Kupéventilasjon CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Kupéventilasjon CX

Post by radovan »

Det er merkeleg at ein bil med eit så omfangsrikt varmeapparat kan levere så lite luft gjennom luftkanalane. Dette er jo ikkje ukjent og eg har jo sett at andre har problem med ruter fulle av is og vatn.

Har søkt litt på forumet, men finn ikkje så mykje om det her og no. Men det må vere nokon som har tatt tak i det? Den beste løysninga måtte jo vere å få meir fart i vifta, men det reknar eg med medfører mykje intrikat arbeid.

Kva med å montere ei avtrekksvifte ein stad, t.d. i bakluka? Det må då hjelpe litt? Nokon som har prøvd?
Erling Brendefur
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by mads »

Vifta er brukt i andre biler (var det bl.a bmw?) med betydelig større kapasitet på varmeapparatet, så det er nok ikke her det butter. Inntaket på panseret er der det er lavest trykk foran på bilen i fart, det hjelper ikke. Luft ut bak som du er inne på er nok for smått/lite, antagelig gjelder det også kanalene i selve varmeapparatet ut til dyser og ventiler.

Dette er ikke noe jeg har videre greie på, men jeg tror jeg ville begynne med å se om man kan montere boksene i bakskjermene fra en XM for mer luft ut bak og kanskje flytte inntak fra panser til front. En dag..
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Kupéventilasjon CX

Post by radovan »

Kanskje eg skal lage meg eit scoop på panseret? 8)
Erling Brendefur
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by Helge S »

radovan wrote:Kanskje eg skal lage meg eit scoop på panseret? 8)
Slik jeg hadde på min 1984 CX25GTi...? Den var levert "originalt" fra Citroenforhandleren i Drøbak. Jeg må vel tilstå at kapasiteten til varmeapparatet var en av svært få ting jeg ikke likte med min CX, men jeg har nok ikke noen "hokus-pokus" forslag til hvordan å få varmeapparatet bedre dessverre.

Image
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by mads »

Oh.. Ikke flere bilder til emnet, vågale kan finne flere sinnsopprivende eksemplar for eksempel på akuten...

Skal det ha særlig annen virkning enn å hindre litt nedbør i trakten må det nok være atskillig større, jeg vil tro det finnes. Nei, jeg vil ikke se eksempler ;)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Kupéventilasjon CX

Post by radovan »

Kva med ei "for-vifte" rett under panseret?
Erling Brendefur
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by citro1cx »

en tysker har funnet opp kruttet for noen år siden. Han var så grei at han lagde et PDF dokument på oppfinnelsen sin også: http://www.citdoks.de/Bilder/418/CX_S2_Geblaese.pdf
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Kupéventilasjon CX

Post by tronde »

citro1cx wrote:en tysker har funnet opp kruttet for noen år siden.
Blir vel helst en nordmann. Knut Steinnes står det.
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by Helge S »

mads wrote:Oh.. Ikke flere bilder til emnet, vågale kan finne flere sinnsopprivende eksemplar for eksempel på akuten...

Skal det ha særlig annen virkning enn å hindre litt nedbør i trakten må det nok være atskillig større, jeg vil tro det finnes. Nei, jeg vil ikke se eksempler ;)
:lol: :lol: :lol:

Nåja du har rett i at den ikke hjalp så mye på luftmengden... i alle fall ikke før du begynte å komme opp i mot 100 km/t :wink: Men i praksis hadde den vel ikke noe særlig funksjon utover å hindre nedbør ned i trakten som du sier.

Den som Citroen selv leverte var strengt tatt ganske liten og ikke så veldig prangende og stygg da, selv om panseret er penest uten.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Kupéventilasjon CX

Post by radovan »

Den proffe pdfen var vel tiltenkt s2 og ikkje s1 som eg har. Rart eg finn så lite om det andre stader. Kanskje ingen andre bryr seg? :(
Erling Brendefur
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by dagmatti »

Hey,

Jeg har s1, men synes ikke det blåser så lite egentlig. Har også en cx s2 og en xm s2. Cx s2 synes jeg er litt kjip med reguleringen av luft ned til føttene. Ellers. Er s1'en min utrolig varm, en god ting på vinteren, men ikke så bra på sommeren. Varmen på sommeren tenkte jeg å bøte litt på med å lage en ac. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by jonsto »

Det jeg har lagt merke til er at det er veldig stor forskjell på hastigheten til viftene. Synes det er litt merkelig egentlig da jeg trodde det var samme motoren i alle bilene. Skal ikke prøve å fortelle hvilken som går raskest. Er ikke nødvendigvis de nyeste.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by mads »

Tror ikke forskjellen i hastighet på vifta er større enn spenningen som mangler fra dynamo til batteri, sikrings boks, rele, brytere, etc. Og før det fra batteri til laderegulator. Mange varmekabler under panseret på CX... :(
For moro putta jeg et kjiping-voltmeter i sigarett-tenneren på en sliten '91 tgi. Der stiger spenningen når motoren slås av. Det sier jo sitt.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by jonsto »

mads wrote:Tror ikke forskjellen i hastighet på vifta er større enn spenningen som mangler fra dynamo til batteri, sikrings boks, rele, brytere, etc. Og før det fra batteri til laderegulator. Mange varmekabler under panseret på CX... :(
Er nok det skjønner du. Jeg har prøvd å sette forskjellige vifter i samme bilen, og de har tydelig forskjellig hastighet. Nå har jeg ikke satt på dem noe hastighetsmåler, men som maskinist med lang erfaring er jeg vant til å skille slike lyder fra hverandre. Aner ikke hva årsaken er. Om det kan være forskjell i antall viklinger eller noe sånt. Men at det er en idé å sette på et rele i motorrommet med litt kraftigere kabling enn det som er originalt er jeg med på. At ledningsnettet på CX generelt er litt underdimensjonert er jo en kjent sak. Og tar en ut vifta for å sjekke børster og slikt kan en jo prøve å ta ut ankret og presse litt olje inn i oljebronse lagrene. Det er egentlig ikke meningen at slikt skal gå, men det gjør det med litt jobb. har spekulert litt på å prøve å sette inn kulelager, men det er en forholdsvis stor jobb.

JON
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by Asle »

Husker en vinter jeg ble lei av dårlig varme i Athenaen, tok fram ei stor hullsag og borra opp et stort hull på siden av luftinntaket, la så en en stor aluminiumslange fram mot radiatoren og tok inn luft derfra, samtidig som jeg tettet igjen inntaket rett under panseret, monterte ei stålplate for å tette under motoren, kledde nesten inn grillen, da ble det slutt på kald bil om vinteren :-) viktig å være sikker på at det ikke var eksoslekkasje da :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply