CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

Post Reply
Sandem
Posts: 5
Joined: Mon 17 Oct, 2011 22:06

CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by Sandem »

Det er med tungt hjerte jeg ser at tiden ikke strekker til og at bilen ikke får den omsorg og nødvendig pleie den trenger. Bilen har vært i gode hender siden den startet sin karriere som drosje i Otta.
I 2004-2006 ble bilen restaurert hvor all rust ble fjernet og bilen fikk tilbake original farge.
Nå har bilen stått lagret tørt inne noen år og trenger sårt et nytt og bedre hjem.
Det er noe småplukk som må gjøres før bilen kan komme på veien igjen, men ikke mer enn kyndige CX kjennere får til.
MYE deler følger med, både nye og brukte deler som har blitt spart opp gjennom tiden. (Skjermer, lister, ny dørplate, vaiere, etc etc)
Ta kontakt om du er seriøs og ønsker mer informasjon eller ønsker å se bilen.
Kristian Sandem,
90297249
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by Black Lemon »

Det er jo en nydelig bil Sandem skal selge her. Noen bilder er kanskje tilgjengelig?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Sandem
Posts: 5
Joined: Mon 17 Oct, 2011 22:06

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by Sandem »

Solgt!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by jonsto »

Sandem wrote:Solgt!
Og eieren har vel fått beskjed om å melde seg på Forumet?
Mvh
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by baloo »

Nei, har ikke fått det. Men det er jeg som har fått fingrene i bilen, var jo ikke så mange konkurenter heller...
Har lenge hatt lyst på tidlig serie 1 bil, og det er jo ikke så mye som topper en prestige. Er jo litt å gjøre, håper jeg slipper og skifte kam da det er en motor ut av bilen opplevelse... Ellers er det bare småtteri/litt skinn jobb på dørpanelene + taktrekk. Det staselige er at bilen sveiset/lakkert ferdig. Gleder meg til å kjøre vidunderet. Er ikke så mye på forumet, da jeg bruker en del tid på å fikse opp bilene jeg har. Håper å få i stand min tidliger bruks CX også i løpet av året, men prestigen har prioritet. (Håper Xm'ene holder litt fred i år, ble mye jobb på diesel dyret i fjor...)

E.T
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by mads »

baloo wrote:håper jeg slipper og skifte kam da det er en motor ut av bilen opplevelse...
Auda.. Skal ikke sverge på 2.4, men noen kammer går ut/inn i hjulhuset. Likevel er det en del ting som er enklere og ok å få gjort med maskin ute. Strengt tatt blir det meste enklere på CX hvis man starter med å ta av karosseriet. Bare.. 8)

Nuvel, godt å høre fra og om bilen, håper å se den i live igjen en dag!
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by baloo »

Ifølge Citroens egen arbeid/timeoversikt er det en 23 timers jobb å bytte kam. Lukter motor ut av bil. Skal se om jeg klarer å festet reimhjulen skikkelig uten å bytte kam. Det som trolig har hent er at reimhjulet har løsnet og begynt å vandre. Splines på innsiden av reimhjulet er litt sliten, på utsiden ser det greit ut. Får med nytt reimhjul, så håper splines på kam ikke er for slitt. Er jo en del belastning på dette hjulet, driver jo dynamo, AC og hydralikk pumpe, snakker vel om 10-12HK på det høyeste tenker jeg. Målet er å ha glideren på veien i løpet av juli....
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by pål »

Som regel er det vel splines'en i "bosset" elleradapteret om du vil som gir seg, dette er av aluminium !! :roll: Det er vel sikkert gjort med hensikt for at ikke kammen skal gi seg først :wink:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by jonsto »

Reimhjulet begynte å gå rundt på knastakslingen på fruens GTi. Splinesene i hjertet var helt vekk. Jeg gjorde godt rent, sauset det godt inn med rød Locktight. Både inne i hjulhjertet,og på begge sidene samt på mutteren og stoppskiven. Dro til skikkelig og lot det stå til dagen etter. Har holdt i flere år nå. ;-)
Mvh
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Re: CX Prestige C-Matic 1979 modell til salgs

Post by baloo »

Flott å høre, det var en slik "snik-løsning" jeg hadde tenkt å prøve først. I værste fall får man hive ut motoren, men hadde håpet å slippe. Har lyst til å kjøre med bilen i sommer, og hadde håpet på å få fiksa opp turbo-cx'en i løpet av sommer/høst... Vil jo bruke litt tid på denne og, da det er taktrekk som henger litt + skinnet på dørtrekkene har sluppet i limingen + litt lister utvendig og håndbrekk som trenger å ses etter. Skifting av det meste av fluidium i bilen + reimer+filtere er heller ikke dumt siden bilen har stått siden 2006.... Så noen timer legger jo bilen beslag på, men det er jo en hobby-bil.

E.T
Post Reply