Prestige

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe CX

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Prestige

Post by RolandM »

For å oppsummere litt her på hva som gjelder og ikke gjelder for Prestige:

Beste guide til CX og detaljendringer er enten Reynolds "Daring to be different", som tar for seg alle Citroënmodellene, også CX, eller "CX - Une lignée Prestigieuse" av Dominique Pagneux. For Frode er nok Reynolds kanskje lettere pga språket. :wink:

Min Prestige er den originale med lavt tak. De første ble levert i februar 1976, og min er fra april, og har forgassermotor og mangler noe krom som kom på senere modeller. Jeg tror nok Frode vil finne den litt "liten" i forsetet, men jeg synes ikke takhøyden er så ille - den er faktisk bedre enn i min XM TCT med soltak. Det har nok også å gjøre med at man sitter lavere, som du sier. Setene er for øvrig store og gode.

Høyere tak, injection og mer bling kom for 1978-årsmodell, ikke 77. Mer presist kom det i juli 77 i følge Pagneux. Disse modellene har krom rundt frontlyktene, krominnlegg i gummifeltet på støtfangeren bak etc. Taket er forhøyet i hele lengden, slik at den vel er noe høyere i forsetet også, men jeg vil tro den er litt lavere enn Break likevel (som har svært god takhøyde foran). Plassmessig oppleves ikke Prestige som romsligere enn DS baki, med unntak av at du kan strekke ut bena mer. Den er mer "snug", noe som vel takhøyden bidrar til. Men man sitter virkelig utmerket, og følelsen av luksus og eleganse er sterkere.

Ifølge Pagneux forsvant forgassermotoren som alternativ i Prestige kort etter at injection ble introdusert, men dette kan vel ikke stemme, da Roberts gamle Prestige har forgassermotoren med den forhøyede effekten (120 i stedet for 115 hk) som den fikk tidlig på 80-tallet.

Ellers er firetrinnskassen svært lavt giret - 4. gir funker på alt over 50 km/t, og man har hele tiden lyst til å gire opp i femte på hovedvei. Fordelen er at den føles veldig smooth i bykjøring; det er bra med trekkraft på lave turtall, og det blir ikke noe turtalls-støy. Men femtrinnskassen som kom senere er nok ikke å forakte. Og som nevnt av andre: Turbo hadde kun femtrinns, og jeg er ikke sikker på om det ble solgt noen her i landet i det hele tatt.

Dette ble en lang OT-tråd, men når selger trekker en slik lekkerbisken så fort fra FINN igjen, så får man tåle det. :-)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Prestige

Post by FrodeM »

Hadde det vært en tråd med start i finn-annonsen, så ville vel dette vært OT, ja, men det startet vel med min ønskes-kjøpt-annonse, og da var dette midt i prikk. Takker for informative svar (fra alle), og til Jon for å åpne for en "prøv-alt-på-en-gang-seanse". Det skal jeg ikke glemme når jeg en gang er i traktene!

Mvh.
Frode
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Prestige

Post by RolandM »

Jeg husket i farten ikke hvilken av trådene jeg var inni, den om FINN-Prestigen eller din. :-)

Du er velkommen til å komme hit og prøvekjøre også!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply