Har Alfa - lyst på CX

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe CX

Moderator: moderator

mariusbax
Posts: 2
Joined: Tue 04 Jul, 2006 18:30

Har Alfa - lyst på CX

Post by mariusbax »

Heisan

Har hatt det veldig gøy med min '85 Alfa Romeo GTV i to sesonger nå. (Blant annet trondheim - paris t/r nå i juni) Men det er på tide og bytte den ut - men jeg vil jo forstatt ha en interresant bil og da tenker jeg mest på en CX. Men har følgende krav:

Jeg må sitte igjen med noen penger etter salget (byttet?) av GTVen som jeg vurderer til være verdt opp mot 40.000. Og jeg har dårlig likviditet før det.

Jeg må kunne kjøre den om vinteren. Kanskje ikke så mye... og i trøndelag som jo ikke er det værst salta delen av landet...

Er åpen for alle varianter (og prisklasser - så lenge det går opp med punkt en da)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

heidu, Tror du kommer til å "slite litt" med et sånt bytte, for alle på dette forumet er helt fanatisk opptatt av sine CX(er) og svært få er nok sugen på et bytte den i GTV. Selg pastamaskina og hiv deg ut på bruktmarkedet i stede. Selger du alfan for 40 lapper, kan du velge å vrake i det øverste pris sjiktet hva cx angår. Smeller du 20 lapper på bordet får du en rustfri dønn strøken cx GTi med lav km, eller en litt mindre strøken turbo for samme pris. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

citro1cx wrote:heidu, Tror du kommer til å "slite litt" med et sånt bytte, for alle på dette forumet er helt fanatisk opptatt av sine CX(er) og svært få er nok sugen på et bytte den i GTV. Selg pastamaskina og hiv deg ut på bruktmarkedet i stede. Selger du alfan for 40 lapper, kan du velge å vrake i det øverste pris sjiktet hva cx angår. Smeller du 20 lapper på bordet får du en rustfri dønn strøken cx GTi med lav km, eller en litt mindre strøken turbo for samme pris. :wink:
Tja..
Jeg liker GTV jeg. Men det må i så fall være som en tilleggsgreie til CX. GTV er en nydelig bil - og er bilen bra så får den vel "bein å gå på " i løpet av sommeren. Du kan jo sjekke ut Carburetti's nye forum - det er jo kjøp- og salgs-seksjon der. Innbiller meg at målgruppen for en GTV kan være en smule større der. Skjønt, vår første webmaster (Hege) solgte jo sin GTI for å kjøpe nettopp en GTV. En tidligere kollega av meg kjøpte en 20 Pallas av meg, for så å bytte den ut mot en GTV.

Når det gjelder at man finner en dønn strøken CX GTI for 20 lapper, så har jeg følgende kommentar. Det er svært sjelden at en "dønn strøken GTI" dukker opp for salg, og at det nettopp ble solgt en slik bil for under 20' tror jeg skyldes entusiaster som sover i timen... :) Du finner nok en go'bil til under 20', men det finnes også CX'er som koster 40' og langt over dette også - men ingen i dette prisleiet til salgs her i landet så vidt jeg vet.

Har du bilder av bilen? Litt mer beskrivelse kanskje? er det 2-liter eller 2,5? Rust er vel like relevant (minst) på denne som på en CX?
mariusbax
Posts: 2
Joined: Tue 04 Jul, 2006 18:30

Post by mariusbax »

hehe - joda det er jo en grunn til at jeg skrev «bytte» i parantes. Men jeg reiser bort nå så det blir ikke salg av GTV med det første - så i vente på å få tid/penger til å faktisk kaste seg ut på markedet så tenkte jeg det var hyggelig å få litt respons herifra.

Om GTVen: Bilen er nesten helt rustfri. Jeg har oppdaget en flekk i overflata på ca en halv cm2 ved venstrelykt der det manglet en lakkflekk - også var det kommet en flekk i døra på innsiden. Men etter å ha vært over og under og rundt så finner jeg ikke noe mer. Bilen er tectylbehandlet.

Motoren er 2,0 liter - men kommer fra en løpsbil og har porta topper. Gått tre løp og femtentusen km etter overaling. Resten av bilen har gått 140.000.

Bittelitt smårusk med det elektriske (bombe) og med dører og vindusheiser og sånt.

Det største aberet er at lakken ikke er særlig bra. Den er nok hjemmelakert og det vises her og der.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Robert wrote:... og at det nettopp ble solgt en slik bil for under 20' tror jeg skyldes entusiaster som sover i timen... :)
dette er bare tull og vås. en av tidenes største (etter min mening) entusiast var personlig ned for å ta bilen i nærmere øyensyn, jeg ble faktisk oppringt i.f.m. dette, og kunne dermed følge prisutviklingen på denne bilen time for time. dessuten ble dette salget godt fulgt opp på dette forumet...viewtopic.php?t=2151

nei robert, prisene er ikke høyere på cx når ingen er villig til å betale mer enn knappe 20 lapper for denne Gti, det må du bare innse i stede for å tro at verdien på CX er mye høyere enn det de bilene blir solgt for. Når alt kommer til alt er selv den største entusiasten ikke villig til å betale mer enn den laveste mulige pris for drømmebilen.

CX markedet=markedstyrt=pris styres av tilbud og etterspørsel=det prisnivået på CX som er i dag.

BTW. det forgår en tilsvarende diskusjon på 2cv forumet om dette temaet, der ser det ut til at de har innsett at prisnivået på deres biler er det kjøper vil gi.. http://www.middledot.net/2cvforum/index.php?topic=111.0
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har sagt det før, men gjentar det gjerne igjen: Prisen på en bil (eller hvilken som helst annen vare) er riktig når kjøper synes han har betalt litt for mye, og selger synes han har fått litt for lite. :wink: :D
En annen ting er at har du det travelt med å bli kvitt et objekt får du mindre enn om du er tålmodig og venter på den rette kjøper. Når det gjelder kjøper er det vel omvendt. Har du tid til å vente dukker det før eller siden opp noe du vil ha til en pris du synes er riktig.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Om noen ønsker å gi et risikofritt bud på min CX så legg gjerne 50 lapper på bordet. Helt risikofritt. Den selges nemlig ikke.

:)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Citroencx wrote:Om noen ønsker å gi et risikofritt bud på min CX så legg gjerne 50 lapper på bordet. Helt risikofritt. Den selges nemlig ikke.

:)
:D Her er vi enige!

Og at citro1cx mener jeg kommer med "tull og vås", får så være. Den aktuelle bilen det siktes til var et dødsbo. Jeg nekter å tro at avdøde eier ville latt bilen gå for den latterlige sum den faktisk gikk for. Nå så jeg aldri den bilen, jeg leste i likhet med citro1cx bare rapporten fra en av brukerne av dette forumet.

Når ble et dødsbo representativt for markedsprisen? :roll:
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Jeg må vel tildels si meg enig med citro 1 etter og ha solgt noen cxer litt bakover i tid. Det du sier Robert er ønsket situasjon men desverre feil land feil tid og desverre for oss feil bilmerke. Når vi vet hvilke enorme summer det faktisk kan koste og vedlikeholde/restaurere CX er det vel strengt tatt greit at utgangspunktet ikke koster en formue. De fleste gamle cxer trenger som oftest en lakk. 15-20 tusen bare her. En omgang med hydraulikken, bremser diverse slanger, tenningsdeler,mm 10000 til. Har man da kjøpt bilen for 10000 har man da en bil til 4o 45 tusen stående. Hvor mange tror dere ville gitt det for en vanlig CX??? Nei folkens jeg er faktisk glad for at bilene våre er billige det er eneste muligheten enkelte av oss har til og ha disse som hobby. Forøvrig har jeg tidligere hatt ALFA bl.a. GTV en bil med suverene veiegenskaper og den er sett i forhold til CX som og skru gammel VOLVO :mrgreen:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

geirkenn wrote:Jeg må vel tildels si meg enig med citro 1 etter og ha solgt noen cxer litt bakover i tid. Det du sier Robert er ønsket situasjon men desverre feil land feil tid og desverre for oss feil bilmerke.
Jeg har også kjøpt og solgt en del CX siden 1992.
Jeg har som regel fått hva jeg har betalt for. Kjøper jeg en CX til 20 000,- så forventer jeg ikke at den er mint eller concours. Kjøper jeg din Turbo til 8 000,- så koster nok den bilen fort 50 000,- mer når den er i strøken stand. Sånn er det bare. Ihvertfall for meg. Jeg er realist, jeg drømmer ikke om høye priser fordi jeg har lagt ned mange kroner i min egen bil - men fordi jeg de gangene jeg har bladd opp litt mer for en bil, faktisk som regel har fått en litt bedre bil. :)

Så for å spore denne tråden inn igjen, så er mitt råd til trådstarter å ikke nødvendigvis forvente en strøken CX for 20 000,- kroner. Men en steike god bil det får du nok.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Satt å regna litt her og kom fort opp i 180.000,- for en perfekt CX. Da med forbedringer, ikke orginalstand. Så det er bare å bla opp! :twisted:
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Jeg forstår og er enig i det Robert men jeg forventer faktisk en ganske bra bil til 20000. :D Jeg er veldig glad i CX men jeg mener at en del andre biler faktisk også er ganske bra men kansje noe biligere og ha og leve med derfor synes jeg fremdeles prisene på bilene våre er ganske realistiske. Men for all del det er altid moro og diskutere synspunkter.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

geirkenn wrote:Jeg forstår og er enig i det Robert men jeg forventer faktisk en ganske bra bil til 20000. :D Jeg er veldig glad i CX men jeg mener at en del andre biler faktisk også er ganske bra men kansje noe biligere og ha og leve med derfor synes jeg fremdeles prisene på bilene våre er ganske realistiske. Men for all del det er altid moro og diskutere synspunkter.


Ganske bra er jo en moderat beskrivelse i forhold til "dønn strøken". :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Robert wrote:
geirkenn wrote:Jeg forstår og er enig i det Robert men jeg forventer faktisk en ganske bra bil til 20000. :D Jeg er veldig glad i CX men jeg mener at en del andre biler faktisk også er ganske bra men kansje noe biligere og ha og leve med derfor synes jeg fremdeles prisene på bilene våre er ganske realistiske. Men for all del det er altid moro og diskutere synspunkter.


Ganske bra er jo en moderat beskrivelse i forhold til "dønn strøken". :)
Jepp!! Og tilnærmet dønn strøken var den turbodieselen du kjøpte i Folldal. Har sett bare en bil i samme forfattning, og den var i tillegg bare gått 60.000. Minusen (sett fra enkeltes ståsted) var at det var en TGI Automat AC. Litt dyr i drift. Gikk for samme prisen.
Mvh
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

jonsto wrote:
Robert wrote:
geirkenn wrote:Jeg forstår og er enig i det Robert men jeg forventer faktisk en ganske bra bil til 20000. :D Jeg er veldig glad i CX men jeg mener at en del andre biler faktisk også er ganske bra men kansje noe biligere og ha og leve med derfor synes jeg fremdeles prisene på bilene våre er ganske realistiske. Men for all del det er altid moro og diskutere synspunkter.


Ganske bra er jo en moderat beskrivelse i forhold til "dønn strøken". :)
Jepp!! Og tilnærmet dønn strøken var den turbodieselen du kjøpte i Folldal. Har sett bare en bil i samme forfattning, og den var i tillegg bare gått 60.000. Minusen (sett fra enkeltes ståsted) var at det var en TGI Automat AC. Litt dyr i drift. Gikk for samme prisen.
Mvh
Ja, den turbodieselen var tilnærmet dønn strøken. Likvel hadde den pukka stiv fjæring bak, var vel ei opphengskule og, slitt indre lager på drivaksel etc. Manlger som - om jeg skulle satt bilen inn på verksted - vill kostet opp mot 10 høvdinger. Den var faktisk i bedre stand da jeg solgte den videre. :)
Post Reply