene nevnt ovenfor må du ikke bare betale mer, men også vente lenger du finner en - evt. importere fra utlandet. Det kan jo være en helt grei tilnærming; jeg har selv importert en 76 Prestige fra Frankrike; man skal bare være bevisst på de valgene en gjør.

Den enkleste inngangsbilletten til en CX med greit utstyrsnivå og som du kan finne i god stand i løpet av overkommelig tid og til en akseptabel pris er nok en serie II 22TRS (115 hester og ganske bra med dreiemoment på middels turtall), evt. en TRD Break med turbodiesel (Turbo 95 hester i serie I fra 1983 og til serie II 1987, turbo intercooler 120 hester fra 1987 og videre). Begge disse variantene har elektriske vindusheiser foran, sentrallås, servostyring, oppgradert stoff i setene (men standard seter) etc. TRD tror jeg også ble levert med fire vindusheiser og elektrisk justering av speilene; i hvert fall har min Break det.

Injection-modellene og turbo er fristende, men de er dyrere, tidvis kjørt hardt eller blitt forsømt vedlikeholdsmessig pga kostnader, de har mer stæsj og mindre plass i motorrommet, og injection er også en av mange mulige feilkilder på en eldre bil som man heller ikke skal se bort fra når det gjelder CX.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by reflex1984 »

Det var et godt svar du, takk :)

Vi hadde en 1984 sølvgrå metallic CX20, som jeg TROR var en reflex. 4-trinns gir, stoffseter (grå), el. vinduer foran og ikke a/c. Den var helt KONGE. Det eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg til det denne bilen hadde er 5-trinn gir. Motormessig synes jeg den var helt fin. 2 liter og 105 hk er jo på ingen måte en svak motor. Heller ingen racer, men hva så?

Det er lett å bli besnæret av GTi og Turbo, og Pallas med alt utstyret. Likevel er de jo bare nydelige alle disse bilene.

Det spiller egentlig ingen rolle hvilken, men jeg ønsker meg helst en Berline og helst ikke hvit, og med 5 gir. Så er resten stort sett ett fett, bare det er i GOD STAND :)

God nyhet: blir bygget garasje til høsten :)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by rundgren »

reflex1984 wrote: Jeg har egentlig lyst på en Berline, kanskje til og med Pallas eller GTi. Kanskje mest Pallas, da jeg forstår at GTi har stivere fjærer og at jeg ikke kjører veldig mye over fartsgrensen og verdsetter komfort framfor fart.
GTI har ikke mer demping i kulene, det er det kun Turbo som har. Utbredt misforståelse..
(og fy-fy å si "fjærer" når man snakker CX ;-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Serie 1 Pallas IE er nydelig, men har du først kjørt en GTi turbo, så har man lett for å bli hekta. Den har 40% høyere dreiemoment enn 25 GTi og er fortsatt svært myk i fjæringen sammenlignet med f.eks. XM. En serie 1 turbo som utseendemessig så ut som en IE Pallas kunne kanskje vært det optimale.
Kan skrive under på at turbomoment er avhengighetsskapende. I tillegg bruker 2.5 Turbo en del mindre bensin enn vanlig 2.5.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Serie 1 utstyrsnivå/motoralternativer/modeller.

Post by jonsto »

rundgren wrote: I tillegg bruker 2.5 Turbo en del mindre bensin enn vanlig 2.5.
1 dl på mila ved konstant 90 km/t for å sitere fabrikken. ;-)
Post Reply