Reparasjonslakk

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Reparasjonslakk

Post by radovan »

Min nye CX ser ganske skjoldete ut. Tenkte eg skulle få meg eit par sprayboksar med perlegrå Citroenlakk for å skjule det verste skabbangrepet, men kvar søren kjøper ein slikt? Har kikka litt på nettet etter nokon som kan sende pr postordre, men eg finn ikkje noko (i Noreg).


...ooog kan ein få RAL-kodar på disse gamle lakkfargane?
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Reparasjonslakk

Post by n10516 »

Jeg vet bare om ett firma som leverer alt av billakk - også på sprayboks (de blander og fyller selv) og det er St.Hans Haugen Fargehandel (skrivemåten kan være helt på trynet). Firmaet opptrer i dette markedet mest under navnet "Billakkspesialisten".

Bruk den lakk koden som står på skjermen. De er interessert i den koden der, IKKE RAL koden - om noe slikt skulle finnes.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Reparasjonslakk

Post by radovan »

Takk, skal sjekke dei! :)



...og då har eg sendt dei ein epost! :)
Erling Brendefur
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Reparasjonslakk

Post by rundgren »

Må bare benytte anledningen til å skryte litt av St. Hanshaugen - det er en skikkelig god, gammeldags faghandel der man får personlig service og fagkunnskap.
Jeg har kjøpt rep.lakk på sprayboks (og til støtfangere - tokomponent!) der som de har blandet. Når jeg var der kom jeg med bilen - de hadde en fargevifte med nyanser basert på fargekoden, som de manuelt matchet mot bilen (for å ta høyde for falming e.l.), og da altså justerte blandingen tilsvarende.
Så ja: Ville brukt disse, men tror kanskje personlig oppmøte med bil er tingen - kan se for meg at de ikke nødvendigvis er så glad i å skrive e-post. De skal ha det du trenger, så ikke så mye å lure på.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Reparasjonslakk

Post by n10516 »

Jeg er helt enig, det er lurt å komme dit med bilen om mulig, da er en sikker på at fargen blir så riktig som mulig, "bare" fargfekode er ikke nødvendigvis godt nok. Jeg har også blitt møtt av den fargeviften når de har ment at koden ikke var godt nok.

Som Joar skriver, dette er en skikkelig, gammeldags fargehandel med god og personlig service. Og for de interesserte: Kikk bak disken der kassen er Der har de samlet gammel emballasje og gamle produkter knyttet til bransjen gjennom en mannsalder eller mer! Men teknologisk er butikken på topp, de kan også analysere seg frem til riktig farge ut fra lakkprøver.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Reparasjonslakk

Post by radovan »

Jaudå, dei svarte på eposten, dessverre berre for å seie at dei ikkje kan sende lakk per post. :(
No har eg flikka litt med Quicklakk og den var faktisk ikkje veldig ulik. Kanskje eg berre brukar den.
Erling Brendefur
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Re: Reparasjonslakk

Post by NEWCX »

Jeg kjøpte en boks replakk hos Mekonomen på Jessheim for noen år siden og bestilte da etter fargekoden på skjermen. Fungerte utmerket.
Om de fortsatt har det tilbudet vet jeg ikke.men det skader vel ikke å ta en tlf.

67 DS PALLAS
82 CX Athena
97 Evasion 1,9 TD
Eks. 76 CX 2000, 81 CX 2400 GTI, 87 CX 22 TRS VIP
76 GS Pallas, 88 BX GTI, 95 og 97 Xantia 1,8i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Reparasjonslakk

Post by n10516 »

Nei, det er faktisk riktig. Det er ikke lov til å sende sprayprodukter med post. Dette fordi mye sendes med fly. En venn av meg driver en liten virksomhet som produserer smøremidler som i stor grad selges som spray. Og han sliter med de små forsendelsene pga. dette.

Hva Mekonomen har eller ikke har av lakk, vet jeg intet om. Det er sikkert mange som kan levere rep lakk på sprayboks, men det er svært få som fyller spraybokser selv, slik at du får NØYAKTIG det du trenger!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply