Hva gjør denne?:)

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Hva gjør denne?:)

Post by dagmatti »

Hey,

jeg driver og sveiser litt rust på en GTi T2 89 mod:

Image

Det er litt rust på bakskjermene som jeg tenkte å sveise sammen, men ser det er en boks (med en tank inni?) montert i bagasjerommet øverst på høyre bakskjerm:

Image

Det er en slange fra øverst på bensinpåfyllingen som går inn, og det går også en slange videre opp C-stolpen virker det som, mulig denne skal frem til motoren altså(den tar samme veien som dreneringen fra takluka). Noen som vet hva dette er for noe?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by mads »

Første forsøk: Noe hjemmelaget. Sånn hjemme-hjemmelaget, ikke fabrikk-hjemmelaget altså. Distinksjon her kan være ..ermm.. krevende 8)

Andre forsøk: Svensk eller Sveitsisk bil med noe kanister-utluftings-rense-humbug for bensindamp..?? Det var vel de i tillegg til California som var på topp med finurlige rense-innretninger :? Katalysator på kjerra?

Og svaret kan meget vel være en kombinasjon av 1. og 2. forsøk :shock:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by dagmatti »

mads wrote:Første forsøk: Noe hjemmelaget. Sånn hjemme-hjemmelaget, ikke fabrikk-hjemmelaget altså. Distinksjon her kan være ..ermm.. krevende 8)

Andre forsøk: Svensk eller Sveitsisk bil med noe kanister-utluftings-rense-humbug for bensindamp..?? Det var vel de i tillegg til California som var på topp med finurlige rense-innretninger :? Katalysator på kjerra?

Og svaret kan meget vel være en kombinasjon av 1. og 2. forsøk :shock:

Det ser jo nesten hjemmelaget ut, men slanger + rørstussen til tanken ser ikke hjemmelaget ut, så det er nok originalt. Bilen er en av de siste turboene som kom, opprinnelig til sverige, så hvis de hadde noe ekstra der har nok denne det. Bilen har kat. ja.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by jonsto »

Den der har alle CXer med katalysator. Avsug fra bensinfyllingen og en slange som går helt fram til like forran den runde tanken på venstre side i motorrommet.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by dagmatti »

Aha, ok. Men hvorfor trenger man en liten tank bak der? Fyller den seg med noe noen gang? :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hva gjør denne?:)

Post by tronde »

dagmatti wrote:Aha, ok. Men hvorfor trenger man en liten tank bak der? Fyller den seg med noe noen gang? :)


-m
Full av aktivt kull.

http://auto.howstuffworks.com/evaporati ... ystem1.htm
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by mads »

Ah! Samme som den runde, svarte plastboksen som varebil/stv med kat har ved siden av reservehjulet? Personbiler trodde jeg også hadde denne foran.. Eller er varebil med kat litt mer primitiv og ikke har denne som personbiler har bak?

Spørs om varebilen mine har en boks jeg ikke husker. Noe å spekulere på i natt! :P
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by jonsto »

mads wrote:Ah! Samme som den runde, svarte plastboksen som varebil/stv med kat har ved siden av reservehjulet? Personbiler trodde jeg også hadde denne foran.. Eller er varebil med kat litt mer primitiv og ikke har denne som personbiler har bak?

Spørs om varebilen mine har en boks jeg ikke husker. Noe å spekulere på i natt! :P
Har ikke sett Break med kat. Men personbilene har begge. Både den i bagasje rommet og den runde ved reservehjulet. Men den tror jeg faktisk er tom. Eller den var tom på GTien min. Bare et skumgummifilter i bakkant mener jeg.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by citro1cx »

Kan det være en ekspansjonstank?

Hadde en 89 GTi for noen år tilbake. Den hadde Kat + Canisterboks på venstre side i motorommet, men ikke denne boksen bak.

PS: de takbøylene synes jeg passer bedre på en 60 talls vw :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by dagmatti »

citro1cx wrote:Kan det være en ekspansjonstank?

Hadde en 89 GTi for noen år tilbake. Den hadde Kat + Canisterboks på venstre side i motorommet, men ikke denne boksen bak.

PS: de takbøylene synes jeg passer bedre på en 60 talls vw :P
Hmm... spørs om jeg ikke får forske litt på dette ved en anledning. Takbøylene ja... :) De er kjøpt på 70 tallet, så ikke så langt unna! :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by jonsto »

citro1cx wrote:Kan det være en ekspansjonstank?

Hadde en 89 GTi for noen år tilbake. Den hadde Kat + Canisterboks på venstre side i motorommet, men ikke denne boksen bak.

PS: de takbøylene synes jeg passer bedre på en 60 talls vw :P
Nåja, nå har det seg slik at jeg har hatt denne boksen i bagasjerommet ute for å sveise rust bak den. Så jeg VET med SIKKERHET at det går en slange inn på den fra bensinfyllingsrøret, og at det går en slange fra den og frem til den runde boksen foran reservehjulet. :wink: :mrgreen:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by dagmatti »

jonsto wrote:
citro1cx wrote:Kan det være en ekspansjonstank?

Hadde en 89 GTi for noen år tilbake. Den hadde Kat + Canisterboks på venstre side i motorommet, men ikke denne boksen bak.

PS: de takbøylene synes jeg passer bedre på en 60 talls vw :P
Nåja, nå har det seg slik at jeg har hatt denne boksen i bagasjerommet ute for å sveise rust bak den. Så jeg VET med SIKKERHET at det går en slange inn på den fra bensinfyllingsrøret, og at det går en slange fra den og frem til den runde boksen foran reservehjulet. :wink: :mrgreen:
Ingen tvil om at det går slange inn og ut som du sier, men er det et filter eller en tank? :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hva gjør denne?:)

Post by tronde »

dagmatti wrote:
Ingen tvil om at det går slange inn og ut som du sier, men er det et filter eller en tank? :)


-m
Image

:D
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør denne?:)

Post by dagmatti »

Riktig svar er en ekspansjonstank! Det er jo smått utrolig egentlig, men tydligvis var det ganske strengt regulert dette med avgassing fra bensin i noen land på denne tiden.


-m
Post Reply