CXen forsøkt stjålet!

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

CXen forsøkt stjålet!

Post by Black Lemon »

Et trist syn møtte meg i morges da jeg ankom mitt kontor der CXen står parkert i låst garasje. Bilen var åpen uten at jeg kunne se synlige tegn på innbrudd. Inne i bilen var det rot med verktøy etc. som jeg pleier å ha i bagasjerommet. Forsterkeren i bagasjerommet og radio/spilleren begge nye i 2011 var stjålet. Tenningslåsen var ødelagt så det var tydelig at de hadde forsøkt å stjele den. Problemet mitt nå er hvordan får jeg startet bilen med ødelagt tenningslås? Er det noen som har gode tips?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: CXen forsøkt stjålet!

Post by Sturla »

Ergerlig. Om du ikke umiddelbart må flytte den kan du kanskje få bestilt en ny tenningslås og satt inn?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CXen forsøkt stjålet!

Post by jonsto »

Det var vel flere som syntes at bilen var fin da. ;-) Fra spøk til alvor. Dette var trist. Bra de ikke hadde ødelagt noe når de brøt den opp da. Men du bør nok sjekke dørlåsene. Om den var låst da.
Hvordan starte bilen? Ta av bakerste delen på tenningslåsen så er det enkelt som bare det. Den elektriske delen sitter bare festet til låsen med en flat "låsering". Er enklest om du får skrudd ut låsen. Har du aldri tatt ut tenningslåsen av CX før så kan du jo ringe meg. (Jeg har gjort det en titals ganger). ;-) Har vel også tenningslås med nøkkel om du skulle være interessert.
Tlf. nr. 952 18 701.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CXen forsøkt stjålet!

Post by Black Lemon »

Takk for tilbakemeldinger. Dette er en garasje som jeg har benyttet i 13 år, så jeg hadde håpet den kunn stå trygt der. Jeg ville ikke ha den stående der over natten og fikk bruk for mitt Viking-medlemskap. I går kveld kom et par karer fra Viking og fikk fjernet tenningslåsen slik at jeg kunne starte opp og kjøre hjem. Jeg har ikke fått tid til å sjekke ordentlig utvendig, men det ser ut for meg som om han har kommet inn fra førerdøren da noe lakk er skrapet av på fremre kant av venstre bakdør. Han har åpenbart brutt seg inn i den for å stjele den og må ha vært rimelig desperat da tenningslåsen var helt ødelagt ved hjelp av sakser, skrutrekkere etc. som jeg hadde liggende i bagasjerommet. I frustrasjon over ikke å få startet bilen, har han tatt med seg stereospilleren, men har mistet frontdekslet som ligger igjen i bilen slik at spilleren er ubrukelig. Nå får jeg avvente takst fra Gjensidige før jeg går i gang med reparasjoner. Jeg melder fra hva jeg trenger etterhvert.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CXen forsøkt stjålet!

Post by jonsto »

Bare til info, det tar ca. 10 sek. å åpne en bil med rette verktøyet. Og det er ikke et komplisert verktøy heller. ;-( Slik er det bare.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CXen forsøkt stjålet!

Post by Black Lemon »

Da er "ny" tenningslås montert takket være Jons raske forsendelse. Monteringen gikk greit, og jeg fikk nå anledning til å fjerne restene av en alarm med startsperre som jeg fikk montert da jeg kjøpte bilen i 1990. Denne alarmen kortsluttet hele el-anlegget i bilen på en dykkertur til Hustadvika i 1992 og ble utkoblet av en lokal mekaniker. Han rådet meg den gangen til ikke å montere noe slikt igjen da disse bilene ikke likte slike ettermonteringer. Jeg fulgte rådet hans og siden 1992 har den vært utkoblet. Ny spiller er bestilt og når den er på plass, er det eneste synet av innbruddet at dekslet rundt rattet er brukket opp. Dette er ikke veldig synlig og det fungerer som det er.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CXen forsøkt stjålet!

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:det eneste synet av innbruddet at dekslet rundt rattet er brukket opp. Dette er ikke veldig synlig og det fungerer som det er.
Finnes sikkert på Gran. Du får komme på en lagerdag. :-) Hvis ikke har vel jeg.
Post Reply