Ulyd AC

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Ulyd AC

Post by Buylove »

Hei!
Jeg får en ulyd når jeg setter på AC'en i CX'en. Den kommer ikke med en gang jeg setter den på men etter en liten stund. Lyden kan sammenlignes med lyden fra et slitt hjul lager. Er det noen som har noe kjennskap til AC og kan mene noe om hva det er? Lyden høres veldig godt inne i bilen og følger turtallet på motoren. Jeg har forsøkt og skifte lageret på reima i tilfelle det skulle begynne og bråke ved belastning så jeg tror ikke at det er det som gjør det.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd AC

Post by dagmatti »

Hey,

hvilket lager er det du har byttet, og hvor langt har den gått? Jeg tror ikke det er helt unormalt at lagrene på selve kompressoren tar kvelden på 300k+, men ofte holder de mye lengre også. I og med at lyden kommer når du setter på ac'en vil jeg tro det er et lager som står rolig når ac ikke er på, altså det som er på "den andre" siden av ac-clutchen. Kjøler ac anlegget eller er det tomt?


-m
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Re: Ulyd AC

Post by Buylove »

Hei!

Jeg har kun byttet strammehjulet på reima, trodde at det kunne være det som bråket når AC'n koblet inn og det ble større belastning på det. Anlegget kjøler veldig bra. Det var en på som hadde vert borti at kompressoren bråket når det var feil trykk på anlegget tror du det kan være mulig? Jeg mener at det ikke kan være lageret på clutchen da dette ikke går rundt når kompressoren er innkoblet. Er det mulig og skifte lageret innenfor clutchen mens kompressoren står i bilen uten og tømme anlegget?

TS
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd AC

Post by dagmatti »

Den bråker ikke med for lite trykk i det minste, men hvis du har på alt for mye kan det jo hende den vil lage noe bråk. Det er vel flere lagre her, men noen av dem mener jeg også er en del av tettingen, så da må anlegget tørkes og fylles. Ellers er det vel en sjanse for at det ikke er nok olje på. Ihvertfall hvis det er hjemme-mekk ute å gå. :) det kan være lurt å tappe av det meste og fylle på med gass og olje?

-m
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Re: Ulyd AC

Post by Buylove »

Hei!

Takk igjen for hjelpen. Spørs om jeg må bite i det sure eplet og ta kostnaden med og tappe og fylle opp igjen anlegget.

TS
Buylove
Posts: 19
Joined: Sun 14 Sep, 2014 20:37

Re: Ulyd AC

Post by Buylove »

Hei!

Er det noen som vet hvor mye gass det skal på AC'n til CXen?

TS
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd AC

Post by dagmatti »

Lurer på om det er 900g til 1kg, men det fungerer bra med langt mindre.

-m
Post Reply