Bensinlekkasje

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Bensinlekkasje

Post by Vidar »

Jeg hadde en usedvanlig ubehagelig opplevelse på tirsdag denne uken med vår 88 model turbo 2. Etter å ha fylt 20 liter bensin og kjørt ca 10 km, parkerte jeg bilen i hagen utenfor huset i Bergen. Jeg kjente bensinlukt. Da jeg sjekket under bilen, rant det friskt fra bunnen i bensintanken. Jeg ordnet med oppsamling av bensinen og ventet til det var tomt. Først trodde jeg det var tanken som var rusten og at lekkasjen kom fra rusthull. Da jeg sjekket nærmere viste tanken seg å være i fin stand, mens det rant fra to hull som så ut som skruehull. Hullene er rett bak tappekranen. Jeg har sjekket med Citroen venner i Bergen, men ingen kan forstå at det er modeller som har slike skruehull i bensintanken. Er det noen som har annen informasjon? Hilsen Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Bensinlekkasje

Post by Vidar »

Skifte av bensintank. Vi vil skifte tanken etter flere lekkasjer som nok skyldes vannperler i bunnen av tanken. Har prøvd å tette med stoff fra Biltema, men vet ikke om jeg stoler på det på lang sikt. Er det noen som har en tank å selge i Stavanger? CX 1988- model, 2,5 liter turbo 2.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Bensinlekkasje

Post by Sturla »

Går det å sette på plasttank fra 22trs? Ikke at jeg har en, men den ruster jo ikke..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bensinlekkasje

Post by mads »

Tror (NB!) drivstofftanken er maken på alle CX og de finnes i plast, ja.

Ob avsporing: CX kom som kjent i plast-utgave i '86 uten at jeg tror det er noen sammenheng der. (Det virker sjelden som det er noen sammenheng eller plan for når komponenter endres i firmaet, men det er en annen sak...)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bensinlekkasje

Post by jonsto »

Har kun sett plasttanker på 22 TRS. Vet ikke hvorfor. Kan det ha noe med den elektriske bensinpumpen på 25 modellene og faren for statisk elektrisitet? Vet det var ett eller annet med et forbud mot plasttanker en stund, men husker ikke når og hvorfor.
Men ellers tror jeg alle tankene er like rent størrelses og festemessig.
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Bensinlekkasje

Post by Vidar »

Nå har jeg prøvd flere ganger å tette tanken, men det kommer nye mikrosmå hull flere steder. Tanken må skiftes. Har dere navn på noen CX-tilhengere i Stavanger?
Vidar
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bensinlekkasje

Post by Asle »

Har 3 metalltanker liggende, men de er litt langt unna (Hell)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply