Behandling av bensintank

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Behandling av bensintank

Post by Vidar »

Hei, jeg har fått tak i en brukt bensintank fra CX klubbens lager i Oslo. Så har jeg fått det råd at tanken bør behandles innvendig av et firma som gjør denslags.
Er det noen som kjenner til slike firma? Helst i Bergen eller i Stavanger. Jeg har søkt forgjeves på nettet etter noen kompetente på området, men uten suksess. Hilsen Bjørn Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Behandling av bensintank

Post by Vidar »

Det ser ut som en må behandle tanken selv.Finner ikke noe firma som har passende metode. Er det noen som har forslag til passende produkt for innvendig behandling, noe som tåler bensin.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Behandling av bensintank

Post by dagmatti »

Hei!

Hvorfor trenger man å behandle den? Går utifra at det er en ståltank og ikke en plasttank?


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Behandling av bensintank

Post by jonsto »

har ikke helt troen på noen behandling. Se bare på Jerry kannene. De er malt på innsiden, men denne kommer ut i flak ved bruk til bensin. Tror det blir mindre problemer med å la tanken være som den er. Det som tar livet av dem er vannperler som blir stående i bunnen. Disse samler seg gjerne rundt avtappingspluggen. Så om du drenerer tanken f. eks. hver vår så vil nok det hjelpe. Er jo helst om vinteren man får kondens.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Behandling av bensintank

Post by rundgren »

Hva med noe slikt hvis tanken trenger behandling?
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=13388
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Behandling av bensintank - og tappekran

Post by Vidar »

Jeg takker for positive innspill. Tanken er fin inni, så jeg satser nå på å sette den inn uten videre behandling inni. Jeg fikk imidlertid en overrraskelse da jeg så bilder av tanken ( den befinner seg i Bergen, mens jeg bor i Stavanger), den manglet tappekran. Desverre er tappekranen på den gamle tanken ødelagt og hullet er tettet med et stoff, trolig glassfiber. Altså må jeg få tak i en tappekran. Jeg kontakter lageret på Gran og spør. Bjørn Vidar
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Behandling av bensintank

Post by jonsto »

Nå har forumet vært nede en stund, men jeg lurer på hvordan det gikk med deg? Fikk du tak i en plugg?
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Behandling av bensintank

Post by Vidar »

Ja, jeg har kjøpt en bolt, men har ikke fått sjekket om den passer. Jeg bor i Stavanger og bilen står i Bergen. Håper jeg får kommet meg til Bergen i løpet av et par uker. Bolten er 8 mm i gjenger og 12 i hodet. Den jeg har fått tak i er galvanisert, men jeg lurer på om jeg skulle hatt en annen kvalitet. Kjenner ikke betegnelsene på de ulike stål- og jernkvaliteter. Et annet spørsmål er om det fins en pakning som tåler bensin. På andre bensintanker som jeg har sett på, ser det ut som pakningen er i metall. Jeg lurer også på om det er et stoff jeg kan bruke som tetter godt og som tåler bensin.
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Behandling av bensintank

Post by Vidar »

Jeg skulle ta ut bensintanken av bilen i dag, men fikk problemer med mutteren som holdt fast festebåndene. Der var det 2 mutre, den første fikk jeg ut, men den andre satt som bare det. Er det mulig at mutteren er gjenget slik at den skal skrus ut andre veien? Den er jo en slags sikkerhets foranstaltning. I morgen prøver jeg med litt oppvarming.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Behandling av bensintank

Post by jonsto »

Tror nok det var lurest med varme ja. ;-.)
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Behandling av bensintank

Post by Vidar »

En liten avsluttende melding om bensintanken. Etter å ha satt inn tanken og montert ledninger til bensinmåler, bensinslange og returslange, ble tanket fylt med 5 liter bensin og motor startet opp. Alt virket bra. Men etter noen minutter, så jeg en lekkasje ved bensinpumpen. Jeg kom meg under bilen og studerte lekkasjen nærmere. Lekkasjen var ikke på sugesiden som forventet, men på slangen mot motor. Jeg skiftet klemmen og dermed var det tett. Prosjektet "skifte av bensintank" er over for denne gang. Min datter som kjører bilen til dagen, har hentet bilen og sålangt har alt gått bra. Jeg så imidlertid noen hydrolikkrør som bør skiftes, men det får bli et nytt prosjekt.
Post Reply