Dør (-er)

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Dør (-er)

Post by Sturla »

Jeg har en (flere!) dårlige dør(-er) på min gamle 78 GTI. Siden det virker vanskelig å få tak i gode dører (Bergen) hadde jeg tenkt å bytte skinnet på den. Noen tips om det? Tar og imot tips om dører i bergensområdet - det er jo raskeste metode.
I tillegg - hva er enkleste metode for å sette inn vindusglass på fordør? En idiot knuste ruten en gang for mange år siden, og stjal sigarettenneren. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dør (-er)

Post by rundgren »

Dører finnes på Gran!
Aldri byttet skinn på dører, men gjetter at en tur over fjellet er mindre arbeid selv om lakkering og kanskje bytte av dørhåndtak og "innside" må påregnes.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dør (-er)

Post by jonsto »

Sturla wrote:Jeg har en (flere!) dårlige dør(-er) på min gamle 78 GTI. Siden det virker vanskelig å få tak i gode dører (Bergen) hadde jeg tenkt å bytte skinnet på den. Noen tips om det? Tar og imot tips om dører i bergensområdet - det er jo raskeste metode.
I tillegg - hva er enkleste metode for å sette inn vindusglass på fordør? En idiot knuste ruten en gang for mange år siden, og stjal sigarettenneren. :shock:
Å bytte "skinnet" er ikke bare bare. Det er lett at døra blir råskakk. Desuten må du jo ha ei plate. De er vel ikke å få tak i lenger. Men å få laget en reperasjonsdel er enkelt.
Å sette inn nytt vindu gjorde jeg her forrige dagen på ei framdør. Tok meg vel i underkant av et par timer, og da var det vinduet jeg tok ut helt, men med opprustet festeskinne. men i stedet for å skrive ned metoden her er det bedre du ringer meg. 952 18 701.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dør (-er) Serie 1

Post by Sturla »

Jeg fikk for et par år siden tak i en ny "dørhud" til hele førerdøren, så jeg vil gjerne prøve å skifte den først, om jeg ikke får det til eller det blir håpløst skakt får jeg kan oppdrive erstatningsdør (er). Jeg har tatt av det gamle ytterskinnet, men lurer litt på hvordan jeg skal få løs speilet?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dør (-er)

Post by jonsto »

Skruen som holder speilet bak gummileppa er en vanlig sporskrue. (På den døra jeg har i alle fall). men det er nok store sjanser for at den sitter fast. Har et jeg prøver å demontere jeg også, men har ikke pønsket ut noen metode enda. :-(
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dør (-er)

Post by Sturla »

Ai, akkurat. Rusløser først da, og så bor om det ikke lar seg gjøre. Tror jeg klipper hele biten speilet sitter på ut så jeg kan spenne det fast i skrustikken.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply