Kanskje en GTI Turbo igjen?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Norcit
Posts: 3
Joined: Wed 06 Dec, 2017 05:36

Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by Norcit »

Ny på forumet, og tenkte jeg kunne fortelle hvorfor.
Jeg fyller 50 år i disse dager og vurderer å kjøpe en CX 25 GTI Turbo (2) i gave til meg selv :D
Bakgrunnen er at jeg eide en slik fra 1989 til 1993, som fhv ung, og av alle bilene jeg har hatt er det denne jeg husker best og savner mest.
Dette var en svart 86 modell som jeg kjøpte av Ola Pramm i Pramm reklamebyrå når den altså var 3 år gammel og hadde ruslet ca 50000 km.
Regnr var BN20160 og den endte dessverre sine dager allerede i 2002, i følge Vegvesenet.

I mitt eie fikk den ettermontert intercooler fra Turbo2 og turbotrykket ble justert opp til 0,7 bar. I tillegg satte jeg inn megadyrt Pioneer stereoutstyr og kjøpte 4 nye megadyre TRX dekk fra Michelin. Etter en frontskade i 1991 kostet jeg på bilen en like dyr hellakkering. Jeg endte altså opp med en strøken bil, med mye power og mye lyd (fra stereoanlegget). Noe jeg så som den ultimate ungdomsbilen den gangen, men som de fleste andre synes var uvanlig sært.

Når man blir 50 starter vel den andre ungdommen har jeg hørt, så da er det vel på tide å gjenoppleve gleden ved å kjøre "ordentlig" Citroen?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by mads »

Absolutt! Flere gærniger her av samme oppfattelse :mrgreen: Stig på og kjøp med omtanke og den berømte isen i magen :)
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by seggan »

Velkommen til oss, KONGE at du kjøper drømmebilen, jeg er nå på min tredje GTI Turbo. :D :lol: :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by dagmatti »

seggan wrote:Velkommen til oss, KONGE at du kjøper drømmebilen, jeg er nå på min tredje GTI Turbo. :D :lol: :D

Men i alle... bruker du de opp? :shock: :wink:


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by dagmatti »

Norcit wrote:Ny på forumet, og tenkte jeg kunne fortelle hvorfor.
Jeg fyller 50 år i disse dager og vurderer å kjøpe en CX 25 GTI Turbo (2) i gave til meg selv :D
Bakgrunnen er at jeg eide en slik fra 1989 til 1993, som fhv ung, og av alle bilene jeg har hatt er det denne jeg husker best og savner mest.
Dette var en svart 86 modell som jeg kjøpte av Ola Pramm i Pramm reklamebyrå når den altså var 3 år gammel og hadde ruslet ca 50000 km.
Regnr var BN20160 og den endte dessverre sine dager allerede i 2002, i følge Vegvesenet.

I mitt eie fikk den ettermontert intercooler fra Turbo2 og turbotrykket ble justert opp til 0,7 bar. I tillegg satte jeg inn megadyrt Pioneer stereoutstyr og kjøpte 4 nye megadyre TRX dekk fra Michelin. Etter en frontskade i 1991 kostet jeg på bilen en like dyr hellakkering. Jeg endte altså opp med en strøken bil, med mye power og mye lyd (fra stereoanlegget). Noe jeg så som den ultimate ungdomsbilen den gangen, men som de fleste andre synes var uvanlig sært.

Når man blir 50 starter vel den andre ungdommen har jeg hørt, så da er det vel på tide å gjenoppleve gleden ved å kjøre "ordentlig" Citroen?

Justerte du trykket selv, og fikk du den målt i en dynamo etterpå? 0.7 bar bør vel gi ca 210 hk. :)


-m
Norcit
Posts: 3
Joined: Wed 06 Dec, 2017 05:36

Re: Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by Norcit »

Ja det var jo rimelig enkelt bare ved å justere på unbrakoskruen på toppen av wastegaten på den. Var ikke så vanlig med turbotrykksmålere på den tiden, så det bestod av et 0-1 bars manometer fra Festo, idet jeg jobbet med pneumatikk i industrien. Husker jeg testet opp til 0,9 bar men turde ikke det i lengden da jeg hadde en stygg mistanke om at den gikk for magert. Selv med 0,7 bar var det få biler som holdt følge :D
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Re: Kanskje en GTI Turbo igjen?

Post by CarlT »

Jeg tenker i samme baner.. :) Men har lyst på flere Citroener :)

Vi må synke våre søk så vi ikke driver prisen opp for hverandre.. hehehe
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply