FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by RolandM »

Denne ser tilsynelatende ganske pen ut hvis man ser bort fra bulkene i panseret og den lille bulken på venstre hjulbue foran. Fangerne kan jo farges opp, men det ser ut som de har montert en eller annen form for ekstralys i frontfangeren.

Så spørs det om det er positivt eller negativt at den har vært skolebil? De burde vel kunne gjøre noe med synkroniseringen på andregir selv, hvis det er det som er problemet?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25914055
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by gopp »

Dette så ut som en veldig fin bil for pengene. Det er vel ikke kjøreskolebil dette, men en bilmekanikerlinje som sikkert har har fått bilen gunstig for å sette den i stand (det er slik jeg forstå annonsen). Vi gjorde slikt når jeg gikk på bilfaglinjene på yrkesskolen også, og elevene fikk god oppfølging. Resultatet er at verkstedtimene blir omtrent gratis, så dette kan være veldig positivt for kjøper.
RolandM wrote: Så spørs det om det er positivt eller negativt at den har vært skolebil? De burde vel kunne gjøre noe med synkroniseringen på andregir selv, hvis det er det som er problemet?
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by rundgren »

gopp wrote:...en bilmekanikerlinje som sikkert har har fått bilen gunstig for å sette den i stand
Navnet på skolen lover i hvertfall godt for rusttilstanden: Motorlinja ved Saltvern Skole.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by trymgreg »

For vel ta en tur ikveld og se på denne (sparke i hjulene 8) :mrgreen: ). Kjenner til den fra før, har sett den sveve rundt i byen de siste årene.
Forrige eier var medlem av klubben.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by RolandM »

Og resultatet av inspeksjonen ble? :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Fuglerud
Posts: 1
Joined: Thu 16 Dec, 2010 19:13

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by Fuglerud »

Hei gutter!
jeg er ny her på forumet for fem sekunder siden, men er fra før på 2cv-forumet og klubben. Dømt til å bli Citroënist begynte jeg med en 2cv, har også en eldgammel citroen som skal på veien en dag, men trenger en turbil og bruksbil. jeg er ikke så interessert i en Ford Focus, men har drømt om en CX i en del år, vokste bl.a. opp i en, og funderer på denne. Den virker jo som et brukbart objekt som kan kjøres og stelles med om hverandre. Det er viktig å ta vare på disse flotte bilene, men også å bruke dem, ikke bare lagre dem på lover og nedlagte militærleirer, eller hva?
Jeg tillater meg derfor å høre med dere med-citroënister hva dere mener om denne. vil dere være greie med en kommende samler som ennå ikke er ekspert på denne modellen? det er jo en fin serie 2-modell uten den alt for store, men heller ikke minste motor og utstyrsnivå? Du Trym, hvis du ikke vil ha den for deg selv, fikk du sett på bilen? den er kanskje ikke noe for deg, men det er bedre at jeg adopterer den :D
Jeg bor i Oslo og kan fly opp og hente den, men det er litt vanskelig å fly opp bare for å titte.

Mvh

Nikolai Fuglerud, foreløpig eier av halvannen 2cv samt en 1931 type AC4 som skal på veien innen 2020. Skal naturligvis også ha en CX, en ID/DS, helst en SM og en førkrigs B11. ikke fler enn det. eller, en GS hadde også vært fint. Og en stor carport.
Nikolai,
kjører bare 2cv,men den går til gjengjeld ganske fort.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by RolandM »

Jeg kan ikke si noe om den aktuelle bilen i Bodø, men 115 hk holder fint på en CX, og det er bra med dreiemoment i midtregisteret. TRS fikk gode kritikker da den kom, ikke minst på grunn av motoren.

Dette er også en TRS VIP, hvilket betyr at utstyrsnivået er høyere (men det er ikke så dårlig i utgangspunktet).

Generelt har jeg erfart at det er dyrt å ha CX som dagligbil hvis man ikke skrur selv og bilen ikke er i tipp-topp stand (men det er morsomt). :) Sjekk grundig hvilke utbedringer det kan bli behov for i overskuelig fremtid.

Det er også utfordrende rustmessig på sikt, nær sagt uansett hvor godt man tar vare på bilen, og spesielt i Oslo, så du må påregne noen kostnader til rustutbedrende tiltak over tid.

Selv om du får noen til å se på bilen, skaff deg noen flere detaljbilder i høy oppløsning for å vurdere "vil ha-faktoren" bedre. Biler ser alltid litt finere ut på FINN.

Lykke til! 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by rundgren »

RolandM wrote:Jeg kan ikke si noe om den aktuelle bilen i Bodø, men 115 hk holder fint på en CX, og det er bra med dreiemoment i midtregisteret. TRS fikk gode kritikker da den kom, ikke minst på grunn av motoren.
Jeg hadde jo tilsvarende bil noen måneder, og motor og utyrsnivå fungerte veldig bra syns jeg. Fikk mye mer ut av de 115 hestene enn jeg hadde forventa, p.g.a bra momentkurve og CXens ikke altfor høye vekt (sammenlignet med nyere biler.)
Syns prisen for denne virker grei hvis det ikke er særlig med rust, selv om det kan jo koste litt å bytte panser samt fikse skrapinga på andregir.
Vil anbefale at du får noen som kjenner bilen til å ta en sjekk for rust før du kjøper, sjøl levde jeg farlig og kjøpte tilsvarende bil som også selger mente var "tilsynelatende uten rust" uten å vite hva jeg drev med, og endte opp med å selge den for vrakpant noen måneder etter siden den krevde omfattende rustreparasjon for å komme igjennom EU-kontroll.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by trymgreg »

Hallo!

Har vært og sett på og prøvekjørt bilen.

Kjører bra, ingen ulyder ifra motoren - veldig stillegående!

Akkumulatoren klikket hvert 10-11 sek. (skal være ca. 40 sek. mellom hvert klikk!), og den var fuktig på utsiden! Lekk ? Sleit med å komme seg opp fra laveste posisjon. Her tror jeg ville skifte kula først og eventuelt selve akkumulatoren senere hvis det ikke ble bedre. Var litt lyder fra pumpa også... Ville også skiftet LHM, han visste meg ei flaske (LHM+) som han hadde fått med bilen som han hadde brukt til å etterfylle.
Væska var RØD ... bremsevæske???

Fire gode piggdekk og fire gode sommerdekk på 14" org. LM felger (fine).

Karrosseri
Panseret hadde en bulk i høyre bakkant, og virket veldig mykt/lealaust - bør skiftes! Var montert noe lydisoleringsmatter under panseret (uorg.), disse var på tur til å løsne.

Venstre forskjerm hadde en bulk i hjulbuen foran og en storboble i lakken (rust!) midt på.

Bulk i høyre bakskjerm rett bak tanklokket, bak lista. Det var også en kraftig bulk i kromlista under det bakre høyre vindu.

Rust
Rust hull i bakkant av hjulkassen foran under gummiproppen. H.side - ett lite hull, v.side - fikk inn to fingre!
Bakluka; standard rust i nedrekant, men alt var helt enda! Ellers så luka fin ut.
Dører venstre side; - begge dørene hadde litt begynnende rustangrep i bakkant på innsiden - ingen bobler på utsiden. V. bakdør hadde litt overflaterust i en liten bulk. Så ingen rust på dørene på høyre siden.

Alle jekkfestene så fine ut!
Undersiden så bra ut, kunne se ut som hadde vært en rep. under i forkant på førersiden (det hadde vært sveisa der!).

Interiør
Taktrekket hang ned, var løsnet både i forkant og bakkant - skiftes!
Displayet (temp./klokke) var svart, i ustand! - skiftes!
Venstre side av speedometeret var mørklagt - skifte pære!
Manglet deksel på myntboksen.
Ikke lyd i front høytalerene. Men god lyd i de fire på hattehylla + ekstra forsterker i bagasjerommet! Matta i bagasjerommet manglet!
Den elekriske reguleringen av speilene fungerte ikke :(
Vinduet på fører døra går skevt ned (montert vindavvisere!), på pas.døra går viduet ned, men man må ta det opp med knappen på pas.døra. Til bakdørene virket de ikke :( .
Ellers så den fin ut innvendig :D .

KONKLUSJON!
En helt ok TRS, litt små pusk på interiøret/elektrisk. Men det jeg ville tatt først var hydraulikken og fått orden på den - noe en vær CX eier bør klare :mrgreen: 8) !

Tenkte å kjøpe den selv, men nå er den godt over det jeg vil gi for den... :oops: :wink: Er visst to stykker som er intressert i denne no(pr. igår kveld) en i Oslo og en her i Bodø!

Vil bare ønske ny eier lykke til med en fin/grei bil!

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by jonsto »

Hvis oljen på hydraulikannlegget var skikkelig rød, kunne det ikke da vært automatgearolje? Det er i så fall mye bedre enn bremseveske.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by rundgren »

trymgreg wrote: Væska var RØD ... bremsevæske???
Forstår og begriper ikke at det kan være så vanskelig å fylle på riktig olje her? Sjøl en amatør som meg greier å kjøpe rett flaske i butikken og helle den i riktig hull....
Forhåpentligvis er det vel LDS (er ikke den rød?) og ikke bremsevæske (det er vel ganske ille for systemet?)

Glimrende service fra deg, Trym!

//Joar
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by trymgreg »

Væska var på en "Valvoline LHM+" flaske! Sa til han at han ikke måtte fylle på mer av den væska.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by rundgren »

trymgreg wrote:Væska var på en "Valvoline LHM+" flaske! Sa til han at han ikke måtte fylle på mer av den væska.

mvh
Ok, forståelig at han har fylt på da. Men det er nå ganske ille at noen kan få seg til å fylle på noe annet enn LHM på LHM-flaske. Blir litt som å bytte ut medisiner med noe annet enn det som er i pakka..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by jonsto »

For å fortsett litt "off topic" på dette. Har man ikke LHM skal en som en nødløsning bruke den tynneste mineraloljen en kan få tak i. Bremseveske, hydraulikolje, turbinolje mm har tilnærmet 0 smøreevne. Er for så vidt ikke farlig for systemet som sådant, men tar knekken på pumpa.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: FINN: 22 TRS VIP i Bodø, 152 000 km

Post by citro1cx »

Fuglerud wrote:Hei gutter!
jeg er ny her på forumet for fem sekunder siden, men er fra før på 2cv-forumet og klubben. Dømt til å bli Citroënist begynte jeg med en 2cv, har også en eldgammel citroen som skal på veien en dag, men trenger en turbil og bruksbil. jeg er ikke så interessert i en Ford Focus, men har drømt om en CX i en del år, vokste bl.a. opp i en, og funderer på denne. Den virker jo som et brukbart objekt som kan kjøres og stelles med om hverandre. Det er viktig å ta vare på disse flotte bilene, men også å bruke dem, ikke bare lagre dem på lover og nedlagte militærleirer, eller hva?
Jeg tillater meg derfor å høre med dere med-citroënister hva dere mener om denne. vil dere være greie med en kommende samler som ennå ikke er ekspert på denne modellen? det er jo en fin serie 2-modell uten den alt for store, men heller ikke minste motor og utstyrsnivå? Du Trym, hvis du ikke vil ha den for deg selv, fikk du sett på bilen? den er kanskje ikke noe for deg, men det er bedre at jeg adopterer den :D
Jeg bor i Oslo og kan fly opp og hente den, men det er litt vanskelig å fly opp bare for å titte.

Mvh

Nikolai Fuglerud, foreløpig eier av halvannen 2cv samt en 1931 type AC4 som skal på veien innen 2020. Skal naturligvis også ha en CX, en ID/DS, helst en SM og en førkrigs B11. ikke fler enn det. eller, en GS hadde også vært fint. Og en stor carport.

Hei og velkommen på forumet Nikolai. Den røde TRSen i Bodø ser ut som en bra 1. gangs CX. Trym er en habil CX mekker og har nok sett det som er viktig på denne bilen. Som Trym skriver har den relativt moderat med rust, med b.l.a. gode jekkfester. Rust i hjulkassen, bakluka og på dørene er jo ikke til unngå på biler som er bruk, men denne rusta kan holdes i sjakk med litt hobbymekaniker innsats og gjevnlig oppsyn.

Alt det andre Trym nevner er jo bare "piece of cake" for oss i gammel citroënmiljøet. Som flere er inne på er vel 22 TRS motoren ikke så mye å bekymre seg over, og forbruket er vel å betegne som moderat. Desverre har denne bilen forgassersystem som ofte gjør at bilen går ruskete. Slanger, ledninger og brytere på forgasseren kan nok være til frustrasjon når bilen fjusker. Roland skrev at bilen har VIP, og det er absolutt en fordel. Interiøret på disse er svært påkostet og slitesterkt. Setene er veldig behagelig og litt sportsaktig. Taket som er ramlet kan enten lett fikses eller byttes. Nytt stoff fåes kjøpt på CX basis i tyskland.

CX som helårs bruksbil i 2011? tja...det får vel være opp til hverenkelt, men vinterbruk av CX sliter voldsomt på den. På "moderne" veier er det mye salt som kan ta drepen på jekkfestene i løpet av en sessong. Dette har jeg erfart (i Trondheim) og kjører derfor ikke CX på vinteren mer. Jonsto er sikkert av en annen mening, men det har kanskje en sammenheng med hvor han kjører og bor.

Ellers er dørene på CX et herk om vinteren. Hvis man ikke tar forhåndsregler fryser de fast ved -5 til -10 grader, noe som særdeles irriterende når du skal på jobb om morgenen. Låsene er et kapittel for seg selv i kulda. CX er forøvrig en meget god vinterbil med riktig type dekk. CX har særdeles god fremkommelighet med piggdekk (feks Hakkapelita). På sporet vei med is må man venne seg til kjøreegenskapene. Man merker at bilen vandrer (sannsynligvis på grunn av smal bakaksling) og bør derfor la DIRAVIen gjøre jobben.

Når det gjelder den røde vesken (LHM?) på LHM tanken er den noe man bør bekymre seg litt for, men hvis oljen er hatt på nylig er det sannsynligvis ikke skjedd større skader i hydraulikken. Det beste ville nok vært å tappet av og tømt på grønn LHM. Den røde LHM er beregenet på andre og nyere typer Citroën og skal ikke brukes på CX. Mitt råd er å sjekke ut dette nærmere før du ev. kjøper bilen.

Skal ikke si så mye om pris, bare det at prisene på serie 2 er lave ikke bare i Citroënsammenheng, men også i forhold til andre store Europeiske klassikere fra samme tidsrom. Fenomenet er særnorsk og stadig opp til diskusjon i vårt lille Citroënmiljø her til lands. CX er nok desverre ikke en investeringsobjekt, men en fantastisk entusiastbil som man for lite penger kan ha mye glede av.

Lykke til med biljakt :-)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply