Bærearmslager Break

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Bærearmslager Break

Post by Sturla »

Det er knirk fra bakvognen. Er det samme bærearmslager bak på Break som på Berline?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by dagmatti »

Mener de var litt større da jeg byttet en gang i tiden. :)


-m
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by Asle »

dagmatti wrote:Mener de var litt større da jeg byttet en gang i tiden. :)


-m

De er større, jeg bruker bolten sammen med skiver og div til å presse inn skålene helt, får da sjekket om lagrene blir passende strammet, på Pallasen ble de alt for stramme, løste problemet med å slipe shimsene på båndsliper mens jeg roterte skiven, holdt på til jeg fikke passe forspennig av lagrene, det er like tighte og knirkefrie etter 8 år nå. Tror ikke fabrikken var så nøye på dette på 80 tallet
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bærearmslager Break

Post by tronde »

Asle wrote:
dagmatti wrote:Mener de var litt større da jeg byttet en gang i tiden. :)


-m

De er større, jeg bruker bolten sammen med skiver og div til å presse inn skålene helt, får da sjekket om lagrene blir passende strammet, på Pallasen ble de alt for stramme, løste problemet med å slipe shimsene på båndsliper mens jeg roterte skiven, holdt på til jeg fikke passe forspennig av lagrene, det er like tighte og knirkefrie etter 8 år nå. Tror ikke fabrikken var så nøye på dette på 80 tallet
De solgte shims med forskjellig tykkelse. Mener å ha sett en beskrivelse av hvordan man skulle finne rett type.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by Sturla »

Takk for svar, da blir det å bestille nye lager.
Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by Asle »

tronde wrote:
Asle wrote:
dagmatti wrote:Mener de var litt større da jeg byttet en gang i tiden. :)


-m

De er større, jeg bruker bolten sammen med skiver og div til å presse inn skålene helt, får da sjekket om lagrene blir passende strammet, på Pallasen ble de alt for stramme, løste problemet med å slipe shimsene på båndsliper mens jeg roterte skiven, holdt på til jeg fikke passe forspennig av lagrene, det er like tighte og knirkefrie etter 8 år nå. Tror ikke fabrikken var så nøye på dette på 80 tallet
De solgte shims med forskjellig tykkelse. Mener å ha sett en beskrivelse av hvordan man skulle finne rett type.
Står noe om dette i Haynes boka, Thanem Auto Trondheim sa de aldri tilpasset shimsene når de byttet lager, ikke rart at man var plaget med at lagrene ikke varte, de hadde aldri solgt shims da jeg spurte en gang i 1988...
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by mads »

Så fint med merkeforhandlere og -verksteder. Snodig at Citroën endte med å forsvinne helt ut av landet..
Mange verksteder gjorde dette riktig, tydelig ikke fordi importør hadde et apparat for å sørge for det, men fordi noen tok et ansvar selv. Fint når det fungerer, men ustøtt som forretnigsmodell kanskje :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by dagmatti »

Forresten, er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe 4 slike lagre for en personbil? Bilen er ganske stiv bak, selv med nye kuler, og har erfart at det fort kan være utslitte lagre.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by dagmatti »

Ah, classicparts har, i "diverse" kategorien. :)



-m
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Re: Bærearmslager Break

Post by Buylove »

Hei!

Jeg har kjøpt disse lagrene til personbil hos ABRA i Trondheim. De er Timken lager og esken er merket med to varenr: KJL22349F OG KJL22310.
Jeg pleier og kjøpe 10 stk. om gangen for da får jeg en bedre pris og får fordelt frakten på flere lager. Uansett så går det med 8 stk. dersom en skifter i både forstillingen og bakstillingen.

TS
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bærearmslager Break

Post by dagmatti »

Godt tips!

Det er ganske standard skf lager, så de kan nok kjøpes mange steder, vil tro man finner slike til greit pris hvis man leter på ebay også.


-m
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Bærearmslager Break

Post by trymgreg »

Har ett sett til Berline liggende, delenr.: 95 619 168. Om noen er intressert.
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Post Reply