Chassinr CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Der Postmeister
Posts: 34
Joined: Fri 05 Nov, 2004 23:58
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Chassinr CX

Post by Der Postmeister »

Jeg har finni en CX men aner ikke hvem som eier og bilen er uta skilt. Finnes det et sted på en CX hvor chassinr er synlig uten å måtte åpne den? Bilen er selvfølgelig lukket og låst og forlatt.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by jonsto »

Du må opp med panseret. Hvis man vet hvordan, kan det gjøres uten å åpne bilen. Men jeg vil ikke beskrive det her. Du får snakke med en som har CX eller ring meg på tlf. 952 18 701.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by mads »

Noen ganger kan man skimte reg.nr i møkka der skiltet har stått. Ingen spor av prøveskilt?
Si litt om bilen, det er mange som vet mye her og vi har agenter i området med stor og lang erfaring.. :)
Der Postmeister
Posts: 34
Joined: Fri 05 Nov, 2004 23:58
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by Der Postmeister »

Jeg vil ikke si for mye om den anna enn at den har, for meg, alt rett minus automat kasse. GTi, takluke, felger og farge.
Jeg skal sjekke litt mer om det er mulig å finne en eier. Har fått et tips som jeg skal sjekke opp, og fører ikke det frem må nok noe tjuvtriks til så da ringer jeg. Jeg driver strengt tatt kun med VW Transporter, men har åpna noen VW panser gjennom tidene pga mekanikerjobb, så hvis CX er i samma leia, så bør det vel gå an det og.

Jeg krysser iallfall finga for å kunne gå rette vegen først. Lettest så. Takk skal dere ha så langt. :)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Chassinr CX

Post by pigland »

Jeg vet ikke hvordan man åpner panseret utenfra, men jeg kan gå god for postmesteren, da jeg har kjøpt nyttekjøretøy av ham for et par år siden. (LTen går fint enda den etter litt bremsejobb jeg måtte gjøre før eu :) )
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Der Postmeister
Posts: 34
Joined: Fri 05 Nov, 2004 23:58
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by Der Postmeister »

Takk skal du ha. Det er hyggelig av deg. :)
Jeg savner faktisk den gamle LT inniblandt. De er trivelige biler. :)
Der Postmeister
Posts: 34
Joined: Fri 05 Nov, 2004 23:58
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by Der Postmeister »

Liten oppdatering.
Jeg fikk surra meg bort i sommer og fikk med litt flaks åpna panser på aktuell bil og ved god hjelp av Jon som oven her tilbydde seg telefonisk hjelp, fant jeg chassinr.
Nå holder jeg fortsatt på å manner meg opp til kontakte eier. Tross alt et kvantesprang (muligens i virkelig feil retning) for en som kun har bedrevet VW i 25år...

Så følg med i en heller saktegåeende tråd. CX minutt for minutt? Haallo NRK!
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by mads »

Du er på rett vei, tro meg. Jeg brukte noen timer i LT da vi flytta lager fra Årnes til Gran. Den beveger seg, bevares. I mine øyne er det til tross for motoren og på grunn av girkassen. Vi lar det være med det, ok? ;)

Gjør en øvelse og deg selv en tjeneste: Finn frem til noen med en CX i god stand. Det er fortsatt CX selv om den er skabbete, men det er stor forskjell på CX i orden og CX som .. joda, fungerer. Min erfaring om dagen er en '91 tgi og en '84 tri, to ganske like biler, begge gått +300kkm. Den eldste har gått 30.000 km mer, men er betydelig bedre å kjøre. Styring, bremser, gir, drivlinje, alt sånt er mye bedre her. Bruk og vedlikehold er forskjellen jeg kan komme på.

Såh - når du har funnet noen med en CX i bra stand så våger du deg frampå, braser ut av skapet og åpenbarer ønsket om å finne ut mer om hvordan disse skapningene er å være i og kjøre. Å låne bil og låne ut bil er ikke min greie, folk er forskjellig der også. Og å kjøre CX kan kanskje være rart hvis man ikke er vant med dem. Vet ikke, starta selv med CX i 82.. Uansett; En tur i ok CX tror jeg er en stor opplevelse hvis man har "bedrevet" folkevogn i 25 år. Milde himmel! ;) Selv har jeg i hvert fall en opplevelse når jeg havner i en drosje, leiebil eller noe sånt. Men jeg stopper der.

Kom deg ut i lyset og bedriv CX!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by jonsto »

Kommer i grunnen bare på to ting en må tenke på de første gangene en kjører CX. Lære seg å dosere bremseventilen. Og å holde rattet rolig! Flere som har prøvd mine og brukt nesten hele veien fordi de sitter og småkorrigerer som du må gjøre med andre biler, og da overkorrigerer man hele tiden.
En liten historie om akkurat det. En kompis som er oppvokst i DS skulle kjøre en stund på en tur vi var. Han satte seg bak rattet og, som nevnt, han brukte nesten hele veien. Fy søren , den er vond å kjøre denne bilen sa han. Ser det sa jeg. Men nå setter du deg godt tilbake i setet og puster dypt to ganger, og så holder du rattet rolig. Etter 5 min. kom det: Steike, den er god å kjøre denne bilen. :-) Bilen var for øvrig min 1985 GTi Turbo.
Der Postmeister
Posts: 34
Joined: Fri 05 Nov, 2004 23:58
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by Der Postmeister »

Da har man manna seg opp og ringt. Dessverre er ikke bilen tilsalgs.
Så da får man søke videre.

Det ble nevnt at tilstand går foran farge og maskineri etc.
Jeg er ikke av samma oppfatning, da hvis det blir handel på meg, så blir det slik jeg vil ha og ikke noe anna.
Ellers går man i den berømte sirkelen for å kjøpe noe anna hele tiden. Den fella har jeg gått i maaange ganger på VW. ;)

Så da er søken rolig igang på en:
Rød Cassis eller cassis nacre heter den vel.
Og de er vel da fra 1989.
Må ha takluke og bør være GTi eller noe værre.
Stoffseter foretrekkes
Og gjerne automat hvis det finnes.
Tilstand er da underordnet forsåvidt, men helst trillbar. Ikke must,men helst.
Jeg har og tilgang på en delebil så jeg har god oversikt over hvordan ting henger sammen foran der
Hvis det skulle være mangeelfullt foran.
Jeg satser altså på prosjekt i første omgang, så får tilbuda granskes i hvert tilfelle.
Nå er jo vinteren i full fremmarsj så dette haster ikke. Goood tid. Har ei eller to bobler og noe transporter som
står for tur først. ;)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Chassinr CX

Post by rundgren »

Der Postmeister wrote:Da har man manna seg opp og ringt. Dessverre er ikke bilen tilsalgs.
Så da får man søke videre.

Det ble nevnt at tilstand går foran farge og maskineri etc.
Jeg er ikke av samma oppfatning, da hvis det blir handel på meg, så blir det slik jeg vil ha og ikke noe anna.
Ellers går man i den berømte sirkelen for å kjøpe noe anna hele tiden. Den fella har jeg gått i maaange ganger på VW. ;)
Skal moderere meg litt: Om man vil ha CX og man ikke har mulighet for et større prosjekt inkl. rustsveising, og ikke har mye penger eller svært mye flaks, kan man ikke være kresen på farge og modell.
Du som er villig til å starte et restaureringsprojekt på sin første CX, trenger ikke være så kresen.

GTI med automat eller GTI Turbo (finnes kun med manuell) med takluke som er gode utgangspunkt for prosjekt er ikke vanskelig å finne i Norge. Skal du ha Cassis Nacre (veldig fin farge, men sjelden og ettertraktet) begrenser det utvalget ganske mye. Finnes noen 22TRS med den fargen i landet (jeg har eid en, tror den lever enda, kan evt. hjelpe deg å spore den opp men ganske mye rust). 22TRS er omtrent som GTI - nesten samme utstyrspakke men med mer moderne (OHC) og mye lettere aliminiumsmotor som går nesten like godt til tross for færre hester. Cassis Nacre kom forresten både på 88 og 89-modeller.

Jeg har Turbo med takluke, men foretrekker egentlig CX uten. Det ser tøft ut, men i og med at det er en ren luke av metall gir den ikke de store fordelene etter min mening. Og den vil så godt som helt sikkert føre til rust innenfra og ut i taket på en bil som faktisk blir brukt en del.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Der Postmeister
Posts: 34
Joined: Fri 05 Nov, 2004 23:58
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Chassinr CX

Post by Der Postmeister »

Det var en på ei bilmesse jeg var på for mange år sia, 20 snart, som fortalte meg at den farga kom på både 88 og 89, men den ene var mer blålig visstnok. Dette var en fra Citroenstanden som tydeligvis og likte disse fargene og bila.

Takluka bygger og taket ned i huet mitt, så beste er vel å ikke ha, men dette blir en veldig lite brukt bil så fir meg spiller det ingen rolle om den er av glass eller stål. Strengt tatt foretrekker jeg stål. Slipper man iallefall uhelle med knusing fra idioter og takras...

Jeg stresser ikke som sagt. Snøen som lar vente på seg kommer og å drive med slikt da er ikke så arti, så ingen hast altså.
Delebilen står tilgjengelig. Det måtte jeg ordne før snøen kom og den kom jaggu dagen etter den ble flytta der den sto. Flaks sa Suveren Severin. ;)

Med mange prosjekter fra før, tar og ting litt tid dessverre.
Post Reply