Kupéventilasjon CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Kupéventilasjon CX

Post by radovan »

Kva med å ta noko slikt, ei såkalla inline-vifte:

Image

Putt den ned i luftinntaket slik at det ikkje er noko mangel på lufttrykk fram mot vifta. 8)
Erling Brendefur
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by mads »

Asle wrote:tok fram ei stor hullsag og borra opp et stort hull på siden av luftinntaket, la så en en stor aluminiumslange fram mot radiatoren og tok inn luft derfra
Samme modifikasjon var/er gjort på bilene som kjørte raid Senegal. Jeg vil tro for å få mer luft gjennom, antagelig uten å varme den ytterligere opp... Resten av modifikasjonene som du skriver om vet jeg ikke om var gjort, det virket ikke som det var anledning til å demontere så mye på bilene på RetroMobile 8)

Ekstra vifte her og der som den Radovan skriver om tror jeg kan hjelpe, for eksempel på å få ut luft bak. Hull på hver side av midtkonsoll og en vifte som drar luft gjennom vil varme mye, bare å ta av panelet på høre side hjelper mye.

En tilståelse er nok på sin plass; Jeg lot meg friste av varmen i XM på vinteren, ojojoj...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by jonsto »

Tror det kunne vært spennende å prøvd med resirkulasjon. For å få opp varmen fra starten av.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by Asle »

jonsto wrote:Tror det kunne vært spennende å prøvd med resirkulasjon. For å få opp varmen fra starten av.
Syslet med den tanken den gangen jeg også, men tok altså snarvegen med å ta luft fra hovedradiatoren, ellers så mener jeg å huske at motoren fikk god temperatur når det ikke ble brukt syntetisk olje (innbiller meg ihvertfall det)
Å øke luftmengden er kanskje ikke løsningen, her er det vel punkt der varmeregisteret blir avkjølt så mye at det gjør vondt verre.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Kupéventilasjon CX

Post by radovan »

jonsto wrote:Tror det kunne vært spennende å prøvd med resirkulasjon. For å få opp varmen fra starten av.
Men då vil ein iallfall få fukt på rutene...

Evt innast det jo ein del små og enkle varmeapparat til båt o.l. som berre er ei vifte og eit lite register. Plassering av eit eller fleire slike under sete eller i bagasjerom, iallfall på Break, vil sikkert hjelpe mykje på varmen.
Største problemet vil nok vere å få kjølevæska fram på ein fornuftig måte...
Erling Brendefur
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by dagmatti »

radovan wrote:
jonsto wrote:Tror det kunne vært spennende å prøvd med resirkulasjon. For å få opp varmen fra starten av.
Men då vil ein iallfall få fukt på rutene...

Evt innast det jo ein del små og enkle varmeapparat til båt o.l. som berre er ei vifte og eit lite register. Plassering av eit eller fleire slike under sete eller i bagasjerom, iallfall på Break, vil sikkert hjelpe mykje på varmen.
Største problemet vil nok vere å få kjølevæska fram på ein fornuftig måte...
Genialt kombinert med ac. :)

-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by jonsto »

Det hjelper vel egentlig ikke på å få isfrie ruter, men når det er under 5 minus så setter jeg alltid (nesten) på grilltrekket. Det originale av hardplast. Den kalde luften som kommer gjennom radiatoren og treffer hele bredsiden på motoren kjøler ned blokka ganske mye.
Men som sagt, hjelper vel egentlig ikke til å få isfrie ruter ved oppstart.
Jeg har en tre fire brukte Eberspächer liggende hvis noen har lyst til å prøve. ;-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kupéventilasjon CX

Post by Black Lemon »

Jeg synes varmeapparatet i CXen er greit nok, men jeg er avhengig av å bruke dekslet over luftinntaket på panseret som heldigvis fulgte med da jeg kjøpte den for ganske nøyaktig 25 år siden, men nytt av året er at jeg har plassert et par sokker med kattesand i bilen. Dette er et genialt triks for å hindre fukt på rutene. Kattesanden tiltrekker seg fukten. Jeg har gjort det samme i XMen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kupéventilasjon CX

Post by hl »

Image
Vil få lov å minna om denne klaffen. Står ikkje han heilt open vil det jo ikkje koma nok luft inn i kupeen. (Men denne er vel ikkje på Radovan sin CX?)
http://leirdal.info/interior/luftinntak.html
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kupéventilasjon CX

Post by Black Lemon »

hl wrote:Image
Vil få lov å minna om denne klaffen. Står ikkje han heilt open vil det jo ikkje koma nok luft inn i kupeen. (Men denne er vel ikkje på Radovan sin CX?)
http://leirdal.info/interior/luftinntak.html
Denne motoren har aldri virket i min CX og klaffen er låst i åpen stilling. Jeg har aldri brydd meg om å sjekke hvorvidt det kun er kontakten eller selve motoren som er gåen, men det skal jeg jaggu gjøre nå etter Helges glimrende oppskrift!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply