CX vs XM

Hva synes du?

Moderator: moderator

Er CX bedre enn XM eller motsatt?

CX er helt klart en bedre bil enn XM
5
14%
XM er helt klart en bedre bil enn CX
9
24%
CX er like bra som XM
0
No votes
CX og XM kan ikke sammenlignes
4
11%
Meningsløst å diskutere om CX eller XM er best
19
51%
 
Total votes: 37

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CX vs XM

Post by ThomasWH »

Hei hl,

Man skulle nesten tro at en så ny og dyr bul som C6, med så mye avansert datautstyr i fjæringen skulle være den ultimate Citroen.. Og det tror jeg den er alt i alt, men, hvis jeg føler etter, så tror jeg nesten at jeg husker at CXen til min bestefar (var vel en type 1, med speedometer av den ekte Citroen sorten ja!) var den mest komfortable bil jeg noensinne hadde sittet i. Tror det var en 1982-1983 modell eller noe slikt. En CX 20, tror jeg det var. Sølvgrå. Så veldig pen ut, med myke lyseblå stoffseter. Flott bil. Synd den tok fyr en gang i 1992-1993, og brant helt opp.. :(

Et av mine sterkeste minner fra barndommen, bestefaren min og CXen hans var da vi var ute og kjørte sammen en sommerdag, og han sa til meg, da jeg var liten gutt (kanskje 5-6 år gammel) "Se nå! Nå kjører vi så fort vi kan over den fartsdumpen der! Sånn, nå treffer vi den i 70!" (haha, bare i en ekte Citroen!!) og jeg merket veldig, veldig lite til den fartsdumpen, som faktisk ikke var så veldig liten!

Jeg skjønner jo nå at jeg må få meg en CX en gang. Og den skal tas godt vare på... Men først må jeg finne en som er i perfekt stand! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by Black Lemon »

ThomasWH wrote:Jeg misunner Black Lemon.. tenk å eie både CX, XM og C6 da.. Wow! :) Men hvilken av disse mener eier har best komfort, mht. fjæringen og setene totalt sett?
De er veldig forskjellige alle tre. CXen er mest magisk og har best fjæringskomfort, spesielt i lavere hastigheter enn både XM og C6. C6 er den klart mest stillegående av dem og er en motorveicruiser av rang. Både C6 og XM er langt bedre skrudd sammen enn CX og det er mindre lyder etc., men det gjelder jo alle biler produsert i dag i forhold til tidligere tider. Jeg har jo også kjørt 1975 DS 23 Pallas IE og den var helt fantastisk med tanke på fjæringskomfort.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX vs XM

Post by hl »

Ja, C6'en er svært stillegåande: det som lagar mest ljod er lufti som blir blesi inn i kupeen når kupevifta går. Skrur eg av den høyrer eg litt dekkstøy. Forøvreg ingen lyd av [bensin]motoren ved normalt turtal, ikkje vindsus, og absolutt ingen ting som skranglar/vibrerer i kupeen.

Ein av grunnane til at CX'en er meir behageleg er at seti er mjukare (spesielt på serie 1) og at hjulene hev lenger fjøringsveg.
(Då eg hadde Pallasen (-83mod.) var det ei som klaga på at seti var so mjuke at ho vart sitjande fastklemt med bakenden, og ei anna kalla bilen for Citrosengen. :) )
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by Black Lemon »

Helt enig med Helge. Bensinmotoren i C6en er nesten lydløs. Det er jo dessverre ikke dieselen som jeg har.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CX vs XM

Post by ThomasWH »

Black Lemon wrote:Helt enig med Helge. Bensinmotoren i C6en er nesten lydløs. Det er jo dessverre ikke dieselen som jeg har.
Jeg hr kun kjørt C6 diesel, og syntes støynivået var overraskende lavt. Så bensinen er ENDA mer stille? Utrolig... Må prøves!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CX vs XM

Post by ThomasWH »

hl wrote: var det ei som klaga på at seti var so mjuke at ho vart sitjande fastklemt med bakenden, og ei anna kalla bilen for Citrosengen. :) )
Jeg føler du trenger å uttdype dette med noen gode gamle historier fra den tiden? Hahaha! :D Har selv hatt mange dates i Citroen! ;)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX vs XM

Post by hl »

ThomasWH wrote:Jeg føler du trenger å uttdype dette med noen gode gamle historier fra den tiden? Hahaha! :D Har selv hatt mange dates i Citroen! ;)
Vel, det var no berre for å visa til korleis passasjerane opplevde seti. :wink: Men dei var for mjuke på den måten at setebelti kom midt opp på magen, noko som jo er uheldig.

Serie 2-seti er forøvreg best om ein plagast med ryggen. Hugsar då me sette oss i ein djupfrosen (var sikkert minus 20) CX serie 2 etter ein lang flytur: "Ahh, slike seter skulle det vore i flyet ogso!"
Post Reply