CX vs XM

Hva synes du?

Moderator: moderator

Er CX bedre enn XM eller motsatt?

CX er helt klart en bedre bil enn XM
5
14%
XM er helt klart en bedre bil enn CX
9
24%
CX er like bra som XM
0
No votes
CX og XM kan ikke sammenlignes
4
11%
Meningsløst å diskutere om CX eller XM er best
19
51%
 
Total votes: 37

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

CX vs XM

Post by citro1cx »

Kan vi overhode kåre en vinner i kampen mellom CX og XM?
er diskusjoenen helt meningsløs?
er CX den siste ekte Citroën?
er XM egentlig en Peugeot?
Er XM den siste egentlige Citroën?
Har XM dårlige kjøre egenskaper?
er CX understyrt?
er CX en rustholk?
skal denne diskussjoen gå inn i evigheten? osv..osv..

Dette er ment å være en tråd hvor tolleransen for avsporing er stor.... :wink:
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Dette var et interessant tema!

Siden jeg i "ungdommen" hadde både CX og XM som "bruksbiler" mener jeg å ha en viss bakgrunn for å kunne uttale meg. Og som jeg også har gitt uttrykk for ved min stemme, synes jeg ikke disse to kan sammenlignes. Den eneste direkte likheten er fabrikknavnet og (tildels) fjæringssystemet.
Mine to CX'er (78 og 81 mod.) tenker jeg tilbake på med så stor glede at jeg som kjent nå har anskaffet en 75 modell til veteranbil (og kvittet meg med ID'en som også var en strålende bil, men som jeg ikke har hatt noe personlig forhold til fra før i tiden).
Om XM'en må jeg si at jeg aldri blant mine 17 Citroën'er (i ubrutt rekkefølge siden 1973) har hatt en bil som har forårsaket så mange ergrelser, reparasjoner og utgifter. Men den hadde uvanlig gode seter, særlig bak (det var en Elysée-modell, faktisk den første som kom til Norge og som innledet sitt liv som direksjonsbil for importøren).
For å si det slik; jeg holder meg jo til de Citroën'ene som er blitt veteranbiler og derfor er det langt frem til jeg eventuelt skulle kunne anskaffe en XM som veteranbil (år 2020). Men jeg kan aldri tenke meg at jeg vil gjøre det. Jeg har nå funnet den ultimate i CX'en (etter altså å ha hatt ei padde og - før den - en Traction Avant) - og om jeg skulle ha lyst på en til må det bli en GS (som jeg hadde 3 av i sin tid) og etter hvert kanskje til og med en BX (har hatt 2), selv om å nevne BX her kanskje er å "banne i kjerka"?
Å kjøre XM til daglig ville bli for mye kluss, derfor kjører jeg C 5 som er en hederlig grei bil med nydelig fjæring og stor driftssikkerhet. Kjøpte faktisk min tredje C 5 denne uka.
Bilene kan ikke sammenlignes, som jeg skrev innledningsvis, det er helt uten mening, men det er ikke tvil i min sjel om hvilken av dem som er å foretrekke. Eter min oppfatning er CX serie 1 den siste ekte Citroën.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

For tiden kjører jeg XM, en Break, har hatt Berline før, og har DS på stallen. Hadde en CX GTI Turbo for ikke lenge siden... Utenom det har jeg hatt en GSA, mange CXer og DSer...
De tre "store" modellene er såpass forskjellige at direkte sammenlikning sliter jeg med... Det eneste jeg fant ut var at CX Berline føles litt for liten for meg. Derfor ser jeg etter en meget god og billig Break eller Prestige...
Men å sitte og slenge med leppa den ene eller andre veien gjør jeg ikke! Jeg er ikke så ensporet at jeg kun ser en modell som den eneste rette, derfor ser min signatur litt merkelig ut og mangler noe...
Det er et par modeller innenfor Citroen jeg overhode ikke har sansen for, men jeg slenger ikke dritt om dem eller til dem som eier dem... Vi Citroenister får nok tyn fra alle andre som tror de vet bedre enn oss, så vi må heller holde sammen, oss imellom... Og innse at det er forskjellige biler og meninger...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
André
Posts: 102
Joined: Sun 22 May, 2005 19:58
Location: Bergen

Post by André »

Jeg har hatt både XM og CX og begge er fantastiske biler.

Min gamle 80 mod CX var det som fikk meg hektet, og XM har jeg kjørt de 6 siste årene.

BEO: Det er ikke noe problem og kjøre XM som bruksbil, de siste årgangene er utrolig mye mere driftstikre enn de første eksemplarene som kom til landet.

men selfølgelig...Cx er vel den siste som ble utviklet av Citroen selv...før Peugeot tok over styringen

Fjæringen og styringen er jo helt i særklasse på CX...men XM har jo noen fordeler også...rommeligere (iallefalll berline) og varmapparatet er jo noen.
Last edited by André on Mon 15 Oct, 2007 22:57, edited 2 times in total.
Xantia 1,8 16V + 2CV6 Special
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Jeg tror jeg må få lov til å gå bittegrann offtopic og minnes en episode med XM'en. Da jeg kjøpte den var det jo ennå ikke særlig mange av dem, og sommeren etter (1993) skulle min mor og jeg på ferie i Norge. Vi kjørte til Bergen og tok bilen ombord på hurtigruta og gikk så i land i Kirkenes og kjørte hjem igjen - Norge på langs. (Flott tur, forøvrig).

Da vi kom til Kirkenes fikk jeg plassert min gamle mor på brygga sammen med koffertstellet og gikk ombord for å hente bilen. Det var ganske folksomt på brygga - både passasjerer og lokale storheter. Og da jeg så feide over landgangen med den hvite XM'en må jeg si at så mye oppsikt har jeg aldri vakt noen gang (selv ikke med veteranbiler), og da jeg stanset for å laste inn moderen og pakkenellikene ble det nærmest oppløp av alle de som skulle se inni bilen. Det var litt fornøyelig..... :D
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

BEO wrote:så mye oppsikt har jeg aldri vakt noen gang (selv ikke med veteranbiler), og da jeg stanset for å laste inn moderen og pakkenellikene ble det nærmest oppløp av alle de som skulle se inni bilen. Det var litt fornøyelig..... :D
Da skulle du prøvd min 6 hjulede CX en liten tur...... :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

Citrusen wrote:
Da skulle du prøvd min 6 hjulede CX en liten tur...... :wink:
Mal en XM i samme fargen, og se hva som skjer :wink:
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Citrusen wrote:
BEO wrote:så mye oppsikt har jeg aldri vakt noen gang (selv ikke med veteranbiler), og da jeg stanset for å laste inn moderen og pakkenellikene ble det nærmest oppløp av alle de som skulle se inni bilen. Det var litt fornøyelig..... :D
Da skulle du prøvd min 6 hjulede CX en liten tur...... :wink:
:lol: :lol: :lol:
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

André wrote:
men selfølgelig...Cx er vel den siste som ble utviklet av Citroen selv...før Peugeot tok over styringen
Strengt tatt stemmer vel ikke det helt heller. Citroen var eid av Michelin før Peugeot tok over. Så all utvikling etter Traction Avant er ikke ekte Citroen hvis man skal være skikkelig puritansk :D

Jeg tror vi skal takke Peugeot for at CX kom på markedet, for de kunne fort sagt at dette vil vi ikke satse på. Citroen var som kjent konkurs i 73/74.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

pigland wrote:
André wrote:
men selfølgelig...Cx er vel den siste som ble utviklet av Citroen selv...før Peugeot tok over styringen
Strengt tatt stemmer vel ikke det helt heller. Citroen var eid av Michelin før Peugeot tok over. Så all utvikling etter Traction Avant er ikke ekte Citroen hvis man skal være skikkelig puritansk :D

Jeg tror vi skal takke Peugeot for at CX kom på markedet, for de kunne fort sagt at dette vil vi ikke satse på. Citroen var som kjent konkurs i 73/74.

-Per
Også kan vi vel takke en engelsk nokså konkurs bilprodusent for at de lot karosseridesignet gå videre til Frankrike.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

pigland wrote:Citroen var som kjent konkurs i 73/74.

-Per
-Sånn sett er jo GS den siste ekte Citroen, så det så :P
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Å diskutere hvem som er best av CX og XM er vel litt som at noen liker mora og noen dattera. At noen liker XM må jo være helt OK. Jeg har vel ikke prøvd bilen annet enn som passasjer, og kan derfor ikke uttale meg annet enn på prinsipielt grunnlag. :wink: :D Synes kanskje at savnet av Diravi må være betydelig. Men som jeg sa til en kompis i dag: Jeg ville ikke ha gårdsplassen full av Moskvicher, men jeg skjønner dem som har det.
Så la oss leve sammen som gode kammerater og akseptere hverandres synspunkter.
Mvh
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

BEO wrote:Om XM'en må jeg si at jeg aldri blant mine 17 Citroën'er (i ubrutt rekkefølge siden 1973) har hatt en bil som har forårsaket så mange ergrelser, reparasjoner og utgifter.
Tja... jeg har i 9 år hatt en 1994 modell XM som altså er NYERE enn de tre første årsmodellene som dessverre var litt for mye feilbefengt. Husk imidlertid på at fra andre halvår 1993 er XM i snitt vesentlig mer driftsikre med relativt lite problemer og i særdeleshet sammenlignet med 1990 til 1992 modellene. Jeg har for min del hatt svært lite problemer med min XM gjennom 9 år enn alle de problemene jeg hadde med min CX gjennom 11 år.
jonsto wrote:...noen liker mora og noen dattera..
Ikke enten eller Jon. Jeg er i alle fall som Ole Brum med hensyn til CX og XM: Ja takk begge deler. Har for tiden dessverre bare ikke tid og mulighet for mer enn en bil :cry:
jonsto wrote:At noen liker XM må jo være helt OK. Jeg har vel ikke prøvd bilen annet enn som passasjer, og kan derfor ikke uttale meg annet enn på prinsipielt grunnlag.
Vi har møttes såpass mange ganger på LHM Kaffe Jon at dette må vi gjøre noe med :D
jonsto wrote:Synes kanskje at savnet av Diravi må være betydelig.
Det vil du ikke savne i min... da den har DIRAVI 8) Men det er jo litt synd at det kun var i V6'erne man fikk DIRAVI.
jonsto wrote:Så la oss leve sammen som gode kammerater og akseptere hverandres synspunkter.
Så hjertens enig. Men som sagt i et annet innlegg er jeg for min del egentlig her på dette forum for å følge med på CX (ikke XM). XM diskuterer jeg primært på XM-Forum. Men når noen andre drar igang en XM-diskusjon er det jo fristende å henge seg på :wink:

Jeg stemte forøvrig at det er meningsløst å sammenligne CX og XM. Dette av mange årsaker deriblant at de er laget med mange års mellomrom.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Jeg er også blant de som tenker at en diskusjon om hvilke av de to bilene som er best er meningsløst, i alle fall om det er enighet som skal oppnås. Vi som er over middels glade i (spesielt eldre) Citroën er vant til å måtte forsvare oss både titt og ofte overfor "forståsegpåere" fra mange hold om vi ikke skal være nødt til å gjøre det samme overfor hverandre også, selv om vi foretrekker ulike modeller.

Hva man foretrekker av modeller er høyst forskjellig og bunner i at alle har vi ulike perferanser. For min egen del er det kanskje alderen som har vært utslagsgivende for at jeg har et mer personlig forhold til XM enn CX. Da CX ble lansert i 1975 var jeg langt på nær påtenkt, min mor var knapt nok konfirmert og jeg eksisterte kun som en (forhåpentligvis) drøm som skulle bli virkelighet når hun ble voksen. Da XM ble lansert i 1990 var jeg fylt 8 år og CX var forlengst rukket å bli en gammel bil. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg som 8-åring gikk rundt og digget XM, men med tenårene kom også interessen for Citroën og for meg var det XM som var det "store". Hadde jeg derimot vært født i 1967 og vært 8 år da CX ble lansert er det logisk å anta at CX hadde vært det "store" for meg også i dag. I tillegg var jeg bare 18 år da jeg kjøpte min første herlige XM Elysèe, noe som den gang satte hjerter i brann umiddelbart og sannsynligvis i all overskuelig fremtid.

Poenget med min lille digresjon er at det for mange er høyst ulike grunner som gjør at man foretekker en ting foran den andre. Mange liker sikkert også begge bilene like godt og klarer ikke ha noen formening om hvem de foretrekker. For meg var det nok altså at da jeg trålte Citroën-forhandlere i tenårene var det XM som stod utstilt og glinset mot meg, mens CX kunne stå støvete i et hjørne som pjuskete bruktbil, som var utslagsgivende.

Allikevel vil jeg gjerne en eller annen gang eie en CX (i tillegg til XM naturlig nok) siden jeg synes det er et nydelig stykke bil. Tiden vil vise, men som student med stort sett røde tall i boka og allerede to biler i mer eller mindre drift blir det nok enda noen år til man får realisert den drømmen. Og interesse for CX mener (og håper) jeg kvalifiserer til å kunne delta på CX-forumet med jevne mellomrom selv om jeg kjører XM, på tross av at enkelte tydeligvis er sterkt uenig i akkurat dette.

Min personlige konklusjon er altså; debatten om hvilken bil som er best vil sannsynligvis ingen ende ta uansett hvor lenge man holder på, og blir dermed meningsløs om det er et resultat man vil komme frem til. Som ren debatt med lufting av sine egne synspunkter; høyst interessant! Men la oss Citroën-folk holde sammen (vi har mange nok å kjempe mot fra før) og la ikke ulike syn på modeller komme i mellom vår genuine interesse for merket.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg sier ja takk begge deler, (men der er ikke så farlig med brødet som Ole Brumm sa da han skulle velge mellom honning eller boksemelk til brødet). Jeg velger altså både XM og CX, men hver til sitt bruk. Skal man velge enten CX eller XM, utelukker man jo den ene eller den andre. Mange har før meg skissert fordelene med den enen kontr den andre og det er bare å slutte seg til disse konklusjonene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply