CX klubbens delelager

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

CX klubbens delelager

Post by n10516 »

denne tråden er opprettet fordi den er delt fra følgende tråd viewtopic.php?f=14&t=6351 Mvh moderator



Dette er både off topic og "on topic"... Og jeg ser ingen løsning på problemet nedenfor.

I den tiden lageret var på Årnes var det litt "huttiheiti", men ikke verre enn at det lå innenfor rekkevidde og at det gikk an å få ut deler derfra. Men med lageret på Gran - og uten noen til å betjene det, er resultatet at jeg faktisk ikke regner det som et alternativ når jeg trenger deler. Jeg bestiller heller fra CP eller CX-basis fremfor å sende mail til klubben.

Etter min mening, er teknisk know how og deler noe av det viktigste en klubb som vår driver med. Derfor er demontering av biler, anskaffing av deler fra evt. lagere og salg av deler til medlemmer (og evt. verksteder og ikke-medlemmer til en noe mindre gunstig pris), svært viktig. Men et delelager som ikke har en "betjening" som sikrer raske leveranser er, tragisk nok, relativt ubrukelig. Leveringstiden må ligge under en uke for å være akseptabel, etter min mening. Lenger gidder ikke jeg vente på en viktig del!

Det er også i salg av deler at svært mye av klubbens muligheter for å tjene penger og derved utvikle seg, ligger. Dette er selvfølgelig gammelt nytt, men for meg er dette viktig.

At du Mads, som ex formann, etterlyser deler på denne måten, sier jo svært mye. (Ikke negativt ment på noen måte, Mads!)

Men hvordan løse det????


Vidar

(Til moderator: Om du ønsker det, kan du godt flytte dette innlegget til en ny tråd hvor det hører mer hjemme!)
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX ekspansjonstank Oslo-Kongsberg?

Post by mads »

n10516 wrote:At du Mads, som ex formann, etterlyser deler på denne måten, sier jo svært mye. (Ikke negativt ment på noen måte, Mads!)
Men hvordan løse det????
Enig! Mitt forslag er at lageret fordeles/avhendes på en eller annen måte til de som er interessert og at hver enkelt utveksler hvilke deler de kan/vil av med og hvilke de er interessert i. 10 steder med fire dører hver er bedre enn ett sted med 40 dører. Jeg tror det er enighet om dette, men det bør behandles/formaliseres på et vis og hvis man finner en løsning - gjennomføres, hvilket er en stor jobb med mange løft.

I en slik manøver går antagelig deler tapt ved dårlig lagring og håndtering, men noen/flere blir også mer tilgjengelig, tror jeg.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: CX ekspansjonstank Oslo-Kongsberg?

Post by pigland »

n10516 wrote:Det er også i salg av deler at svært mye av klubbens muligheter for å tjene penger og derved utvikle seg, ligger. Dette er selvfølgelig gammelt nytt, men for meg er dette viktig.
Før da det var mange CX i trafikk ja, men nå tror jeg kundegrunnlaget bare tynnes mer og mer ut.. Med mindre jeg tar feil og at privatimporten er høyere enn antallet som vrakes... :roll: (tar vel noen år til det er realitet)

Når jeg omsider får kommet meg utenbys og tilrettelagt for slikt, så vil jeg har plass til disposisjon for noe lagervarer. Men det er nok noen år frem i tid dessverre til alt er klart. Og tiden man må bruke på å ta imot bestilling, pakke, sende og evt fakturere frister ikke meg. Så kjapp respons vil ikke være min sterke side med et slikt lager kjenner jeg på meg allerede. Men jeg vil kunne bidra noe à la det som Mads skisserer.

En del folk i CX-klubben har vel brent seg helt ut på lagerjobbing. Så å forvente at noen jobber r*va av seg nå forventer ikke jeg.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX ekspansjonstank Oslo-Kongsberg?

Post by n10516 »

Jeg beklager nesten at jeg tok dette opp i denne tråden og ber moderator dele tråden og flytte dette til et mer relevant sted! Spørsmålet er svært viktig!

---

Dette er et svært vanskelig spørsmål som jeg ikke har noe klart svar på hvordan bør løses, selv om jeg vet hvordan jeg synes det BØR være. Muligens utopisk det.

Vi skal være klar over at lageret representerer en betydelig verdi. Tilgang til deler er noe som gjør det lettere for folk å ikke skrote "nesten" bilene. Det er ikke alle som er som Jon og har sitt eget kjempelager...

Ja, det er mennesker som har tilnærmet knekt nakken på å demontere biler og frakte ting til lageret på Årnes. Jeg kan, dessverre, ikke skryte av å ha gjort så mye for dette selv, men jeg har da tatt del i et par demonteringer og sjauet noe på lageret da det var på Årnes... Så jeg vet litt om den kjempejobben som er gjort.

Om det er lurt å splitte lageret er jeg heller ikke sikker på, det gir riktig nok kortere vei til mange av delene, men for å ta døreksempelet til Mads: Vær sikker på at, om lagerert er splittet, vil den fargen jeg er på jakt etter, være på lageret i Karasjok, ikke på Fetsund eller helst Aurskog. Så da er det kanskje bedre å ha 40 dører ett sted en fire spredd på til andre lokasjoner. Og jeg tviler på at det er lettere å få deler ut fra ti lagre når en ikke klarer å få det ut fra dagens ene... For fraktkostnader og -tider har det liten betydning om lageret er ett sted eller desentralisert. Og sett med mine øyne er da lageret helt ubrukelig. Skal jeg måtte bruke timer på å kontakte ti forskjellige ansvarlige? Jeg skal tross alt KJØPE deler ikke få dem!!!!! Da frister nok CX-basis eller CP for den del, mer. Og, la meg føye til, at jeg forventer ikke priser som er vesentlig lavere enn de den eneste profesjonelle bildemonterer jeg kjenner til, Brødrene London, opererer med. Men da forventer jeg også at noen vet hva som finnes - og at delene kommer når de skal.

Jeg mener at lageret representerer så pass stor verdi at en kunne se for seg at en satte ut jobben med å finne frem, kontrollere og pakke deler til en som gjør det mot betaling. Ja, vi gir vekk litt da, men gjør delene tilgjengelig og kan drive mer profesjonelt. Å gå motsatt vei, er for meg det samme som å skyte seg selv i foten med maskingevær...

Med fravær av medlemsmøter har klubben, om en ikke en gang tar vare på delelageret og teknisk ekspertise eksklusivt for medlemmer, nærmest endret seg fra en klubb som koster noe og gir noe tilbake, til å bli LHM-kaffe 2, bare at kaffen og møtene mangler.... (ja, jeg er en av de tre som startet opp LHM-kaffe... )

For min del, er det viktig å ta vare på bilene, ha tilgang (lett) til reservedeler, teknisk dokumentasjon og spesialverktøy når det trengs. Og det er dette som er kritisk viktig for å sikre at vi bevarer CX for fremtiden.

Som noen sikkert har oppdaget elsker jeg å spissformulere meg i slike saker. Da får en flest mennesker med. OG jeg er ikke ferdig med dette....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX ekspansjonstank Oslo-Kongsberg?

Post by pål »

At dele-lageret representerer en kjempeverdi er det vel liten tvil om. Men problemet er at markedet ikke er stort nok til å gi en bærekraftig omsetning.
Om jeg skulle tippe på noen tall vil jeg tro at det maksimalt er mellom 50 og 100 biler iNorge som er "aktive" og evnt trenger deler. Om vi sier at de trenger deler for mellom 1000 og 5000 kroner i året vil det gi mellom 50000 og 500000 . dessverre tror jeg nok vi er nærmere det første tallet. Det vil ikke kunne både dekke lager kostnader eller drift(lønn) for en mann.

Drømmen måtte jo vært en pensjonert "nisse" med en nabo eller kompis med samme interresse og en låve med plass , .
Dette vil uansett kreve en enorm innsats i sortering og katalogisering for å kunne få system i rotet.

Vi får bare håpe at det løser seg :)
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: CX ekspansjonstank Oslo-Kongsberg?

Post by Citrusen »

Her ekspansjons tank liggende her i Sauland.. om det ennå er aktuelt.. men er jo ikke mellom Kongsberg og Oslo da. Men om noen kjører innom fra treffet i Dalen så er det jo muligheter..

Mobil 45862100
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX ekspansjonstank Oslo-Kongsberg?

Post by pål »

Jeg har enda ikke opplevd trøbbel med den balja på noen av de bilene jeg har hatt , og det begynner å bli noen
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX klubbens delelager

Post by jonsto »

Jeg har, etter min mening, en god ide når det gjelder lageret og betjeningen av det. Denne kommer jeg til å lansere for styret før jeg går ut offentlig med den.
Men først må de bilene som hører klubben til vekk. Selges eller hugges. Det er også andre ting på gang. Men dette er heller ikke modent for diskutering i all offentlighet enda. Men at det er spennende ting kan jeg love. :-)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX klubbens delelager

Post by n10516 »

Jeg er MEGET spent, Jon!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: CX klubbens delelager

Post by epifant »

Høres spennende ut! Jeg må si meg enig i problematikken Vidar presenterer, så om dagens situasjon kan bedres er det bare bra :D
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX klubbens delelager

Post by jonsto »

epifant wrote:Høres spennende ut! Jeg må si meg enig i problematikken Vidar presenterer, så om dagens situasjon kan bedres er det bare bra :D
Problematikken har vi vel vært klar over lenge. Men jeg kan ikke si at det har hagglet med forslag til løsninger. Det kreves at flere er villig til å gjøre en innsats. Vi har ikke råd til å ansette en mann på full stilling for å betjene lagret, så gode ideer mottaes med takk. :-)
Post Reply