Innpress på felger til CX.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Innpress på felger til CX.

Post by Buylove »

Hei!

Har nå rotet en tid med hjulene på min CX GTI Turbo. Den har vert slitsom og kjøre, den sporet på slitt og ujevn vei. Den hadde gamle 210/55-390 TRX dekk på turbo felg. Jeg hadde skiftet alt som var slitt i forstillingen og kunne ikke skjønne hva det var som gjorde dette. Jeg hadde i bakhodet at det kunne være dekkene. Det er jo original dimensjonen til denne bilen så det burde fungere perfekt. Jeg fant etter hvert ut at spissingen var gal. Jeg målte den til 7mm innover på felgen. Jeg har nå justert den til null og bilen ble betraktelig bedre og kjøre men ikke slik en CX skal være. Til slutt satte jeg på et par originale 14'' lettmetallfelger jeg hadde liggende med 195/70-14 gamle billig dekk på. Bilen ble som ny. Null sporing og kjempe god og kjøre. Jeg har tenkt og kjøpe nye 205/70-14 dekk til disse felgene. Er det noen som har erfaring med den dimensjonen?
Er det noen som kjenner til innpresset på det forskjellige original felgene til CX? Jeg tenkte på både lettmetall felger og stål felger. Er innpresset likt på alle disse. Har mistanke om at det er 45mm på lettmetall felgene. Det står noe på felgen som jeg tolker til det.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Innpress på felger til CX.

Post by citro1cx »

Hei
På GTi Turbo med Alu (turbofelger) er alternativet kun 45mm. les om dette på infosiden til CX Basis. Det er litt rotete satt opp, men infoen er nok korrekt .
http://www.cx-basis.de/en/cx-infos/fakt ... ifung.html
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Re: Innpress på felger til CX.

Post by Buylove »

Hei!

Takk for tilbakemeldingen.
Jeg har i dag målt innpresset på tre originale CX felger. Jeg fant en beskrivelse på hvordan en gjør det på nettet. Jeg sjekket en Turbo felg, en TRX lettmetall felg og en stålfelg.
Jeg får 45mm på Turbo felgen og stålfelgen men bare 44mm på TRX lettmetall felgen. Det står tallet 45 på lettmetallfelgene så jeg regner med at det skal være 45 mm innpress. Sansynligvis så er det jeg som ikke har greid og måle nøyaktig nok.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Innpress på felger til CX.

Post by Black Lemon »

Husk at TRX-felgene er 150 mm brede, hvilket tilsvarer rett i underkant av 6 tommer. De originale stålfelgene er kun 5 1/2 tomme brede, og jeg tror innpresset på disse er 49 mm. Selv kjører jeg med 7 tommer brede 15-tommere på vintehjulene og disse har innpress 42mm og passer perfekt. Sommerfelgene er 7x16 med innpress 47 mm og der må jeg bruke en 5mm spacer på bakhjulene. 205/70 R 14 bør være en fin kombinasjon på CX. Diameter på 185 R 14, som opprinnelig var 185/82 R 14 er 659 mm, mens diameter på 205/70 R 14 er 642,6 mm. 210/55 VR 390 TRX har en diameter på 621 mm. Husk gamle TRXer er livsfarlig på CX GTi Turbo. Jeg tok frem mine gamle TRXer fra 1992 for noen år siden og ble skremt over hvor glatte de var på våt vei. Da hadde de ligget i boden siden 1998.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply