Pusse opp lettmetallfelger

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Pusse opp lettmetallfelger

Post by dspecial »

Hei!

Jeg har et sett med lettmetallfelger som er i ganske god stand, men de blanke områdene er korroderte. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få de strøkne? https://www.dropbox.com/s/4hxyuk69bbnpk ... 4.jpg?dl=0

Har noen fått dreid de? Jeg går ut i fra at de er elokserte originalt, så hvis de bare dreies så blir de vel fort stygge igjen?

Vurderer også å ta med en felg hit: http://www.flattjern.com/vannpolering/ . Det skal gjøre at porene i metallet "lukker seg" slik at det holder seg pent. Resten av felgen må mattes ned og lakkeres opp etterpå.

Noen som har noen tips?

Noen som har fargekoden for felglakken tilgjengelig?

Trond
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by mads »

Er det ikke det vi tråla gjennom i tråden under? Som du selv også skrev i..

viewtopic.php?f=1&t=6906
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by olav48 »

Jeg har nettopp fått renovert/restaurert mine turbofelger hos http://www.felgteknikk.no i Fredrikstad. Resultatet er etter min mening meget bra, men slikt får man ikke gratis :) De har en automatisert prosess på oppgaven, oppretting - diamantdreiing - sluttbehandling - lakkering. Eneste aber ar de ikke kan levere originalfargen, men du får en dypere farge i feit metallic (anthrasitt-grått).
Er felgene dypt korroderte må det gjøres mye manuelt, og da blir det verre enn dyrt :shock:
Skal se om jeg får tatt noen pics i morgen, hvis interesse.
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by dspecial »

Flott med bilder. Hva betalte du per felg?

Jeg ser at lettmetallfelgene har fargekode FVA - GVG eller AC082. Kanskje det går an å kjøpe inn farge selv og få de til å lakkere med den?

Trond.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by mads »

wow! Olav, dette må vises fram, felg-bonaza på LHM-kaffen neste onsdag? Ta med og vise fram! Egentlig trenger vi et arrangement i dagslys for å se nerde-tre-eik-effekten. Spinnere på CX? Ja, på et uhyre komplisert (ikke bland med unødig!!) vis ved at design i felgen "står stille" når CX'n dundrer forbi i skarpt lys. Tøøøft. Og helt umulig å ha med å gjøre :P
En rett og en kjip CX-felg
En rett og en kjip CX-felg
CX-Alufelg-blank.jpg (22.77 KiB) Viewed 4239 times
Jeg fikk lakka XM-bølgefelg som ble litt for matt og et sett CX org-tilvalg OZ-eike/trådfelger (di kjenner dem når du ser dem) som ble j..lig bra, gubben mente de var eloksert før lakking originalt og at det var årsaken til at renovering ble så bra. De var .. omtrent borte, lakk og hvitt pulver drev i vinden :shock: Men det blir jo ellos-felger i sammenligning..
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by olav48 »

Flott med bilder. Hva betalte du per felg?
Jeg tør ikke utlevere verkstedets priser, men kan antyde en fornøyelse i området 1.500 pr felg, pluss litt for oppretting :shock:
wow! Olav, dette må vises fram, felg-bonaza på LHM-kaffen neste onsdag?
Venter med kaffeshow til jeg har mutterdekslene klare - det er jo et eget prosjekt :roll:
Klusser litt med bildene - må komprimeres etc :?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by olav48 »

Bildekvaliteten er litt urettferdig her:
IMG_0526x.JPG
IMG_0526x.JPG (38.8 KiB) Viewed 4167 times
IMG_0523x.JPG
IMG_0523x.JPG (38.91 KiB) Viewed 4167 times
Mht til fargekoden brukt så er den visstnok ikke tilgjengelig på markedet, men jeg valgte den lyseste varianten av antrasitt-grå som er vist på nettsiden hos felgteknikk.no. I jobben med mutterdekslene scanner vi fargen fra felgen og håper det beste :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by olav48 »

Viser nedenfor restaurert felg med ditto mutterdeksel. Lakkererens beste fargematch iflg skanneren ble PSA KDA, altså noe fransk.
Se selv og bedøm resultatet :)
IMG_20180323_135154_BURST001_COVER.jpg
IMG_20180323_135154_BURST001_COVER.jpg (24.76 KiB) Viewed 4143 times
Det som gikk tapt ved denne metoden var den originale dreid-aluminium-plast-look'en, og det var kanskje ikke noe stort tap?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Pusse opp lettmetallfelger

Post by pigland »

Ser jo veldig bra ut! Vil anta de tar seg bedre ut i virkeligheten på bilen enn på bilde også :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply