Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

Noen her som har erfaring med ombygging fra TD1(TD2) til Bensin T2 på 1985 stasjonsvogn?
Ble stasjonsvognen i det hele tatt levert med Bensin T2?
Snakket med biltilsynet i dag, mente at dresom dreiemomentet ikke blir høyere så er det greit, men TD2 har 255Nm mens bensin T2 har 295Nm, noen som har erfaring?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Sturla »

Mener jeg har sett noen som har gjort dette her? Bremser og styring er jo make dimensjonert på begge modeller, så jeg tror ikke det bør være umulig ifh.t godkjenning. God ide om du har en slik motor på lur, dieselmotoren er altfor grovt støyende og vibrerende i en CX mener jeg, selv om den er økonomisk.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by rundgren »

Asle wrote:Noen her som har erfaring med ombygging fra TD1(TD2) til Bensin T2 på 1985 stasjonsvogn?
Ble stasjonsvognen i det hele tatt levert med Bensin T2?
Snakket med biltilsynet i dag, mente at dresom dreiemomentet ikke blir høyere så er det greit, men TD2 har 255Nm mens bensin T2 har 295Nm, noen som har erfaring?
Espen har en slik Break som er ombygget, og sannsynligvis godkjent siden diesel-til-bensin er noe som er lett å se på EU-kontroll....
Det er lov å øke dreiemoment ved å bytte til annen motor solgt i samme bilmodell, men det kan hende man blir bedt om å dokumentere at bilen som er solgt med motor du bytter til er lik din - eller at du har foretatt tilsvarende modifikasjoner.
Det ryktes imidlertid at dette er en av de områdene SVV opptrår mest tilfeldig på... Et tips jeg har sett er å bare ta for god fisk det som kommer fra den ene ansatte på trafikkstasjonen som faktisk har dette som ansvarsområde (spør etter person med ansvar for ombygging.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

Sturla wrote:Mener jeg har sett noen som har gjort dette her? Bremser og styring er jo make dimensjonert på begge modeller, så jeg tror ikke det bør være umulig ifh.t godkjenning. God ide om du har en slik motor på lur, dieselmotoren er altfor grovt støyende og vibrerende i en CX mener jeg, selv om den er økonomisk.
Har demontert T2 motoren, helt perfekt kam og løftere, honingen vises i cylindrene, lagrene er noe slitt, ringene er bra, tar med veiv til Cylmo i morgen, de skal visstnok ha både lager og ringer på "lager", de sjekker veiva med mikrometer samtidig.
Et alternativ kan jo være å sette inn motoren uten turbo i første omgang hvis jeg får problemer og evt prøve å få godkjen turbo senere ??
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by pål »

Tror ikke det skal by på problemer. Jeg har selv vært med på ombygging fra 20RE til t1
har masse Citroèn:-)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

pål wrote:Tror ikke det skal by på problemer. Jeg har selv vært med på ombygging fra 20RE til t1
Har du konkret framgangsmåte på det tilfellet, er godt i gang med renovering av Turbomotoren, blir ferdig om et par uker.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

Så er TRX felgene med 220 55 390 dekk tatt fram og vasket, tok av klossene bak for å sjekke om stemplene gikk greit, litt bremeserens og kobberpasta for sikkerhets skyld, skivene bak er helt uten rust (utrolig etter 6-8 år uten å ha vært registrert), tok ut klossene foran også stemplene gikk fint her også, fikk strammet park brems klossene med det samme, skivene var nye :-)
Ordnet noen lyspærer, forgreining til speedometer/servoregulator.(godt med eget delelager)
Motoren starter uten røyk hvis den glødes helt.
Må lime fast ene lyktglasset foran og legge inn varseltrekant og grønn refleksvest.
Tror jaggu jeg prøver meg med en EU kontroll neste uke :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

Defekt bremselys, skiltlys, manglet vindusspylervæske, slakke øvre opphengskule v side :-(
Opphengskula brukte de å godkjenne med inntil 2-3mm opp og ned på Thanem i sin tid.
Ikke værst for en 30 år gammel CX som ikke ha vært brukt på 8år :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by jonsto »

Opphengskula bør vel være noenlunde fast, men resten er jo "slarkfakte" ;-) Blir enkelt å få skiltene på denne.
Men hva er feilen på bremselyset? Pærer eller bryter?
Du skal se C5en får litt ferie nå da. :-)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

jonsto wrote:Opphengskula bør vel være noenlunde fast, men resten er jo "slarkfakte" ;-) Blir enkelt å få skiltene på denne.
Men hva er feilen på bremselyset? Pærer eller bryter?
Du skal se C5en får litt ferie nå da. :-)
Har funnet brukt øvre bærearm med ok kule og lager, fikk ikke testa bremselysene alene, skiltlysene er nok ledningen mellom bakluka og karosseriet (evt jording av luka)
Blir vel registrering ja, 0 i omreg, 225 i årsavgift og kanskje 6-700 i forsikring, tror jeg tar meg råd til det :-)

Det beste av alt, har neppe brukt mer enn 8 timer på den så langt, ikke værst for en bil som har stått i 7-8 år :-)

Blir vel "gammel" C5 som må gå i saltet til vinteren
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

jonsto wrote:Opphengskula bør vel være noenlunde fast, men resten er jo "slarkfakte" ;-) Blir enkelt å få skiltene på denne.
Men hva er feilen på bremselyset? Pærer eller bryter?
Du skal se C5en får litt ferie nå da. :-)
Ut med bremslysbryter, renset og "trimmet" OK, hadde satt in lyspærer med topolt tilkobling på skiltlysene, fant brukte pærer OK, fikk blåst opp slangen til spylepumpa OK, kanskje skifte øvre venstre bærearm i morgen, kanskje EU godkjent i morgen hvis jeg får nok tid :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

Asle wrote:
jonsto wrote:Opphengskula bør vel være noenlunde fast, men resten er jo "slarkfakte" ;-) Blir enkelt å få skiltene på denne.
Men hva er feilen på bremselyset? Pærer eller bryter?
Du skal se C5en får litt ferie nå da. :-)
Ut med bremslysbryter, renset og "trimmet" OK, hadde satt in lyspærer med topolt tilkobling på skiltlysene, fant brukte pærer OK, fikk blåst opp slangen til spylepumpa OK, kanskje skifte øvre venstre bærearm i morgen, kanskje EU godkjent i morgen hvis jeg får nok tid :-)
Manglet stoppskive mellom mutter og nav, kula var OK men mansjetten dårlig, skiftet mansjett og satte på skive, godkjent i dag :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

XV38060 er bestilt fra Lator, forsikring er ordnet, blir vel vognkort om noen dager :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by dagmatti »

Asle wrote:
Asle wrote:
jonsto wrote:Opphengskula bør vel være noenlunde fast, men resten er jo "slarkfakte" ;-) Blir enkelt å få skiltene på denne.
Men hva er feilen på bremselyset? Pærer eller bryter?
Du skal se C5en får litt ferie nå da. :-)
Ut med bremslysbryter, renset og "trimmet" OK, hadde satt in lyspærer med topolt tilkobling på skiltlysene, fant brukte pærer OK, fikk blåst opp slangen til spylepumpa OK, kanskje skifte øvre venstre bærearm i morgen, kanskje EU godkjent i morgen hvis jeg får nok tid :-)
Manglet stoppskive mellom mutter og nav, kula var OK men mansjetten dårlig, skiftet mansjett og satte på skive, godkjent i dag :-)

Hvordan byttet du den mansjetten? :)

-m
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Ombygging fra TD1 til Bensin T2

Post by Asle »

Asle wrote:Ut med bremslysbryter, renset og "trimmet" OK, hadde satt in lyspærer med topolt tilkobling på skiltlysene, fant brukte pærer OK, fikk blåst opp slangen til spylepumpa OK, kanskje skifte øvre venstre bærearm i morgen, kanskje EU godkjent i morgen hvis jeg får nok tid :-)
Manglet stoppskive mellom mutter og nav, kula var OK men mansjetten dårlig, skiftet mansjett og satte på skive, godkjent i dag :-)
dagmatti wrote:
Hvordan byttet du den mansjetten? :)

-m
Løsnet mutteren og slapp navet ned, tok av mansjett fra arm jeg hadde liggende, en spesiell "fjær" holder fast mansjetten, lett å ta av men litt værre å sette på, men det gikk greit.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply