Komfort CX, forventning? Realitet?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

Med nyinnkjøpt CX under vesten er det på tide å gjere opp status når det gjeld det eg har lurt mest på, nemleg køyrekomfort.
Eg veit ikkje heilt kva eg hadde venta, og eg er ikkje skuffa. Store holer og fartshumpar blir omtrent borte. Småholer og slag er dessverre noko tydelegare enn eg hadde håpa på, papsens gamle Granada er betre der.

Korleis sjekkar ein at kulene er i orden?

Kva med komfortkuler som eg har sett her og der på nettet? Nokon som har erfaring med dei? Vil gjerne flyte og sveve og det gjer lite om eg får meir krenging i svingar.
Erling Brendefur
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by hl »

Du fatar tak i hjørni og lyfter, og huskar bilen opp og ned. Dersom kulene er i orden vil dette vera lett, og bilen vil bevega seg ganske mykje.

Eg hev comfortkuler på CX'en no, og er godt nøgd med deim. Men bilen blir meir lealaus, og det er lettare å få bilsjuke passasjerar.

Skarpe kantar er CX'en ikkje noko særleg bra på, men det hjelper om du hev dekk med høge og mjuke dekksider.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

Gjekk ei runde no og pressa ned hjørna på bilen. Gløymde sjølvsagt å løfte. Men det var ikkje mykje han fjøra. Tru om kulene bør fornyast?
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by n10516 »

Når du skal kjenne på fjærene, må bilen være i kjørehøyde. Om den er nedsunket er fjæringen sånn ca null... Men om kulene er gamle og aldri har vært fylt, bør de nok fylles eller byttes. Jeg vet ikke om det er noen nær deg som fyller kuler, jeg vet kort og godt ikke om noen i Norge i det hele tatt for øyeblikket. Jeg valgte å bytte kuler på min 1984-modell nå, de gamle var tilnærmet tomme.

Nye kuler får du mange steder, hos Classic parts (hvor jeg kjøpte) koseter de 400 kr/stk. Det er totalt seks kuler, en på hvert hjul, hovedakkumulatorkulen og bremseakk kule. De to siste sitter i i motorrommet.

Hovedakkumulatoren får du en viss peiling på ved å ta tiden mellom hvert "klikk" når bilen står stille på tomgang. Det vkal cære ca 60 sekunder.

Om bilen føles stiv bak, bør du sjekke bærearmslagringen. Det står tips andre steder her om det. om det ikke er gjort, bør du borre og gjenge inn fettnipler i disse (se service bulletin om dette).

Om du ikke vet om det, finner du mye verdifull teknisk informasjon på Johan Grimm sine nettsider, http://www.citrotech.se . Der kan du blant annet laste ned verkstedhåndbøkter, diverse tekniske bulletiner etc.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

Ja, bilen var sjølvsagt oppe. Viss ikkje ville det jo ikkje vere rart om han var litt stumpete. :lol:
Veit ikkje kor gamle kulene er, har ikkje hatt tid til å sjå på dei, men kan det vere noko form for datostempling på dei som ein kan bestemme alderen ut frå?

Er ikkje sikker, men syntest eg høyrte klikkelyden frå hovudakkumulatoren ganske mykje oftare enn ein gong i minuttet. Dette må eg ta og sjekke skikkeleg seinare.

Takk for tipsa, forresten. Det er fint for meg som er novise på CX å få litt drahjelp. :-)
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by n10516 »

Nei, det er ingen datomerking på kulene... Alderen er heller ikke det som er avgjørende, det er trykket på nitrogen gassen! Som sagt, om kulene ikke er alt for tomme for gass, kan de også fylles. Om dette er gjort, vil de normalt ha en ventil på "toppen". Jeg tviler på at du vil finne noen som fyller kuler i din nærhet, så å bytte vil være mest aktuelt. Og uansett, når en kan få nye kuler til 400 kroner er prisdifferansen mellom ventil + fylling og en ny kule ikke så voldsomt stor.

Jeg vet du har fortalt litt om bilen annet sted på forumet, men jeg husker ikke detaljene helt. Men slik jeg husker det, er min "magefølelse" at du trolig bør gjøre noe med kulene. Hvis du har hyppig klikking i trykkregulatoren er det temmelig sikkert lite trykk i hovedakkumulator kulen og om vi tar oss den frihet å anta at de øvrige kulene like gamle og ikke er stort bedre, tilsier det at alle kulene bør byttes.

Du spør om komfort kuler. De koster det samme som ordinære kuler, men har annen dempekarakteristikk slik at bilen blir mykere. Det påstås at folk med anlegg for sjø- og bilsyke lettere blir dårligere i en bil med komfortkuler enn vanlige, ikke vet jeg. Jeg har for første gang kjøpt komfort kuler nå - til min relativt nyanskaffede CX20 Pallas, men det er for tidlig å si hvordan det virker, bilen er ikke tilbake på veien enda. Men litt prøvekjøring tilsier at det ser lovende ut!

Husk å sjekke bærearmslagringen bak - og å sette inn smørenipler hvis det ikke er gjort. Det er litt jobb å bytte de lagrene og med smøring varer de nesten hvor lenge som helst.

Hvis du bytter kuler, bør du lese gjennom instruksjon for hvordan dette gjøres enklest.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

Den vesle pumpa som blir driven av "viftereima" gir frå seg eit skrap kvart femte sekund. Reknar med det er denne som leverer trykk til hydraulikken.
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by n10516 »

"skrapet" er innslag av pumpa, altså at den leverer trykk til systemet. Om dette skjer hvert 5. sekund er definitvt hovedakkumulator kulen tom for gass og må byttes ASAP! Etter min nmening er det svært stor sannsynlighet for at øvrige kuler ikke er stort bedre. Om bilen også føles stiv, bytt alt sammen!

Du må huske på at hydraulikksystemet er "hjertet" i bile, i det fjæring, styring OG bremser får trykket sitt fra dette systemet. Med andre ord: Null trykk = null bremser..... Men bremsene er det siste som mister trykket. Normalt er det bra trykkreserve fra akumulatorer, fjæringen, etc., men med "flate" kuler, er dette ikke tilfelle.

Så jeg ville betilt deler i dag!



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

Ok, då blir det komfortkuler frå CP! :D
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by n10516 »

Lurt...

Husk å bestille to akkumulatorkuler, det er en til hovedakk og en til bremseakk, de er like.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by rundgren »

radovan wrote:Ok, då blir det komfortkuler frå CP! :D
Jeg er litt skeptisk til disse komfortkulene - en standard CX er da myk nok, og det blir fort i overkant duvete og krengete om du gjør det enda mykere enn normalt.
Noe du heller kan vurdere (her må Break-folket gjerne korrigere om jeg tar feil) er å sette vanlige personbilkuler bak på Break'en i stedet for de "riktige" - Break er en del stivere bak enn Berline for ikke å bli helt seilskip når den lastes tungt.
Men egentlig: Det høres ut som om kulene er dårlige, og da er det greit å prøve originalkuler i første omgang - synes _jeg_
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by n10516 »

Dette med komfortkuler eller ikke, er nok noe det ikke finnes noe fasit svar på. Om en ønsker å ha bilen så myk som mulig, er det nok et godt alternativ. Etter noe tviling, har jeg valgt å bytte til slike kuler på min Pallas 1984 og prøvekjøring (bilen er enda ikke i "normal drift") tilsier at det fungerer meget bra for meg. Men break er jo et annet kapittel, den er tross alt bygget for mye mer last. Jeg har på de par breakene jeg har hatt, valgt normale break kuler og synes at det også har fungert meget bra. Å bruke personbil kuler har jeg ikke vurdert på break, ei heller komfort. I og med at det er forskjell i volum (700 cm2 kontra 500 cm2) og forskjell i trykk, vet jeg ikke om det er noe sjakktrekk å bruke personbilkuler eller comfort kuler på en break. Det vil uansett kreve noe roligere kjørestil. Men foran bør det gå bra med comfort kuler.

Jeg vet at mange velger personbil (berline) kuler på break fordi det gir mykere fjæring, men jeg har som sagt aldri vurdert det fordi det er forskjell i volumet. Jeg trodde det eksisterte "comfort break" kuler, altså 700 cm2, men der tok jeg nok feil.....!

For meg har break alltid vært en bil jeg lesser full og ofte kjører med mye lass, derfor ønsker jeg ikke at den skal være alt for myk bak med dertil hørende fare for å "bånne fjæringen" i tide og utide...

Radovan skriver at han ønsker å "sveve", at det er viktigere enn om det krenger litt ekstra. Om han heller ikke har tenkt å lesse så mye i lasterommet, kan comfort kuler kanskje være bra både foran og bak! Ut fra diskusjon tidligere virker det som om den bilen trolig har svært "flate" kuler pr i dag og det er godt mulig at det blir mer enn nok sveving med kuler som har nok gass! Jeg husker min egen, sjokkartede, opplevelse av å sveve da jeg, som "LHM-grønn" Citroënist fikk nye standard kuler på min første CX Break (CX20 1983), den som lystret det velklingende navnet "knekkebrødet"...

Morsomt om noen som har prøvd det kunne komme med synspunkter.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

Litt av grunnen til at eg fall ned på CX var jo at eg ville ha den mest komfortable køyreopplevinga ein kan få. Vegen gjennom bygda her er bygd utan fundament og er grotesk dårleg, spesielt om vinteren og våren. Eg får hovudpine (ja, faktisk!) av å høyre her av og til pga all humpinga.
Det var sikkert ikkje heilt nødvendig å kjøpe Break, men av og til treng eg plass og med kone og tre ungar er det berre bagasjerommet igjen om eg skal ha med store ting. Om bilen blir for mjuk då får eg heller ta det med ro, har eg tenkt.

Er det slik å forstå at komfortkuler blir for mjukt på ein Break? Det må jo vere mogeleg å køyre med sjølv om heile familien er med.

Komfortkuler framme og personbilkuler bak, då? :) ....decisions, decisions..... kanskje eg berre skal bestille standardkuler bak, men framme skal eg ha komfortkuler. :D
Erling Brendefur
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by hl »

radovan wrote:Er det slik å forstå at komfortkuler blir for mjukt på ein Break?
Nei, fungerer heilt fint; har hatt slike kuler på breaken i 5-6 år. Det einaste du må passa på er å ta det roleg over fartshumpar når du hev tungt lass. Spesielt um du hev tilhengarfeste.
Og pass på at du set dei på rett: VA framme, HA bak.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Komfort CX, forventning? Realitet?

Post by radovan »

hl wrote:
radovan wrote:Er det slik å forstå at komfortkuler blir for mjukt på ein Break?
Nei, fungerer heilt fint; har hatt slike kuler på breaken i 5-6 år. Det einaste du må passa på er å ta det roleg over fartshumpar når du hev tungt lass. Spesielt um du hev tilhengarfeste.
Og pass på at du set dei på rett: VA framme, HA bak.
Då har du komfortkuler også bak på Break?
Erling Brendefur
Post Reply