Regn og atter Regn.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Regn og atter Regn.

Post by seggan »

Det har regnet MYE i Trøndelag den siste tia, og noe av regnet har funnet veien inn i kupeen. Foran, under pedalene lå det en dam her forleden.

Hvor kommer det inn??? Har soltak, det er tett, kanalene foran i soltaket??? :shock: :roll: :roll:
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by citro1cx »

mange andre muligheter også. vidusviskeraksling, antennefeste, vinduslist (kan være rusthull under du ikke ser) osv få noen til å etterligne været i Trøndelag med høytrykkspyler eller noe når du sitter inni bilen, så finner du fort ut hvor vannet kommer ifra
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by dagmatti »

På min gamle slet jeg med samme sak for mange år siden, det kom masse vann inn som samlet seg på gulvet ved pedalene. Hos meg var det veldig mye under matta også. Dette viste seg å være en plateskjøt ganske langt oppe på A-stolpen. Rett under vinduene egentlig. På serie 1 er det ganske trangt å komme til, men man ser det hvis man tar av blekket under rattet, og tar ut oppbevaringsrommet til venstre. Man må da løsne noen bolter fra under panseret. På serie 2 kan det være litt annerledes.

I alle tilfeller er denne plateskjøten limt, og limet var ikke lim lengre. :) Det er et hulrom på den andre siden, som man ikke så enkelt kommer inn i, jeg borret et hull for inspeksjon og rustbehandling. Etter liming og behandling her har bilen vært tett i ca 16 år nå. :)



-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by Sturla »

Det kan óg komme inn via døren, se etter "rennemerker" over høyttalergitter f.eks (hvordan vet jeg det?) Alle dører kan sikkert med hell ettertettes og få drenhullene åpnet.
Jeg vil tro at et ekstra sett dørlister som det cx basis selger kan hjelpe mot vanninntrenging også.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Regn og atter Regn.

Post by tronde »

Det er en oval utsparing i takrenna for å gi plass til fremkant av fordøra. Der ligger to plater oppå hverandre som ser ut til kun å være tettet av lakken. Litt tettemasse stoppet vannet da jeg hadde CX.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by dagmatti »

tronde wrote:Det er en oval utsparing i takrenna for å gi plass til fremkant av fordøra. Der ligger to plater oppå hverandre som ser ut til kun å være tettet av lakken. Litt tettemasse stoppet vannet da jeg hadde CX.
Jeg tror forresten vann inn på denne plassen fort kan havne i det rommet jeg pratet om, men jeg er ikke 100% sikker på om det er samme hulrom. Hvor kom vannet inn før du tettet der?


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Regn og atter Regn.

Post by tronde »

dagmatti wrote:
tronde wrote:Det er en oval utsparing i takrenna for å gi plass til fremkant av fordøra. Der ligger to plater oppå hverandre som ser ut til kun å være tettet av lakken. Litt tettemasse stoppet vannet da jeg hadde CX.
Jeg tror forresten vann inn på denne plassen fort kan havne i det rommet jeg pratet om, men jeg er ikke 100% sikker på om det er samme hulrom. Hvor kom vannet inn før du tettet der?


-m
Det begynner å bli lenge siden, men jeg mener bestemt å huske at det kom bak det panelet som er festet på karosseriet til venstre for clutchpedalen. Noe pyntestoff altså, og mellom forkant av døråpningen og torpedoveggen.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by dagmatti »

Høres ut til å være samme plass! :shock:


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Regn og atter Regn.

Post by tronde »

Trikset med å lete etter vann er å legge ut tørkepair på strategiske steder slik at papirbitene ikke er i kontakt med hverandre. Da ser man fort hvor man ikke behøver å lete.

Nå som neodymmagneter selges for småpenger på ebay, et det også lett å få papiret til å sitte fast der man vil. Lys fra en halvsvak lommelykt i skumringen er også nyttig. Skumring fordi man ikke blir blendet av dagslyset, og halvsvak for å ikke bli blendet av lykten. Da er det nokså enkelt å se spor i støv og skitt slik andre har foreslått.

Hvis man er sikker på at det lekker inn når bilen står stille er det enklest å lete. Hvis det er like sannsynlig at det kommer inn under kjøring er det værre. Da kan man fort finne ut at vann kan renne oppover på grunn av vindpress og vakuumvirkning inne i kupeen. Da er tørkepapir og magneter til stor hjelp. Superfin sand på merkelige steder er også et tegn på at vann kommer inn under kjøring.
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Regn og atter Regn.

Post by seggan »

Det regnet inn via holder til skjermen på soltaket. Litt gaffateip gjorde det tett.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by dagmatti »

Er ikke den holderen "på utsiden" av pakningen?

-m
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Regn og atter Regn.

Post by seggan »

Ja, den er det, men der var det en åpning som vannet kom inn. Leter fortsatt etter list i bakkant av soltaket, har tatt på gaffateip rundt hele soltaket inntil videre. Bilen er nå tett, sår det være med soltaket for nå.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Regn og atter Regn.

Post by mads »

..en hat-gruppe på Internetten mot soltak gjør susen tenker jeg..! :P

Jeg er vel en av de raringene som syns soltak og skinnstoler trekker ned på biler :roll: Soltaket går stort sett til h....vete slik eller sånn, vann rare plasser og takhøyden forsvinner. Skinnstoler er gjerne varme om sommeren, kalde om vinteren og så er det et par dager på våren og høsten man kan ha flaks da. Gøy med bil :!:
Post Reply