CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe CX

Moderator: moderator

Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Ro-ien »

Ønsker å kjøpe et fint eksemplar av CX i kjørbar stand som ikke skal inn til EU OK med det første. Mest interessert i Berline - utgaven siden den er noe kortere enn de andre (skal passe i garasjen oxo :wink: ) Jeg har laget en ny tråd i "generelt" hvor jeg forteller så smått om meg selv og hva jeg ønsker i en CX, før jeg innså at jeg nok har lagt den inn i feil forumdel :oops: Men men, til og med den beste kan jo gjøre feil, så det er vel ingen som er overrasket når en uerfaren som meg får det feil? Har laget en sjekkliste over den ultimate CX-en, men alle Berline utgaver er interessante så lenge de er OK holdt og virker
Berline (et must)
Den nyeste utgaven med plaststøtfangere (serie 2)
Sort eller grå met. (Ikke hvit! - alle skavanker viser så godt på hvitt synes jeg)
Automat helst
Den spretne turbodieselen, eller en vanlig GTi, men en Turbo er også interessant
Seter i koksgrått fiskebeinsmønster (Synes de er finest, og innbiller meg de er mer slitesterke :P )
Nyoverhalt eller velfungerende hydraulsystem og bremser
Takluke uten rust!

Forventer meg jo selvfølgelig ikke at noen CX som folk er villige til å selge har alle disse kvalitetene, men det er jo lov å prøve seg :P

Mvh
helt nytt medlem
Roar Andersen A.K.A. Ro-ienRo-ien

Innlegg: 3
Registrert: Tor 08 Jul, 2010 18:31
Privat melding
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by jonsto »

Først vil jeg si hjertelig velkommen blant oss. Håper du får tak i en bil. Men vær klar over at det har lett for å bli en sykdom. :wink: :D
Vil du ha en bil i den stand du ønsker deg kan du nok måtte vente en stund. Hvorfor ikke kjøpe en rimelig utgave og begynne å gjøre deg kjent med bilen til du kommer over en som er i topp stand?
Så en par oppklarende ting.
Hverken bensinturbo eller dieselturbo levertes med automat.
Med koksgrått fiskebeinsmønster mener du nok GTi interiøret eller?
Image
Dette interiøret ble levert i serie 2 GTi, GTi Turbo og 22TRS VIP
Håper du finner en bil.
Mvh
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Ro-ien »

Merci beaucoup for raskt svar, Jon!
Ja jeg visste jo at det er håpløst å finne noe så bra som det jeg ønsker meg Hehe.... Det er jo ikke så mange av dem på veien lenger. Ikke det at det noensinne var mange på veien der jeg kommer fra (i BMW/Volvo/Audi/SAAB/VW - land (les: Rogaland) Hvis det kun er GTi'en som har de setene, stemmer det nok at bilen fra mine barneår var en GTi. Var litt usikker på det.
Tja, det er kanskje en ide å finne en CX som "halter litt", de er det jo tross alt noen av rundt forbi. Men jeg har ikke tid til å mekke for mye for tiden siden jeg kjøpte meg et gammelt hus der alt må pusses opp. Og det er jo som kjent verken gratis, eller fort gjort. Så sjansen for at den bare blir stående hvis noe ryker med det første er jo alarmerende stor! :? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, men en CX skal jeg ha, okke som :wink:

Til info har nok denne sykdommen ligget latent i meg siden barneårene. Husker jeg maste på far om at han skulle bytte inn Ford Consulen inn i en CX. Han kjøpte en 82 mod SAAB 900 til min fortvilelse, og sa at franske bilervar for folk som drakk vin :lol: Med tiden ble jeg jo ganske glad i LatSAABen hans oxo, det var den jeg lærte å kjøre bil i, og det er en sånn jeg har stående i garasjen nå (bare nyrere, med turbo, men uten tak). Hva kan jeg si? De gamle drømmebilene forfølger meg på en måte... :P
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by ingkogni2 »

Her er noen... Men de har du kanskje sett fra før?

22 TRS: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23270226
25 RD Berline (skjelden i Norge): http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23035193

Ellers så veit jeg om en serie 2 (86->) 25 GTI med manuell kasse. Den har nylig overhalt lagring i forstillingen, og bør være et greit utgangspunkt...
Det negative med den er at den er pussa ned for lakkering (matta ned), og har stått ute en vinter... Tror den nekta å starte deler av sommeren i fjor, så må feilsøkes motorstyringa på den...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Ro-ien »

Wow, Incogni2! Trodde jeg var førstemann som så 22TRS'en på nettet i kveld, men der tok jeg tydeligvis feil :!: :lol: Har lagt inn en liten tråd på CX selges om den. Den står på Stokke som ikke er så veeldig langt vekke fra en god del av CX-folket her inne. Lurte litt på den, den virker jo oxo som et bra utgangspunkt, selv om den muligens er litt undermotorisert? Vet ikke jeg. Men jeg kjører en bil med 220 hk til vanlig nå, men kunne forsåvidt tenke meg en bittelittegrann mer fornuftig bil å kjøre rundt i i tillegg :lol: Kan være den drar sånn rimelig godt fra likevel, selv om der er under 100 hk i den (rett meg hvis dette er helt feil) Det er vel derfor jeg synes at en GTi ville passet meg best: 120-130 hk, pluss de stilige GTi setene. Den dieselen som ligger på FINN passet meg ikke noe særlig, den ser rar ut uten listene på siden, og jeg har aldri egentlig likt rød metallic biler noe særlig heller. Er den fargen original? Tipper den er omlakkert i den fargen, noe som gjør den enda mindre aktuell, egentlig :?
Du snakket om en GTi som har stått nedpusset i vinter (ute!) Hvor mye tror du det ville koste meg å få den på veien da, hvis du skulle gjette? Vil jo helst ha en GTi, vettu :P

Hadde vært kjempefint om du kunne fortelle litt mer om den, eller om du kunne gitt meg kontaktene til eieren så jeg kunne snakke med ham selv. Kanskje en dårlig ide forresten, siden jeg er helt fersk når det gjelder CX? Kjenner jeg er litt nyfiken på den GTi'en gitt :P Men jeg er forsåvidt avhengig av at den er i kjørbar stand, eller at den kan bli fikset opp på min regning hvor den er før jeg kommer og henter den

Tusen takk for innspillet ditt, Incogni2, jeg føler meg nærmere en CX for hver dag! :D
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Göran W »

Ro-ien wrote: Er den fargen original? Tipper den er omlakkert i den fargen, noe som gjør den enda mindre aktuell, egentlig :?
Färgen är säkert original! Heter "Rouge Florentine" och jag har den på min Prestige...... Se nedan! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Ro-ien »

:shock: Er det samme fargen? Det ser jo ut som en helt annen bil jo! Hvilket det selvsagt er :lol: Men helt seriøst, jeg er ikke fan av rød metallic, men bilen din ser smashing ut! Kanskje det har noe med listene å gjøre? :wink:
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Ro-ien »

Nei, tror definitivt det har med hele bilen å gjøre. Den på finn ser rett og slett ribbet ut, syns nå jeg
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by jonsto »

Intrykket blir bedre med hjulluker og lister. Hjulkapsler eller aller helst 14" alufelger forandrer intrykket vesentlig.
Om du ser bort fra to skjønnhetsfeil (tullingen med kammera og den grå trekanten mellom dør og hjul) så ser du en Rouge Florentine 22 TRS her.

Image

Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by ingkogni2 »

jonsto wrote:Intrykket blir bedre med hjulluker og lister. Hjulkapsler eller aller helst 14" alufelger forandrer intrykket vesentlig.
Om du ser bort fra to skjønnhetsfeil (tullingen med kammera og den grå trekanten mellom dør og hjul) så ser du en Rouge Florentine 22 TRS her.

Image

Mvh
22 TRS med turbo-bakluke??

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by jonsto »

ingkogni2 wrote: 22 TRS med turbo-bakluke??

IngKogni2
Jepp. :D Men det sto 22TRS på den.
Bakluka var opprustet, men det sto en med samme farge, men med turbospoiler, på huggeriet på Orkanger. Den fikk bare sitte der. :wink: :D
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by RolandM »

22-motoren i en TRS oppleves ikke undermotorisert i forhold til de fleste andre moderne biler jeg har kjørt. Den har tross alt 115 hester på bare 1265 kg (begge deler er vel omtrent som en Golf 1,6 bensin), og ganske bra dreiemoment ved relativt lave turtall, slik at den oppleves fleksibel.

Før du hopper på en bil som har diverse mangler, tenk over om du vil være realistisk i stand til å fikse dette selv innen rimelig tid. Hvis ikke blir bilen enten lett stående, slik du indikerer selv, eller så må du ut med relativt mye penger for å få den fikset på verksted. En bil som har stått i syv år trenger fort nye bremseskiver, nytt batteri, justering av håndbrekk, evt. nye vaiere, feilsøking og fiksing av diverse el-feil, bytting av morkne slanger, registerrem, feilsøking og tetting av lekkasje - og så kan det være andre årsaker til at den ble satt bort. Bare det jeg har listet opp her kan fort passere 10 000 i verkstedarbeid og deler - men mye av det kan en litt erfaren hobbymekaniker gjøre selv.

Hvis du ikke skrur slike ting selv, vil det som regel være billigere å kjøpe en bil i god bruksstand, evt. med noen mindre skjønnhetsfeil, og der evt. mangler er kjent og av håndterlig omfang. Gjerne solgt av noen med tilknytning til miljøet. For å finne en slik bil kan det hende du bør vurdere "kravspesifikasjonen" din på nytt, men det virker det jo som om du har tenkt på selv. 22TRS er et greit kompromiss, hvis du kan finne en som er godt holdt. Den har bra med utstyr, nok motor, ser stilig ut og det er solgt mange av dem, men det er ikke den mest attraktive utstyrsmodellen. 25GTi med automat er noe dyrere - men omtrent ingen CX i Norge koster noen store summer. Og det er som regel alltid lønt å betale litt mer hvis du får en bedre bil.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by Ro-ien »

Jon: Er det du som er "tullingen med kamera", eller? :D Hehe, mannen har humor (to skjønnhetsfeil...) :lol: Du har helt rett, den ser riktig ut med litt gummi og plast på. Men jeg tror grillen også må være skiftet på dieselen på FINN, for den er ikke fargekodet, den er nemlig grå/sort...
Hei Roland M :D Ja, du har nok rett i alt det du har skrevet, og jeg er ikke klar for noe reperasjonsprosjekt som involverer mange timer under panseret, og enda mindre om det er under bilen. Jeg får nok bare smøre meg med litt tålmodighet (og solfaktor) i løpet av sommeren i det minste, og se hva som kan dukke opp. Helst innenfor miljøet kanskje, sånn som du foreslår. Jeg har jo for såvidt bil fra før av, så jeg har ikke hastverk... Jeg visste ikke det var 115 hester i TRS'en. Det burde jo holde så sant jeg bare skal kjøre fint (og det skal jeg jo...)
Takk for alle innspillene til nå folkens, jeg setter veldig pris på det :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by jonsto »

Ro-ien wrote:Jon: Er det du som er "tullingen med kamera", eller? :D
:D Joda, det er undertegnede. :D
At grillen er skiftet anser jeg som forholdsvis normalt. At den ikke ble lakkert sammen med resten av bilen er jo litt rart.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: CX Berline i god stand ønskes kjøpt

Post by ingkogni2 »

jonsto wrote:
Ro-ien wrote:Jon: Er det du som er "tullingen med kamera", eller? :D
:D Joda, det er undertegnede. :D
At grillen er skiftet anser jeg som forholdsvis normalt. At den ikke ble lakkert sammen med resten av bilen er jo litt rart.
Mvh
Var vell kunn GTI og TRD/TGD som hadde lakka grill? Tror alle de modellene med mindre utstyr hadde sort grill...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply