Gassdempar bakluke Break serie 1

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Gassdempar bakluke Break serie 1

Post by wiggo »

jonsto wrote:
pål wrote:Sitter det ikke en pitte-liten låsefjær-ring nedi der tro ??
Det har du helt rett i, og den må ut. Når den er ute så er det veldig enkelt. Helt til du skal ha den inn igjen. ;-) :-)
Jahahh !
Skal finne fram sterkeste briller, god lommelykt og slegge.
Så får vi se om låsefjæra tør å vise seg...
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Gassdempar bakluke Break serie 1

Post by hl »

wiggo wrote:
wiggo wrote:Da prøver jeg disse. Av samme årsak som Jonsto.
Forsøkte å skifte i går, men kule-enden på gassfjæra fikk jeg ikke av. Den som sitter i festet i luka.
Er det rå vold som gjelder, eller er det noen triks :idea:
Kanskje du kann prøva å pressa bakluka oppover medan gassfjørene står montert i bilen? Evt. ta ei og ei (og pressa inni litt grease fyrst)?
Når du skal montera nye fester, er det berre å skru desse på plass, ha i grease, setja kulene inni og lata att bakluka. Då blir kulene pressa på plass av seg sjølv.
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Gassdempar bakluke Break serie 1

Post by epifant »

Låsefjær ja :oops: Da var det jo unødvendig av meg å ødelegge det ene festet... Jon, har du noen pent brukte liggende?

Jeg kjøpte gassfjærer fra franske Verin Auto på eBay etter tips fra Mickel på Akuten. Bad om litt høyere trykk enn originalt, 420 vs. 380Nm. Pakken ble returnert av det franske tollvesenet 3(!) ganger, så til slutt gikk jeg lei og fikk pakken sendt via min tyske postboksadresse. Det gikk knirkefritt. Nå skal selgeren være oppdatert på hvilken info som er nødvendig, så nestemann får antakeligvis en enklere handel.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Gassdempar bakluke Break serie 1

Post by mads »

..mumle.. Jeg får se en gang til da, så etter en låsefjær siden jeg regna med det var noe sånt der i kule-enden. Eneste jeg finner er et lite hull i huset til kula.

Utvalget av gassdempere og braketter jeg har tyder på at kula ikke kommer ut uten videre, sikkert like greit når man står under luka.. Men kula skulle helst gi seg før ørene på braketten. Litt mer kaffe så kommer'n :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gassdempar bakluke Break serie 1

Post by jonsto »

epifant wrote:Låsefjær ja :oops: Da var det jo unødvendig av meg å ødelegge det ene festet... Jon, har du noen pent brukte liggende?

Jeg kjøpte gassfjærer fra franske Verin Auto på eBay etter tips fra Mickel på Akuten. Bad om litt høyere trykk enn originalt, 420 vs. 380Nm. Pakken ble returnert av det franske tollvesenet 3(!) ganger, så til slutt gikk jeg lei og fikk pakken sendt via min tyske postboksadresse. Det gikk knirkefritt. Nå skal selgeren være oppdatert på hvilken info som er nødvendig, så nestemann får antakeligvis en enklere handel.
Ja jeg har feste tror jeg. Med fjæren. Kommer an på, hvilken side.
(Beklager at jeg ikke har sett dette før, det er sikrest å sende en sms eller ta en telefon).
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Gassdempar bakluke Break serie 1

Post by epifant »

Glimrende, har ikke hastverk. Jeg står midt i kjøkkenrenovering uansett. Sjekker hvilken side jeg trenger og sender deg en sms en av dagene :)
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Post Reply