CX med lav km på finn

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

Post Reply
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

CX med lav km på finn

Post by Børre »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22465225

8) "Bare" å bytte automatkasse........ :?
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX med lav km på finn

Post by gopp »

Børre wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22465225

8) "Bare" å bytte automatkasse........ :?
Det er da ikke rare jobben.

Hvor lenge til skal man tro at man kan finne en helt feiende flott CX til under ti tusen kroner som det bare er å bruke (opp)?
Det finnes snart ikke biler igjen, så når de endelig får den statusen og verdien de fortjener, vil det være vanskelig å finne gode biler.
Bilen som er annonsert nå var jeg selv og så på tidligere i uken, og den er så flott som beskrevet. Riktig nok bør den bli hellakkert, fordi den er veldig matt, og det er noen små skrammer her og der, men den har ikke noe rust. Selv kjøpte jeg en annen bil av samme selger som jeg skal sette i stand, så den er ikke aktuell for meg, men la oss håpe den går til noen som ikke skal bruke den opp.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Re: CX med lav km på finn

Post by Børre »

???? Noe jeg misforsto?
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX med lav km på finn

Post by RolandM »

gopp wrote:
Børre wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22465225

8) "Bare" å bytte automatkasse........ :?
Selv kjøpte jeg en annen bil av samme selger som jeg skal sette i stand, så den er ikke aktuell for meg, men la oss håpe den går til noen som ikke skal bruke den opp.
Betyr det at det ble XM på deg? :)

Pene biler koster penger. Jeg gleder meg til CX'ene begynner å komme opp i 40-50' sånn generelt på FINN, og mer for de mest attraktive modellene. Da blir det straks mer aktuelt å hel-lakkere dem også, skifte automat og annet som må til. Eller omvendt - begynner vi å gjøre dette, går de opp i pris... Finner man andre youngtimere som koster mindre hvis de er i god teknisk og optisk stand? CX er alt for billig, og vil fortsette å være det så lenge de fleste eksemplarene ser sånn halvshabbye ut.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX med lav km på finn

Post by gopp »

Børre wrote:???? Noe jeg misforsto?
Sorry Børre! Det var en dose frustrasjon som ikke var ment på deg. Det er bare så trist at CX fremdeles blir sett på som en billig bruksbil, hvor man kjøper et greit eksemplar, for så å bare kjøre til den står, eller er rustet bort. Se hva fine biler nå går for i utlandet, så bør det ringe noen bjeller.

En fin Break som denne bør koste kr. 50.000,- om den hadde hatt fin lakk og en hel automatkasse, men det er ikke markedet i Norge villig til å gi. Kanskje man skulle startet eksport til EU?
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX med lav km på finn

Post by gopp »

RolandM wrote:
gopp wrote:
Børre wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22465225

8) "Bare" å bytte automatkasse........ :?
Selv kjøpte jeg en annen bil av samme selger som jeg skal sette i stand, så den er ikke aktuell for meg, men la oss håpe den går til noen som ikke skal bruke den opp.
Betyr det at det ble XM på deg? :)

Pene biler koster penger. Jeg gleder meg til CX'ene begynner å komme opp i 40-50' sånn generelt på FINN, og mer for de mest attraktive modellene. Da blir det straks mer aktuelt å hel-lakkere dem også, skifte automat og annet som må til. Eller omvendt - begynner vi å gjøre dette, går de opp i pris... Finner man andre youngtimere som koster mindre hvis de er i god teknisk og optisk stand? CX er alt for billig, og vil fortsette å være det så lenge de fleste eksemplarene ser sånn halvshabbye ut.
Jeg kjøpte en -84 TRI, som var annonsert i fjor. Jeg var den eneste som var interessert da, så Svein tok kontakt og lurte på om jeg ville ha den. Den er veldig bra, men clutch og noe hydraulikk er gåen, dessuten må den hellakkeres. Jeg kommer derfor til å koste på denne bilen mer enn den er verd, men kommer til gjengjeld til å ha en feiende flott Break :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX med lav km på finn

Post by pål »

Nok en gang, ; Verdien eller prisen på Cx'er bestemmes av hva markedet er villig til å betale. Hadde det vært ett marked for "dyre" biler hadde ejg ikke vært i tvil, jeg hadde kjøpt denne bilen, byttet girkasse, kostet på lakk. Brukt masse tid og penger på å få denne bilen perfekt. Problemet er bare at i Norge finnes det ikke mer enn en håndfull mennesker som er intressert i skikkelig flotte entusiastbiler, og de har som regel allerede "drømmebilen" i garasjen. Derfor : tilbudet er større enn etterspørselen og derav det lave prisnivå.

Jeg bruker min(e) CX(er) , daglig, og har stor glede av det. Jeg kommer ikke til å slutte å bruke de, og jeg kommer heller ikke til å slutte å reparere, sveise, vaske og polere. Om det vil si at bilen(e) min(e) er brukt opp om noen år, javel, hva så? Jeg ser ikke at det står noen kø av kjøpevillige og byr over seg på noen av de :)

Nå står det en samling av flotte biler, i diverse prisklasser og tilstander på Surnadal. Såvidt jeg har fått med meg er det vel stort sett i "gibortprisklassen", men heller ikke der står det noen kø av folk som vil ha bil.... så.... om du har noen tro på eksport er det bare å leie inn transport åg hente noen..
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX med lav km på finn

Post by gopp »

pål wrote:Nok en gang, ; Verdien eller prisen på Cx'er bestemmes av hva markedet er villig til å betale.
Jeg kunne ikke vært mer enig. Poenget mitt er heller at jeg mener vi verdsetter slike biler for lavt i Norge, men det gjelder ikke bare CX. Jeg er jo interessert i Italienske biler også, og det samme er tilfelle også der. Dette gjelder både biler som omsettes i lavere prissegment (under 30.000,-) og i de høyere. Biler i virkelig god stand er priset langt under det man må gi for tilsvarende biler på kontinentet. Selv biler som er nyere enn 30 år (og da høyt avgiftbelagt) er billigere her enn i EU, og da er det noe rart. Mye av problemet er kanskje at Norge er lite, og de fleste nordmenn er som sauer. De evner bare å se på hva slags bil naboen har, for så å kjøpe en lik. Det kan i alle fall forklare hvorfor det selges så mye Passat og Avensis her, og at kun de mest vanlige veteranbilmodellene blir verdsatt.

De fleste av de som vanker her inne evner nok til å verdsette spesielle bilers egenskaper, men det er nok som du er inne på Pål, de har allerede en eller flere biler i garasjen.

Jeg er heller ikke i mot at man bruker en CX, tvert i mot. Det er likevel forskjell på å bruke og vedlikeholde en bil, og bruke den opp. Hvis målet er å ha en så billig bil som mulig, for å slippe å koste på og vedlikeholde, så er det bedre å kjøpe en Avensis.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX med lav km på finn

Post by pål »

Amen ! :) :)
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX med lav km på finn

Post by pål »

Forresten ser det ut som ett meget godt utgangspunkt, for en som vil ha en fin bil. Løp å kjøp!!
har masse Citroèn:-)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX med lav km på finn

Post by RolandM »

Dette begynner å bli litt OT, men samtidig er det jo en meget relevant diskusjon - kanskje moderator kan hjelpe med en flytting? :)

Ære være dem som skrur og vasker og bruker bilene, da alternativet hadde vært vraking i mange tilfeller. Jeg er vel egentlig i omtrent samme kategori selv, bortsett at du stort sett kan stryke "skrur" og erstatte med "betaler verksted"... Men poenget mitt er at jeg tror markedet er omtrent mettet for rimelige bruksbiler som man flikker på og holder i "grei nok" bruksstand. Mange CX'er - kanskje også den i Tønsberg - kunne vært aktuelle for et mer "liebhaber"-preget marked også, men dette er ikke så utviklet her i Norge.

Noe av grunnen tror jeg er at så lenge de aller fleste CX'er man ser er rene bruksbiler, og noen av dem ganske shabby også, er ikke folk flest så åpne for å se på den som en klassiker, et samleobjekt, noe det er like kult å cruise rundt i på søndagstur som en Alfa Romeo Spider eller en Jaguar XJ. Men potensialet er der - jeg får fortsatt spontane kommentarer fra en del damer på TRD'en ("For en lekker bil!"), og den hadde blitt enda lekrere hvis jeg hadde gjort alvor av planene om å lakkere den.

Og så er det nå en gang slik at bruksbiler slites, og de får en skrape her, og et dårlig lager der, kanskje en rustflekk eller tre, og det knirker mer og mer, og så blir de ikke lenger så kule å kjøre med - med mindre man tar seg på tak og gir dem en "mid life update". Og personlig er jeg nå lei "halvbra CX". De slitte bilene hjelper ikke til med å selge inn tanken oss hos selv heller, om at disse bilene er klassikere som i god stand burde koste fra 50' og oppover.

Kommer man opp på det prisnivået ville det jo kanskje bli mer attraktivt for verksteder å spesialisere seg på CX, eller i hvert fall ha nok kompetanse på dem. Det tror jeg også er nødvendig, for hvis man skal øke interessen for modellen, kommer den nok i stor grad fra folk som meg, som ikke skrur i noen særlig grad selv.

Så jeg tror vi er nødt til å få en viss grad av holdningsendring til modellen, både internt i miljøet og utenfor (og det er vi som må begynne) hvis CX skal få en ordentlig klassikerstatus i Norge. Bruksbilentusiastene har vært helt nødvendige for at mange av bilene har overlevd, og vil nok fortsatt være det: det ser jeg. Men jeg tror at i hvert fall en større andel av bilene bør tilgodesees en "skjebne" som samleobjekter, og mange av oss kanskje kan legge litt mer i visuell "shining", for å bygge bilens rykte også utenfor klubben, og gradvis en prisstigning og et visst tilsig av nye "disipler". Og sånn til hverdags og på vinterstid er også BX en utmerket bil som er svært morsom å kjøre. :wink: Så kanskje man berger noen flere av dem også på sikt.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX med lav km på finn

Post by pål »

Ja jeg vil nå bare si at for meg finnes det ikke alternativer til bruksbil, nærmeste er Xm, men ..... den er ganske kjip imot en CX. Å nå har jeg endelig en CX som ihvertfall ikke er under gjennomsnittet, med tanke på hvordan den ser ut 8)
har masse Citroèn:-)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX med lav km på finn

Post by RolandM »

pål wrote:Ja jeg vil nå bare si at for meg finnes det ikke alternativer til bruksbil, nærmeste er Xm, men ..... den er ganske kjip imot en CX. Å nå har jeg endelig en CX som ihvertfall ikke er under gjennomsnittet, med tanke på hvordan den ser ut 8)
XM (gjerne V6 med skinn) er en fin dagligbil, i hvert fall for den som er nevenyttig. Men jeg må jo ha en unnskyldning til å eie en BX også. :D

Bruksbil-CX er bra det, men jeg tror vi må få opp andelen "Spitzenklasse" også. Nå er tiden inne; flere bilblader har anbefalt CX som aktuell "Youngtimer". Det svenske Klassiker foreslo til og med CX serie I som alternativ for den som lukter på en Jaguar XJ av omtrent samme årgang. Men da må kromen blinke, setene fikses og plasten må bli fin igjen. Det er jo et par herrer på forumet som er noe over gjennomsnittet opptatt av aluminiumsfelger og polish, og jeg begynner å forstå dem... 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Re: CX med lav km på finn

Post by Børre »

gopp wrote:
Børre wrote:???? Noe jeg misforsto?
Sorry Børre! Det var en dose frustrasjon som ikke var ment på deg. Det er bare så trist at CX fremdeles blir sett på som en billig bruksbil, hvor man kjøper et greit eksemplar, for så å bare kjøre til den står, eller er rustet bort. Se hva fine biler nå går for i utlandet, så bør det ringe noen bjeller.

En fin Break som denne bør koste kr. 50.000,- om den hadde hatt fin lakk og en hel automatkasse, men det er ikke markedet i Norge villig til å gi. Kanskje man skulle startet eksport til EU?
:wink:
Tar den. Tror jeg har sett på den for en del år siden, og er det den er den jo bra. Mener den hadde ac?
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
Post Reply