Prestige

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe CX

Moderator: moderator

FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Prestige

Post by FrodeM »

Ok, da ble den trukket av markedet av høyst aktverdige grunner. Kanskje synd for meg. Lykke til med videre bilhold til eier!

Men tilbake til temaet Prestige i sin alminnelighet; ble disse noen sinne levert med sotede ruter som på annonsen under av en fransk skjønnhet?

http://www.leboncoin.fr/voitures/204823719.htm?ca=17_s

Merker at dersom jeg virkelig skal begynne jakten etter en Prestige (DS-jakten er ikke helt over, heller, viser det seg), burde jeg fått tak i noe informasjon om originalutstyr på Prestige. Noen anbefalinger?

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Prestige

Post by gopp »

Sotede ruter vet jeg ikke om er originalt, og jeg har heller ikke så mye peiling på utstyret.

De kom med totalt tre forskjellige girkasser, manuell m/clutchservo (hydraulisk, ikke wire som vanlig CX), C-Matic, og ZF-automat. Det er vel sistnevnte som er mest vanlig på Prestige, i alle fall i Norge tror jeg. Ellers har de jo nydelig interiør, uansett om det er skinn eller ikke. Selv ville jeg holde en knapp på skinninteriør, men det er kanskje enklere å finne biler med pent tøyinteriør, fordi dette nærmest er uslitelig. Skinn krever jevnlig pleie, særlig i solrike strøk, men ofte kan man jobbe opp et rufsete skinninteriør dersom det ikke er sprukket helt opp.

Du bør også gjøre deg opp en vurdering om hvilken modell du liker best. Det er jo serie 1 og serie 2 selvfølgelig, men også forskjell på lavt og høyt tak, og brede og smale hjulbuer foran. De med brede hjulbuer har i bunn og grunn samme mekanikk som serie 2 bilene, med en 2.4 liter I.E. motor, og så 2.5 fra -85. Unntaket er noen måneders produksjon i -81, hvor den hadde smale hjulbuer og bred forstilling.

Selv synes jeg smale skjermer er penest, og helst de tidlige modellene med lavt tak, men dette er smak og behag.

Lykke til i søket etter bil.
Gopp
-----------------
Har no' CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Prestige

Post by citro1cx »

det er vel dette som kalles en "teaser" da kanskje. har desverre ikke sans for denne måten selge biler på... :x
Litt over middels interessert i Citroën cx!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Prestige

Post by n10516 »

Ja, all mulig lykke videre med denne bilen. Det er mange som misunner deg! En skarve garasje kan da ikke være noe hinder... :wink: :D


vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Prestige

Post by Prestige1 »

gopp wrote: med en 2.4 liter I.E. motor, og så 2.5 fra -85. Unntaket er noen måneders produksjon i -81, hvor den hadde smale hjulbuer og bred forstilling.

Jeg har en Prestige som er produsert før jul i 1982. Den har 2.5 og fargede ruter.

Lykke til med leting!
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Prestige

Post by jonsto »

For meg ser det ut som det er de enkleste modellene som har helt blanke glass. Men i mitt vokabular er ikke farget og sotet det sammee. Er de sotet så ser du omtrent ikke inn. Men det er kanskje noe som jeg har fått for meg.
Min Prestige: Prod. dato 12 nov. 1981, 2,4 liter motor og brede skjermer. :)
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Prestige

Post by gopp »

Prestige1 wrote:
gopp wrote: med en 2.4 liter I.E. motor, og så 2.5 fra -85. Unntaket er noen måneders produksjon i -81, hvor den hadde smale hjulbuer og bred forstilling.

Jeg har en Prestige som er produsert før jul i 1982. Den har 2.5 og fargede ruter.

Lykke til med leting!
Hmm, jeg trodde ikke 2.5 kom før med -85 modellen, altså produsert høsten -84 og ut, men jeg er ikke eksperten her. Kanskje Prestige ikke fulgte de andre modellene?
Gopp
-----------------
Har no' CX
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Prestige

Post by FrodeM »

Hei igjen og takk for gode ønsker!

Hva gjelder sotede/fargede ruter; enig at det er en forskjell. Den i annonsen jeg refererte til er vel heller sotede. Og det ser uoriginalt ut for meg. Så spørsmålet er om så mørke ruter ble levert originalt.

Hva gjelder preferanser, er det litt vanskelig å si på forhånd. Høyt tak uten soltak er et must, da jeg ikke får plass under taket i ordinær CX berline. Break er en annen historie, men den har ikke kona sansen for. Kona er ellers grei, så det får passere. A/C også et absolutt krav. Jeg liker utseendet på serie I best, men det gjør ikke nødvendigvis kona; i sum så er vel serien ikke avgjørende. Originalitet og stand er vel viktigere. Eh... Siden det er jeg som skal betale; skal det være serie II, hadde det vært gromt med en Turbo.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Prestige

Post by Göran W »

gopp wrote:
Prestige1 wrote:
gopp wrote: med en 2.4 liter I.E. motor, og så 2.5 fra -85. Unntaket er noen måneders produksjon i -81, hvor den hadde smale hjulbuer og bred forstilling.

Jeg har en Prestige som er produsert før jul i 1982. Den har 2.5 og fargede ruter.

Lykke til med leting!
Hmm, jeg trodde ikke 2.5 kom før med -85 modellen, altså produsert høsten -84 og ut, men jeg er ikke eksperten her. Kanskje Prestige ikke fulgte de andre modellene?
I Sverige kom 2,5 i -85 års modell (avgasreningskrav) men i Norge kom den -84! En -83 som dessutom är tillverkad -82 ska väl inte kunna ha 2,5?????
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Prestige

Post by trymgreg »

Prestige kom med 2,5l motor fra og med -84mod.
Lavt tak ble vel bare levert det første året, altså -76mod.. Fra -77mod. av ble det "høyt" tak.
Rutene er tonede (grønnskjær) på Prestige, de på den franske bilen i annonsen er er de sotet.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Prestige

Post by rundgren »

FrodeM wrote:Hei igjen og takk for gode ønsker!

Hva gjelder sotede/fargede ruter; enig at det er en forskjell. Den i annonsen jeg refererte til er vel heller sotede. Og det ser uoriginalt ut for meg. Så spørsmålet er om så mørke ruter ble levert originalt.

Hva gjelder preferanser, er det litt vanskelig å si på forhånd. Høyt tak uten soltak er et must, da jeg ikke får plass under taket i ordinær CX berline.
Jøss, jeg er 195 og får greit plass i Berline både med og uten soltak.. (kunne godt ha sittet noen cm lavere, men god plass over hodet..) Er det mer plass framme i Break? Og er Prestige med høyt tak egentlig høyere over førerplassen? Trodde det var bak det først og fremst ble hevet (for passasjerens skyld)
FrodeM wrote: Break er en annen historie, men den har ikke kona sansen for. Kona er ellers grei, så det får passere. A/C også et absolutt krav. Jeg liker utseendet på serie I best, men det gjør ikke nødvendigvis kona; i sum så er vel serien ikke avgjørende. Originalitet og stand er vel viktigere. Eh... Siden det er jeg som skal betale; skal det være serie II, hadde det vært gromt med en Turbo.
Prestige Turbo ble det vel ikke solgt noe av i Norge? Ikke så vanlige ellers heller, og de jeg har sett i utlandet har ligget på 150.000 +. De har vel også kun manuelt gir(?).
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Prestige

Post by hl »

rundgren wrote:Er det mer plass framme i Break?
Ja, det er stor skildnad.

Image
Berline.

Image
Break.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Prestige

Post by jonsto »

Er en annen type taktrekk på break, så egentlig tror jeg ikke forskjellen er så stor. Men soltak senker takhøyden med en par centimeter. Langbente kan senke setet maks i bakkant og heve det i framkant. :wink:
Mvh
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Prestige

Post by FrodeM »

Skal innrømme at jeg ikke har forsket så mye på dette, men ANTOK at høytaks-Prestigen også er høyere fremme, siden taket utvendig er tydelig høyere også der. Nå er ikke jeg 1.95, men har nok fått veldig høye krav til sittestilling de siste år. Før kjørte jeg XM med soltak, nå skal den selges. Nakke og rygg har det ikke bra i så lav bil.

Er det stor forskjell i setenes hardhet på forskjellige versjoner av CX? Jeg har hørt at tidlige modeller er såpass myke i stoppen at man blir sittende så lavt at takhøyden ikke er et problem lenger. Jeg har kun prøvd serie II.

Det er forresten ikke bare pga. takhøyden at jeg vil ha Prestige. Jeg liker å ha GOD plass til passasjerer i baksetet. XM bra, DS bedre, Prestige sikkert på en annen planet.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Prestige

Post by jonsto »

Serie 1 setene er mykere ja, men mindre sidestøtte. Sitter veldig bra i min -85 GTi Turbo. I serie 2 er GTi setene uovertruffne. (Gti, GTi T2 og VIP setene er de samme) Kjørte fra Bergen og hjem i fruens GTi uten å bli klar, men det er jo mye fergestopp på den turen da. Prestigen min kjørte jeg hjem fra Sandefjord nesten uten stopp. Du får nok gjøre deg en runde og prøvesitte. (Kommer du hit har jeg vel alle typer) ;-)
Mvh
Post Reply