Speil, lekkasje og hull

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Speil, lekkasje og hull

Post by rundgren »

Etter å ha lurt så lenge jeg har hatt bilen på hvorfor det lekker inn litt vann ved høytrykk/bilvask, har jeg nå funnet svaret: Det kommer gjennom sidespeilene!
Jeg har jo fjernet innerdørene i forbindelse med et bilstereoprosjekt, og da slo tankenmeg at en tur i bilvasken kanskje ville avsløre kilden til lekkasjen - og jeg fikk rett i det.
Det jeg lurer på er: Hva er egentlig galt? Ingenting ser direkte feil ut. Men: Speilene har hull i toppen, og stilken som er festet i døra er også hul. Skal det bli tett må en av delene tettes. Men i og med at ingenting ser feil eller modifisert ut, så lurer jeg på hvordan dette egentlig er ment å fungere...
Finnes det gode argumenter for disse hullene på toppen av speilet (se bilde under). Det frister veldig å tette disse med Sugru e.l. (noe reversibelt). I tillegg til lekkasje, mistenker jeg sterkt at disse hullene bidrar sterkt til vindstøy/piping i 100+

Image
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by dagmatti »

Hey,

er dette elektriske speil? Hvis jeg forstår rett så vil vel dette vannet kun havne inni døra, og renne ut sammen med kondensvann etc. i hullene nederst på den?

Hullene på utsiden tror (?) jeg var tiltenkt avdugging i kaldt fuktig vær. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Hey,

er dette elektriske speil? Hvis jeg forstår rett så vil vel dette vannet kun havne inni døra, og renne ut sammen med kondensvann etc. i hullene nederst på den?

Hullene på utsiden tror (?) jeg var tiltenkt avdugging i kaldt fuktig vær. :)
Elektriske speil ja. Det funker greit nok ved vanlig regnvær, men bilvask, høyttrykk og ekstremt regnvær resulterer i vann på golvet. Antar at det ikke renner fort nok ut. Har sjekket i dag, og hullene er fri og åpne. Ingen rust i dørene men en del skitt - uansett så skjønner jeg ikke hvorfor dreneringen nå skulle fungere noe dårligere enn tiltenkt. Og at det ikke er tiltenkt å fungere bedre enn dette får jeg heller ikke helt til å stemme - det er en synlig strøm av vann inn fra under høyttaleren og ned på teppet når man er i bilvaskautomaten.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by dagmatti »

Heh, rare greier ja. :) Skal ikke si jeg vet om det er tiltenkt at vannet skal dreneres fra speilet og inn i døra (det høres jo snodig ut), men det høres i alle tilfeller ut som tettingen fra døra og inn i bilen (plasten bak panelet) er lekk. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Heh, rare greier ja. :) Skal ikke si jeg vet om det er tiltenkt at vannet skal dreneres fra speilet og inn i døra (det høres jo snodig ut), men det høres i alle tilfeller ut som tettingen fra døra og inn i bilen (plasten bak panelet) er lekk. :)
Plasten på den døra som lakk verst er nok ganske så lekk, den andre døra har jeg gått hardt til verks med duct-tape for å få festa plasten. Kunne kanskje limt på nytt, men det virker som mye jobb å få av alt gammelt lim. Helt tett ble det heller ikke. Men bak høyttaleren er det jo ikke plast, og originalhøyttalerne har papirmembran...

Nå har jeg lagt en stripe Sugru i den første sprekka, så da bør det jo bli tett. Så ikke så alller verst ut heller, Sugru er veldig enkelt å jobbe med.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by dagmatti »

rundgren wrote:
dagmatti wrote:Heh, rare greier ja. :) Skal ikke si jeg vet om det er tiltenkt at vannet skal dreneres fra speilet og inn i døra (det høres jo snodig ut), men det høres i alle tilfeller ut som tettingen fra døra og inn i bilen (plasten bak panelet) er lekk. :)
Plasten på den døra som lakk verst er nok ganske så lekk, den andre døra har jeg gått hardt til verks med duct-tape for å få festa plasten. Kunne kanskje limt på nytt, men det virker som mye jobb å få av alt gammelt lim. Helt tett ble det heller ikke. Men bak høyttaleren er det jo ikke plast, og originalhøyttalerne har papirmembran...

Nå har jeg lagt en stripe Sugru i den første sprekka, så da bør det jo bli tett. Så ikke så alller verst ut heller, Sugru er veldig enkelt å jobbe med.
Ikke plast bak høyttalerene? Jeg satte inn 6,5" elementer i min 22 rs, og der var det en gjennomsiktig hadplast "boks" bak elementene. Denne var limt fast, og det var helt tett. Det så originalt ut, men kan det hende det ikke var det da? :)

Image


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by jonsto »

dagmatti wrote: Ikke plast bak høyttalerene? Jeg satte inn 6,5" elementer i min 22 rs, og der var det en gjennomsiktig hadplast "boks" bak elementene. Denne var limt fast, og det var helt tett. Det så originalt ut, men kan det hende det ikke var det da? :)

-m
Å jo da, hardplasten bak høytalerne (over vindusheismotoren) er original. Men jeg har sett at de har kuttet hull i den for å få plass til uoriginale høytalere. Er det ikke det som har skjedd da?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Speil, lekkasje og hull

Post by rundgren »

jonsto wrote:
dagmatti wrote: Ikke plast bak høyttalerene? Jeg satte inn 6,5" elementer i min 22 rs, og der var det en gjennomsiktig hadplast "boks" bak elementene. Denne var limt fast, og det var helt tett. Det så originalt ut, men kan det hende det ikke var det da? :)

-m
Å jo da, hardplasten bak høytalerne (over vindusheismotoren) er original. Men jeg har sett at de har kuttet hull i den for å få plass til uoriginale høytalere. Er det ikke det som har skjedd da?
Sto originale høyttalere der nå, og det er hull rett ut til døra der magneten befinner seg.
Har tetta speilene med Sugru, og montert større høyttalere (måtte m.a.o. nok laget hull om det ikke var der fra før.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply