Er jeg blitt gal(ere)?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Er jeg blitt gal(ere)?

Post by jonsto »

Snakket med en kjenning i dag. Han har begynt med blant annet foliering av biler. Tror jeg vil prøve å foliere en CX i stedet for å lakkere. Noen som synes ideen er spennende?
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by n10516 »

Et taxiselskap i Oslo valgte for fler år siden å foliere alle bilene i deres profileringsfarge. Sett med den utenforståendes øyne gikk det lite bra, bilene så etter kort tid lite bra ut, sikkert dels pga. diverse småskader - og dels fordi folien ikke satt skikkelig. I dag er både profileringsfargen - og folien historie.

Interessant om du prøver - jeg ville ikke gjort det, særlig ikke på en gammel bil hvor det kan være nyttig å følge med for å kunne oppdage evt. rustproblemer etc. i tide. Å få folien av, om en skulle finne eksperimentet mislykket, må jo også være et lite h.... Du kan jo bare se på en varebil som har hatt foliert reklame som av en eller annen grunn må fjernes. Limrester og dritt sitter igjen.

Hadde dette vært en god metode å fargesette et gjøretøy på, ville nok metoden vært tatt i bruk i stor skala. Det er sikkert en grunn til at f. eks. busser - som en jo, med sin reltivt enkle form, skulle egne seg godt for foliering, fortsatt er lakket.

Jeg syntes det hørtes spennende ut da metoden ble kjent, men har vært i tenkeboksen og - nei, for meg er det lakk som gjelder!

Men diskusjonen er intereessant den, her kommer det sikkert flere synspunkt! (Og til spøsmålet ditt.... Nei, du er neppe blitt gal! Har aldri regnet deg på det hakket... :D )



Vidar
Last edited by n10516 on Fri 10 May, 2013 13:20, edited 1 time in total.
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by radovan »

Det er jo ein velkjent teknikk og har lite med galskap å gjere. 8)

Raskt, relativt billeg i høve til heillakkering, stort utval i farge/logo/galskap(!) og med angreknapp. Blir du lei er det berre å fjerne det. Men å legge på folie er arbeid for ein proff etter det eg har forstått, dvs ein kan nok få det til på første forsøk, men det kan ein jo greie med lakk og. ;)

Det einaste er at ein vil framleis ha annan farge i dører og motorrom, om ein ikkje brukar originalfargen.
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by jonsto »

Firmaet det gjelder har foliert flere biler. Vanlige personbiler og stasjonsvogner samt varebiler. Så på den de bruker selv. Det var nok den første. Det eneste som ikke var 100 % var skjæringen. Og så gjorde det ikke saken likere at bilen opprinnelig var oransje og folien svart. Jeg kommer i alle fall til å bruke en foliefarge som er så nær opp til originalfargen som mulig. Dette for at det ikke skal vises så godt i døråpninger og slikt. Vet ikke sikkert enda, men lysten er der. Vi får se. I så fall blir det på en bil jeg kan bruke på neste treff. :-)
Men ta en titt på Facbook siden deres. https://www.facebook.com/EBVideo De har hjemmeside også, men det ligger flest bilder på Facebook.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by Göran W »

:shock: :shock: :shock: Självklart är du galen!!!!! Det är väl en grundförutsättning för att vara citronist!??? :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by Black Lemon »

Jeg ser stadig flere biler med matt svart folie. I de aller fleste tilfeller ser dette ikke bra ut, men så har jo ingen av disse bilene formene til CX. Den smukke kler alt!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by n10516 »

Jeg tror det du opplevde da du så på den bilen de brukte selv, er svært typisk. Det er ikke lett å få folien perfekt på slik at ikke skjæringer i folien blir synlig, med andre ord et resultat du, om det hadde vært snakk om lakk, ville nektet å hente bilen før manglene var utbedret. Opplevelsen med de gule taxiene i Oslo sier for meg svært mye!

Folie er helt OK til å dekorere med, det er der det er fantastisk. Men ellers, etter min mening - helt ubrukelig. Det har intet med lakkfinish å gjøre!

Ellers er jeg dypt uenig med deg, Gøran, i at galskap er nødvendig for å være Citroënist :shock: :wink: Det er DE ANDRE som må være gale... De som fortsatt mener at stål fjærer :cry: :D :shock: 8) :lol:


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by Göran W »

Normen för galenskap avgörs av majoriteten...... alltså är VI galna! Det är tur för oss - citroënerna hade inte räckt till alla som inte är galna!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by n10516 »

OK, Gøran.... :D

Jeg ser poenget ditt... :shock: :D


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by epifant »

n10516 wrote:Et taxiselskap i Oslo valgte for fler år siden å foliere alle bilene i deres profileringsfarge. Sett med den utenforståendes øyne gikk det lite bra, bilene så etter kort tid lite bra ut, sikkert dels pga. diverse småskader - og dels fordi folien ikke satt skikkelig. I dag er både profileringsfargen - og folien historie.
Om folien slipper har man enten gjort slett grunnarbeid eller brukt altfor dårlig kvalitet på folien. Ingen problemer å gi 3 års garanti på jobber som gjøres skikkelig.
n10516 wrote:Interessant om du prøver - jeg ville ikke gjort det, særlig ikke på en gammel bil hvor det kan være nyttig å følge med for å kunne oppdage evt. rustproblemer etc. i tide. Å få folien av, om en skulle finne eksperimentet mislykket, må jo også være et lite h.... Du kan jo bare se på en varebil som har hatt foliert reklame som av en eller annen grunn må fjernes. Limrester og dritt sitter igjen.
Dagens bilfolie er lett å ta av og etterlater ikke limrester. Tror aldri jeg har sett en bil med dette problemet. At lakken rundt har falmet mer enn de beskyttede områdene under folien har jeg derimot sett ganske ofte.
n10516 wrote:Hadde dette vært en god metode å fargesette et gjøretøy på, ville nok metoden vært tatt i bruk i stor skala. Det er sikkert en grunn til at f. eks. busser - som en jo, med sin reltivt enkle form, skulle egne seg godt for foliering, fortsatt er lakket.
Det ER i bruk i stor skala - så godt som alle yrkesbiler har folie på seg. og de beste jobbene er så gode at du ikke legger merke til at det er folie før du er HELT innpå. Vet ikke hva slags busser dere har hos dere, men her i Kristiansand tror jeg samtlige busser har folie. Ikke heldekk, men det er nok mer et kostnadsspørsmål så lenge man kan få bussene levert i firmaets farge fra fabrikken...
n10516 wrote:Jeg syntes det hørtes spennende ut da metoden ble kjent, men har vært i tenkeboksen og - nei, for meg er det lakk som gjelder!

Men diskusjonen er intereessant den, her kommer det sikkert flere synspunkt! (Og til spøsmålet ditt.... Nei, du er neppe blitt gal! Har aldri regnet deg på det hakket... :D )
Er det ikke sånn at man aldri selv er bevisst sin egen galskap? :mrgreen: Catch 22 det der...

Kjør på Jon! :D Krever litt øvelse og tålmodighet i begynnelsen, men tar man det rolig og forsiktig (og har et ekstra par hender til å hjelpe seg) er det ingen heksekunst. Ligger vel noen how to's på Youtube.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by rundgren »

Moderne folie ser ganske bra ut, men etter det jeg har sett blir det ikke samme dybde og glans som en skikkelig lakkjobb. Til gjengjeld er det en god del billigere, selv om foliering hos seriøst firma fort kan koste både en og to titusener.
Moro om du prøver, hadde vært gøy å se hvor bra det kan bli.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by jonsto »

Jeg skal altså IKKE legge den selv. ;-) Det er det firmaet EBVideo som skal gjøre. Og det er riktig, du får ikke den dype glansen som lakk har. Ellers har du jo disse listene på toppen av dørene og rundt trekant vinduet bak som kan skjule avslutningen. I alle tilfeller så ligger det litt fram i tid. Til neste årstreff kanskje. ;-)
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by epifant »

Har du tenkt noe på farge?

Image Image Image Image

Image ImageImage Image

Image Image Image Image :mrgreen:
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by jonsto »

Nei, det har jeg ikke. Må bestemme meg for hvilken bil først. ;-) Men de hadde et fargespekter som gjør at det går an å finne en farge som er nær originalfargen på bilen. Hvis ikke får jeg ta enten en svart eller hvit bil. ;-)
Men som sagt, ligger litt fram i tid.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Er jeg blitt gal(ere)?

Post by givretto »

Svart eller hvitt? Nei, noe så kjedelig da Jon! Du må selvsagt satse på gult eller rosa...! :lol: :wink:

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply