Hva gjør vi uten 98 octan?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by olav48 »

Det er sommertid og våren står utafor døra, og jeg skal ut og kjøre CX 25 Turbo 1986 :D Og da er det vel kun 98 som skal på tanken, eller? Jeg er heldig som har en Shellstasjon ved heimen, og noen Esso med rette stoffet langs de hyppigst benyttede rutene. Utover det er det langt mellom varene, etter det jeg har erfart de siste år. Begynner å få en slik tomt-batteri-panikk som lyser ut av Teslafolkene etter noen titalls mil, og det er ikke trivelig :roll:

Jeg har lite lyst å blande 95 på tanken, og bio-innblanding er vel rene gifta? Hva gjør vi da? Kan vi bruke 95 pluss noe lurium på små flasker for å komme hjem?

Har noen andre veteranklubber løst dette - laget liste (app) over stasjoner som fører riktig vare?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by mads »

Blyfri 95. Beskjeden fra O Holen bilforretning på Lillehammer var klar da bly i bensin forsvant og spørsmålet ble aktuelt. Mest bly den gang, men også oktan-tall.

Biler med mekanisk tenning må kanskje ha den litt ned. Med CX2400 rett fra service måtte man følge litt med på knitre-lyd med varm maskin og bratt oppover. Det hendte det ble mer 3. enn 4.gir enn det som var nødvendig for framdrift, kanskje var jeg og min far unødig engstelige. Det gikk fint i 350.000 km i hvert fall.

Med ladetrykk og tenning heeeelt på kanten til banking kan det hende 98 eller justering må til. Da ryker jo toppene på kurvene, du er kanskje avhengig av dem...? :D
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by tronde »

Du får kjøpt oktanbooster.
Bilxtra selger i noen butikker, men siden de ikke har helt grepet på å lage kundevennlige nettisder må du bla deg gjennom alle butikkene for å se hvem som har.

http://bilxtra.no/stp-power-booster-200-ml

Mekonomen har også noen steder
https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-o ... pa281463no

Bipleiekongen
https://bilpleiekongen.no/produkt/stp-p ... n-booster/

Det er flere som tydeligvis kan selge, men det er veldig uklart hvor. Er vel mest trolig å finne hos en butikk eller betjent bensinstasjon "på bygda".

Oktanbooster påstås å funke for å øke oktantallet, men det er vel litt mer tvilsomt om alt det andre den også skal hjelpe med er helt sant.
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by olav48 »

Takk Mads :) Det er jo elektronisk tenning på 86-eren, og justeringen på min er nok helt opp til banketaket, vil jeg tro. Mester Eric Oninx hos DP-engineering banna en time på hollandsk da jeg kom der med 95 på tanken etter autobahn-påfyll. Han nektet å tune bilen før den var drenert og refuelled med 98. Det nye EMS-anlegget kan utstyres med switch 95/98, men han avslo bestemt å montere denslags på CX 86-motoren - har glemt alle argumentene.
Jeg vil gjerne høre flere stemmer her - de som har CX T2 - hva forer dere hestene med? Ikke genmodifisert bio, vel? :shock: :shock:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by jonsto »

Da jeg brukte min -85 turbo kjørte jeg den på 95 blyfri. Opplevde aldri noen problemer.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by Black Lemon »

Jeg har alltid brukt 98 på min 86 Turbo 1 Serie 2. Har prøvd 95 oktan noen få ganger, men synes den går bedre på 98. Fyller derfor på Shell.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by dagmatti »

Trodde egentlig alle turboene hadde bankesensor? Da bør jo ihvertfall 95 være ok, men de uten intercooler er nok mye mere følsomme.

-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by mads »

'84 TRI har bankesensor, tviler på den ble borte siden uten at jeg har sett etter, dog.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør vi uten 98 octan?

Post by dagmatti »

Riktig, hvis alt er iorden tror jeg du da kan fylle det meste uten knitring og pinging. :)


-m
Post Reply