Jeg fant, jeg fant...en PRESTIGE m/SKINN

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

pål wrote:
Håper innderlig at den ikke er ført ut av motorvognregistret. Da har du virkelig et problem.
Klubben har fått ut biler før, så det lar seg nok gjøre igjen. :wink:
Husker for to år tilbake da jeg var innom høgger'n tilfeldigvis da det sto parkert en plommerød Gti Turbo2 med 130000km og var nyvasket både inni og utvendig som var levert inn for hugging. Den skinte og så nesten ny ut!! Jeg vet at bilen var eid av en eldre dame som igjen hadde kjøpt den av ordfører Herman Friele i Bergen!

Jeg løp inn og spurte hva dette var og hva som foregikk! Fikk vite at det var helt klin umulig å få kjøpe den ut! selv om jeg forklarte hva slags bil det var osv! Den skulle hugges! UANSETT!
De hadde fått beskjed at motoren var brent fordi den røykte masse oljerøyk!

Jeg fikk gjøre det beste ut av det og ba de være forsiktig til jeg skulle komme tilbake neste dag og skru av de fine delene!
Da jeg kom tilbake tok jeg med meg blandt annet TURBOEN fordi min var slitt!

Året etter monterte jeg denne på min egen bil og gjett hva som skjedde når jeg startet opp? Oljerøyken oste ut av eksosen! Det var tetningene i turboen som var ødelagt! Det var helt forferdelig å tenke på! Da var altså en strøken plommerød 1989 GTi Turbo2 skrotet pga en defekt Turbo! Men det var det ingen som tenkte på!!! :cry:
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

sikkert noen som blir litt furtne igjen men for meg er ID DS D alt sammen den samme bilen. Jeg tar sikkert feil men trodde dette var samme bil i forskjellige utstyrsvarianter og modeller med mindre ytre forandringer som f.eks. frontlykter?

Og du har helt rett, jeg var ikke veldig med på "DS"-markedet den gang. Jeg er altfor ung til det, den gang sto det bare Ford Taunus i hodet på en stakkar :wink: :lol: MEN til og med her på forumet har det vært nevnt ihverfall to ganger at "DS"'er gikk i pressa hele tiden, og jeg har selv fått tilbud, mener det var i -92, om å kjøpe to stk. DS'er i deler for tretten tusen noe som gir en stk.pris på 6500,- for 20 år gamle biler.

Nå er det jo slik at det e r fortsatt 6 år til siste CX er 20 år. Skal bli intressant å se pris nivået på CX i 2011! :wink: :?:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Om det er sant vet jeg ikke , men jeg husker en historie om en kar, tror det var fra Sandefjord-traktene, som visstnok for endel år siden kjøpte opp "rått og roti" av Mini'er og fyllte en låve med disse bilene. Tenk for en skatt det ville vært idag?!!

Mine tanker glir jo da rett over til sjele-frender som "jonsto" og et visst brødrepar som etterhvert begynner å få noen anseelige samlinger. Noe fremtiden bør være taknemlig for!
har masse Citroèn:-)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Det er ganske riktig som Jon nevner lenger frem her, at bilen står hos en høgger. Men dette er en høgger av den snille sorten :P . Da de fikk inn bilen hadde de prøvd å ringe meg, men mobilen lå hjemme og jeg var på jobb. Så de fikk ikke tak i meg :cry: . En på høggeriet fikk tilbud om å kjøpe bilen av eier, da den ble levert inn. For kr 2000.-.... :shock: :shock:

Da jeg endelig fikk kontakt og dratt og sett på bilen, begynte jeg å fundere på å få den ut der ifra. Tok kontakt med Helge MS(formann) for å få hjelp og gode råd. Han sa klubben hadde fått ut en bil før, men det ble visst høggd før de fikk godkjent søknaden. :evil:

Har levert søknad til Toll & Avgift om å få bilen ut fra Høgger'n, så nå er det bare å krysse fingre og tær og mer til for at jeg får ett positivt svar tilbake.

Viss jeg får den ut, må jeg vel ta meg en tur til Ålesund i mai.

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Håper det ordner seg! Hvis ikke så si ifra, kunne tenke meg å regge den i Sverige. Alt for at den ikke blir spiker ihvertfall :( :( :(
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

sikkert noen som blir litt furtne igjen men for meg er ID DS D alt sammen den samme bilen. Jeg tar sikkert feil men trodde dette var samme bil i forskjellige utstyrsvarianter og modeller med mindre ytre forandringer som f.eks. frontlykter?
hehe, furten? Jeg? Neida, ikke furten, sef. helt greit at du ikke har greie på D-modell, og DS/ID er samme karosseri, lykter (stort sett da..) og til dels motor/gir. Skal ikke forelese her, men fastholder at som hovedregel har aldri D-modellen ligget på CX nivå prismessig, "våre" biler er ganske underpriset. I europa er årisene høyere, men der tror jeg også det er mange som kjøper de dyreste bilene i restaurert eller "oppgradert" utgave (katalysator, AC osv. som er ettermontert) for å ha de som bruksbiler. Hvilken annen 20 år gammel bil er "moderne" nok til det? Taunus? Tror ikke det...

Tron
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg tror rett å slett at prisnivået her i landet mye skyldes at 95% av bilene er mer eller mindre oppspiste rusthauger :( :? :x . Sitter mange rundt omkring som tror de har en såkalt 99%rustfri cx, men jeg tør påstå at de fleste her taler av uvitenhet. Vi har vel alle fulgt med på utviklingen av rustsveiseprosjektet her på forumet som hele veien dekkes av bilder og nye oppdagelser av rustbefengte områder på bilen. Dette er jo en bil som tilsynelatende ser "strøken" ut, men.......

Nedover i Europa så er rust et mye mindre problem, tror jeg? :?:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

CarlT wrote:Håper det ordner seg! Hvis ikke så si ifra, kunne tenke meg å regge den i Sverige. Alt for at den ikke blir spiker ihvertfall :( :( :(
vil det si at man kan registrere en norsk bil i sverige, som er kondemnert etter norske regler (strøket fra kjøretøyregistret i N) og impotere den til sverige og vips; så er den registrert (i det svenske kjøretøyregistret)? Og hvordan kan man så få bilen tilbake til Norge igjen? Impotere på vanlig måte med Norske avgifter? Vente til bilen er veteran og impotere den nesten uten avgifter? Eller kjøre (ulovlig) på svenske skilter og svensk registrering?

Eg bærre undrast :?:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Sånn rent hypotetisk...
Hvor vanskelig er det å bytte understellnummer/rammenummer eller hva det er man må bytte om man vil bytte. Hvor sitter det?

Sånn rent hypotetisk altså.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:
Nedover i Europa så er rust et mye mindre problem, tror jeg? :?:
har du noengang sett en svensk/dansk/tysk cx? De ruster faktisk på de samme stedene i andre land også, faktisk mer. I Norge på 80 tallet ble en del nye citroener understellsbehandlet etter sterk tilrådning fra forhandlere rundt om kring, disse bilene finner man i dag hos entusiaster som har vist om dette.

I europa var ikke dette vanlig, nettopp fordi biler var/er billigere og mer å regne som en bruksgjenstand og ikke en økonomisk investering på lik linje med å kjøpe seg et hus. Har fulgt med på "importmarkedet" på brukte tyske biler de siste årene, og det er en kjent sak at tyskimpoterte biler er generellt i dårligere enn norske. hvis man ser på gamle mercedeser er det disse bilene som er de værste rustbombene. Salting av veier er ikke bare et norsk fenomen, det brukes også i andre nordeuropeiske land. Konklusjonen er: manglende understellbehandling kombinert med salte veier og fuktig klima store deler av året fører til at cx'en ruster uansett hvor den bor.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

citro1cx wrote:
pål wrote:
I Norge på 80 tallet ble en del nye citroener understellsbehandlet etter sterk tilrådning fra forhandlere rundt om kring, disse bilene finner man i dag hos entusiaster som har vist om dette.

.
Stemmer det, det sitter en nedi innkjørselen her utafor huset.
Hmm har visst lagt seg nå..
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citroencx wrote:Sånn rent hypotetisk...
Hvor vanskelig er det å bytte understellnummer/rammenummer eller hva det er man må bytte om man vil bytte. Hvor sitter det?

Sånn rent hypotetisk altså.
du må kunne å sveise veeeldig pent og lakere veeeldig pent. Skjære ut det gamle og sveise inn et nytt uten at dette kan oppdages av et godt trent øye. Eventuellt kappe en bil i to og sveise sammen de delene du mener bør høre sammen.

Men for orden skyld: dette sorterer under dokumentforfalskning og har solide strafferammer om man ikke opplyser myndighetene om sitt prosjekt.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Slik at hvis man kapper bilen i 2.
2 biler av samme farge og sier at den ene er den andre og den andre er den ene...

Hvem er hvem da tro?
Jeg mener... er ikke forvirringen da så stor at det blir dokument forvirring og ikke dokumneforfalskning?
Hvilket dokument skal følge hviken bakdel/framdel?
Og hvor langt bak/frem kan man kappe?

:?: :?: :?: :roll:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

har du noengang sett en svensk/dansk/tysk cx?
De fleste "utenlandske CX'er jeg har sett i annonsene er fra Nederland, Belgia og Frankrike.
I Norge på 80 tallet ble en del nye citroener understellsbehandlet etter sterk tilrådning fra forhandlere rundt om kring,
Riktig hvis du snakker om første del av -80. På slutten av -80tallet ble det veldig "trendy" med rustgarantier fra de fleste bilfabrikanter, og etterbehandlingen på disse bilene ble det derfor så som så med, i mange tilfeller.

Selv trenger jeg ikke se lenger enn ut på min egen gårdsplass jeg har 85/86/88 og to 89 modeller og det er lett å se at de eldste som faktisk er "rustfri" Mens 88/89 modellene har markante "rustangrep".
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

understellnummer/rammenummer eller hva det er man må bytte om man vil bytte. Hvor sitter det?
Det sitter på høyre skjermkant. Like forran løftecylinderen. Samt at det står på et skilt, men dette er poppet fast.
Mvh
Post Reply