-84 CX 25 Diesel Break

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by jonsto »

radovan wrote:Og no har vi inngått avtale! :D
:D Når skal du hente den? Om det ikke blir før over neste helg får du ta turen via Surnadal. blir en 10 - 12 mil lenger, men det er jo "peanuts" med en god CX.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by radovan »

Det kan la seg gjere. Blir ikkje henta umiddelbart, men får jo prøve å få det til innan rimeleg tid. Kva det no vil seie... :roll:
Erling Brendefur
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by tdbugge »

Gratulere :D
Tommy D.Bugge
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by radovan »

Omsider har eg fått henta bilen. Jørgen skulle "føde" først og arbeidssituasjonar og flytting og helse og alt anna dytta det framover i tid, men endeleg fekk vi ordna det. Eg tok nattbuss opp og komfortbuss ned igjen. :lol:

Bilen gir eit lovande inntrykk, skikkeleg sliten i lakken og med enkelte småting innvendig, men elles bra. Virkar god på styring, bremser o.l. Motoren går som eit skolda troll. Det er komplett umogeleg for meg å forstå at dette er ein sugediesel på 75 (?) hk. Eg ville tippa minst 100. Det einaste er at girkassa skrapar nesten same kva ein gjer, men iflg Jørgen lærer ein seg å lure henne etterkvart. Eg eksperimenterte med dobbelklutsjing og mellomgass heimatt. :)
Kjem til å spørre etter saker og ting etterkvart. Kor lett/vanskeleg er det å finne brukbare brukte deler til ein slik ein? :?
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by jonsto »

Du kan jo komme og hente en to - tre hele biler. :-)
Men seriøst. Få tak i ei gearkasse som er i orden, eller ei som du kan overhale (bytte synkroringer) og så skifte. Både klubben og jeg har vel kasser for overhaling. For å være sikker på at ei kasse er i orden så bør den sitte i en bil som er kjørbar.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by radovan »

jonsto wrote:Du kan jo komme og hente en to - tre hele biler. :-)
Men seriøst. Få tak i ei gearkasse som er i orden, eller ei som du kan overhale (bytte synkroringer) og så skifte. Både klubben og jeg har vel kasser for overhaling. For å være sikker på at ei kasse er i orden så bør den sitte i en bil som er kjørbar.
Hadde tenkt å stikke innom deg på veg tilbake, men nøyaktig tidspunkt for henting vart bestemt i siste liten og då hadde eg ikkje høve til å bruke meir tid enn naudsynt på turen. Dessverre, for det kunne sikkert blitt kjekt. :(

Kan hende eg må ta turen til deg likevel, for å hente deler? :wink:
Erling Brendefur
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: -84 CX 25 Diesel Break

Post by Asle »

jonsto wrote:Du kan jo komme og hente en to - tre hele biler. :-)
Men seriøst. Få tak i ei gearkasse som er i orden, eller ei som du kan overhale (bytte synkroringer) og så skifte. Både klubben og jeg har vel kasser for overhaling. For å være sikker på at ei kasse er i orden så bør den sitte i en bil som er kjørbar.
Det er raskere å overhale girkassen mens den sitter i bilen, ut og inn av driveverk må man regne 10-20 timer på avhengig av erfaring + jobben med å splitte kasse og motor.
Å demontere og montere sammen girkassen mens den sitter i bilen gjør man på 3-4 timer med erfaring, kanskje en dags jobb uten erfaring.
Men skal man evt skifte simmering på veivaksel, clutch og evt gjøre andre reparasjoner samtidig, vil det være riktig å ta ut hele drivverket.

Min erfraring med syncroringer spesielt på tidlig serie 1 er at det også er et stort problem at konen som sitter på tannhjulene også er slitt, spesielt 1 og 2 gir, da hjelper ikke nye syncroringer så lenge før problemet melder seg igjen.

Det man må passe på ved demontering er spesielt interlockpinnene som hindrer at man kan feks sette bilen i 1 og 3 gir evt 2 og 4 gir samtidig, dette er nøye beskrevet Haynes boka, dette gjelder spesielt når kassa står i bilen under overhaling, bruk magnet for å plukke de ut, og grease ved sammenmontering (også beskrevet i Haynes boka)

Ved bruk av deler fra annen girkasse bør man beholde samme hovedaksling (tannhjul mot differensial) samt 3, 4 og 5 gir tannhjul mot samme "kubbe", hvis ikke kan man risikere ulyd fra tannhul somme ikke har "slitt" seg sammen.
1 og 2 gir er ikke så kritisk.

Ellers får man ikke noe særlig forvarsel på at sync ringene er slitte, en kasse som fungerer kan ha ringer som skaper trøbbel etter noen hundre mil og da det pån igjen.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply