CX vs XM

Hva synes du?

Moderator: moderator

Er CX bedre enn XM eller motsatt?

CX er helt klart en bedre bil enn XM
5
14%
XM er helt klart en bedre bil enn CX
9
24%
CX er like bra som XM
0
No votes
CX og XM kan ikke sammenlignes
4
11%
Meningsløst å diskutere om CX eller XM er best
19
51%
 
Total votes: 37

Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

sex bedre enn eksem? ja, men for mye sex kan føre til eksem. :roll:

:lol:
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Hobbybiler er hobbybiler. Det er den daglige bruksbil som viser hva man liker best og setter sin lit til. (Går med på at vinteren er et unntak)

Hvis man kjører CX, så foretrekker man den.
Kjører man XM, så foretrekker man den.
Handling sier mer enn 1000 ord :wink:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

En kollega av meg har yaris og synes det er den beste bilen. Ut ifra denne personens krav til bil har jeg forståelse for det. For meg er yaris noen av de værste bilene som er laget. Den er sann plage for meg å kjøre rundt i. Slik kan jeg holde på og jobbe meg gjennom de bilmerkene og modellene jeg har kjørt gjennom tidene for til slutt å havne opp på førsteplassen. På veien dit passerers volvo, bmw, opel, ford,vw, toyota, peugeot, renault, chevrolet osv.

Når jeg jeg nærmer meg toppen sitter jeg igjen med en rekke av franske biler av samme merke. Citroën så klart. Og hvorfor er det slik? Jeg tror det er en blanding av flere faktorer.

Den beste bilen for meg skal oppfylle flere kriterier. Den skal være stor, ha gode kjøreegenskaper, ha god komfort, ha gode seter og ha god plass innvendig. Bilen skal kle meg, og være en del av meg når jeg er ute på veien. I tillegg vil jeg skille meg litt ut, sikkert en form for forfengelighet eller eksibisjonisme...Citroën er annerledes og har andre løsninger på mange ting som etter min mening funger bra så lenge man venner seg til det.

En sliten hydropneumatisk Citroën er fortsatt et verdig kjøretøy i mine øyne, Citroën'n behøver ikke å se støken ut, den har likevel sjel. Dette har jeg aldri hatt følelsen av da jeg kjørte ford, opel og volvo mm.

Da er det kanskje ingen hemmelighet lenger at CX og XM befinner seg blandt de beste bilene i mine øyne, men det er likevel CX som er best. Ingen over eller ved siden av. Desverre kommer ikke XM på høyden med CX. Den er for peugeotaktig, setene er for ordinære (selv om de er gode) kontrollen sitter på "riktig" plass og gir ingen citroën følelse, XM har (vanlivis) ikke diravi noe som er et stort minus, XM er ikke så cool og verdig som CX, XM er et enda større kompromiss enn CX i en hard og kynisk bilverden.

CX er mest Citroën og gir meg den beste følelsen. DS har jeg ikke så mye forhold til, annet enn at det er en cool bil. CX er klart bedre enn XM, men XM er likevel en flott bil som jeg tilbringer mye tid i, mest selvfølgelig for å spare CX'n. Hadde jeg hatt plass hadde jeg skaffet meg en XM V6 med full pakke, den skulle hatt plassen sin ved siden av CX'ene, da måtte jeg ha kjørt C5 på vinterstid da kanskje, men det får bli en annen gang. :D
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Post by mads »

EirikJ wrote:Hvis man kjører CX, så foretrekker man den.
Kjører man XM, så foretrekker man den.
Amen. Hvordan man får ratta mer enn en av dem på samme tid har jeg ikke funnet ut enda, tyvärr. Med GS, BX, 2VC, SM, padde - och alla dom andra bilarna man skulle hatt hadde det blitt helt håpløst.

Hadde XM'en hatt ordentlig hjuloppheng og styring vet jeg sannelig ikke om jeg hadde surra med CX'er i dag. Det jeg syns er mest interessant ved Citroen er teknikken og utviklingen; 2CV som en genialt enkel liten bil, B11 som den første moderne bil, DS'en med hydraulikken, CX'en som en utvikling av DS'en med GS som et enkelere alternativ. Men så gikk det galt.

Hva som er best av CX og XM? Glem det. "Best" er helt avhengig av situasjonen som citro1cx skriver om yaris'en her. Første viktige skille er om det er snakk om transportmiddel eller lekebil. Best for meg tror jeg hadde vært en CX med rotasjonsmotor eller V6'er, activa-stag, komforten i hytta fra XM, elhissar, varme i bakruta og nix mer strømdillemikk som mest er i veien.

Gledet meg ellers over tråden her, syns jeg pleier å skrive og lese så mye surt om salt og tapte biler. Gledelig oppmuntring og på tirsdag er det LHMkaffe :P
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Best og best.... bedre til hva?
CX'en vekker i hvertfall mest følelser med sterkere personlighet og sjarm.

XM'en er kanskje bedre egnet som helårs bruksbil.
Litt off topic, men hvilken XM-modell er best (med tanke på driftsikkerhet)? Årsmodell, motor (bensin eller diesel)?


Mvh
Thomazo
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Thomazo wrote:Best og best.... bedre til hva?
CX'en vekker i hvertfall mest følelser med sterkere personlighet og sjarm.

XM'en er kanskje bedre egnet som helårs bruksbil.
Litt off topic, men hvilken XM-modell er best (med tanke på driftsikkerhet)? Årsmodell, motor (bensin eller diesel)?


Mvh
Thomazo
2,1 TD serie 2 i følge XM nerdene rundt om i norge/sverige :P :D . forøvrig kan du lese mye om dette temaet her, om før og etter PR nr og sånn:
http://www.citroenxm.no/buy-xm.html
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

XM

Post by Fredrik »

Alt med PRnummer under 5000 er topp
særlig V6

Hilsen 4935
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: XM

Post by Helge S »

Fredrik wrote:Alt med PRnummer under 5000 er topp
særlig V6

Hilsen 4935
Hei Fredrik... eller skal vi si hei 4935 på C6-såler :D

Du har jo helt rett i at man kan finne flere bra XM med lavt PR-nummer, men prosentandelen problembiler har hele tiden vært høyere blant de aller laveste PR-nummerene på XM. Det betyr heller ikke at det ikke finnes problemXMplar blant de nyeste, men at det er litt tryggere å kjøpe XM som ikke er eldre enn andre halvår 1993.

Nå kjenner ikke jeg så godt til historien rundt de første årgangene av CX, men mener vel at her er punkt der CX slår XM om jeg ikke tar feil. CX hadde vel ikke noe så omfattende/betydelige barnesykdommer på de første årsmodellene? På XM var jo dette primært el.feil og motorproblemer på V6 og V6.24 på de 2 til 3 første årgangene (90-92)
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: XM

Post by RolandM »

Helge S wrote:
Fredrik wrote:Alt med PRnummer under 5000 er topp
særlig V6

Hilsen 4935
Hei Fredrik... eller skal vi si hei 4935 på C6-såler :D
Aha! Fredrik, var det deg jeg hang på bakhjulene til gjennom alle de gule lysene og opp svingene til Frognerseteren på treffet i forrige uke? :D Synes det var godt gjort av Isolde å henge på, hun ble jo produsert 17 år før Hydractive ble lansert.... :wink:

(Aaargh - OT-viruset angriper meg - motstand er nytteløst....)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: XM

Post by Robert »

Helge S wrote:CX hadde vel ikke noe så omfattende/betydelige barnesykdommer på de første årsmodellene?
Var nok ikke helt fritt... :wink: Kanskje ikke så mye elektrisk - men clutch, synkronisering på 2. og 3. gir... dårlig kjøling på 2400 (ikke IE)...
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg har 98-modell XM Break som har gått praktisk talt uten trøbbel siden jeg kjøpte den sommeren 1998 da den var ett år gammel. Problemene jeg ha hatt har vært vindusheiser på førersiden (skiftet 2 ganger) og varmeelementene i forsetene (førersetet skiftet 1 gang på garanti, men ødelagt igjen). Ellers har det kun vært den "vanlige" svakheten med sikringen til kupéviften som har det med å gå varm og ryke. Min tannlege som hadde maken XM i 9 år hadde en mengde trøbbel så det finnes tydeligvis "mandagsbiler" blant nyere XM også.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CX vs XM

Post by ThomasWH »

Jeg misunner Black Lemon.. tenk å eie både CX, XM og C6 da.. Wow! :) Men hvilken av disse mener eier har best komfort, mht. fjæringen og setene totalt sett?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX vs XM

Post by citro1cx »

ThomasWH wrote:Jeg misunner Black Lemon.. tenk å eie både CX, XM og C6 da.. Wow! :) Men hvilken av disse mener eier har best komfort, mht. fjæringen og setene totalt sett?
dumt spørsmål :D :P :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CX vs XM

Post by ThomasWH »

Nei det er det ikke! Jeg har selv sitter i CX og i c6, to vidt forskjellige biler forsåvidt. Jeg ville heller hatt c6 som bruktbil, det sier seg selv. Men hva mener BL om komforten i disse? :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX vs XM

Post by hl »

Når ein snakkar om CX må ein ogso skilja millom serie 1 og 2, då desse er nokso ulike. (Eg har serie 1 (med comfortkuler) og BL hev serie 2.)

Når det gjeld XM (har ikkje XM sjølv men hev prøvekøyrt dei fleste modellane): Det er større skildnad millom CX serie 1 og 2, enn millom CX serie 2 og XM. (Og regelen er at til eldre bilen er, dess meir behageleg er han.)

Og CX-en min er mykje meir behageleg enn C6-en, spesielt når det blir litt store humpar (fartshumpar og telehiv). C6-en hev ogso ein lei tendens til å gynga sidelengs, noko som lett kann føra til bilsjuke.
Post Reply