I have a dream!

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe CX

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

I have a dream!

Post by radovan »

Er det mogeleg å kjøpe seg ein CX som ikkje treng meir vedlikehald enn ein nittitals Corolla og som ikkje kostar mykje meir heller? Eg har sååååå lyst på ein Sitron, men det passar visst aldri.

Eg er ikkje redd for vedlikehald, men har eigentleg nok å henge fingrane i som det er og kan berre ikkje kjøpe meg meir arbeid. Det er det eg gjer støtt.
CX har jo ord på seg for å trenge reparasjonar, men eg har Land Rover og veit at ting ikkje alltid er som svigerfar påstår.

Så, korleis lure seg til ein smak av himmel utan ein tøtsj av helvete?
Erling Brendefur
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: I have a dream!

Post by citro1cx »

radovan wrote:Er det mogeleg å kjøpe seg ein CX som ikkje treng meir vedlikehald enn ein nittitals Corolla og som ikkje kostar mykje meir heller? Eg har sååååå lyst på ein Sitron, men det passar visst aldri.
Nei, det er umulig. De bilene har kun en ting felles; de ruster like mye. Cx vil alltid trenger mer TLC enn en corolla
radovan wrote:EEg er ikkje redd for vedlikehald, men har eigentleg nok å henge fingrane i som det er og kan berre ikkje kjøpe meg meir arbeid. Det er det eg gjer støtt.
CX har jo ord på seg for å trenge reparasjonar, men eg har Land Rover og veit at ting ikkje alltid er som svigerfar påstår.

Så, korleis lure seg til ein smak av himmel utan ein tøtsj av helvete?
Ved å lete etter en cx som har lite rust og som er i bra stand. Du trenger ikke bruke så allverdens med penger, hvis du nøyer deg med en serie 2 dieselbreak.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: I have a dream!

Post by rundgren »

radovan wrote: Så, korleis lure seg til ein smak av himmel utan ein tøtsj av helvete?
Ikke hør på svigerfar!
Kjøp velholdt bil så løser det seg fint. Det koster litt, men er like pålitelig som andre biler.
En 5000 kroners CX er nok litt mer krevende enn en 5000 kroners Corolla, men det betyr ikke at det ikke er enkelt innenfor rekkevidde å kose seg med Citroën uten å bli ruinert og gråhåret av problemer.
CX er kanskje litt som Land Rover - noen kjente svakheter, men tar du deg av disse så er mye bedre enn sitt rykte...?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: I have a dream!

Post by RolandM »

radovan wrote:Er det mogeleg å kjøpe seg ein CX som ikkje treng meir vedlikehald enn ein nittitals Corolla og som ikkje kostar mykje meir heller? Eg har sååååå lyst på ein Sitron, men det passar visst aldri.
Må nok si meg enig med citro1cx: Nei, det er ikke mulig. Familien har eid både en 90-talls Corolla og diverse CX'er. Det eneste som greide å stoppe Corollaen var at vi gikk fra den med lysene på... Ingen servo, ingen elektriske vindusheiser, formodentlig trommelbremser bak, kun ETT varmesete - hva kunne gå galt? Fint lite! Derimot er den ikke noen motorveivogn; det føles noe vågalt å kjøre forbi i 90-sonen. CX'en slår den selvsagt ned i støvlene på kjørekomfort og understell. Men det er fullt mulig å bruke det samme i reparasjoner på en CX på ett år som du bruker på en Corolla på ti år.

Men for å sette det litt i perspektiv: Jaguar XJS skal være en flott og meget komfortabel kjøremaskin (jeg har aldri prøvd den) som er å få tak i for en forbausende rimelig penge. Men skal du bytte bremseskiver bak, må du montere ut bakakselen. Vil du bytte tennplugger på V12-motoren må du også bygge ut diverse komponenter, inkludert klimakompressoren.

Uansett hva du velger av gammel bruktbil (de fleste CX'er er dessverre foreløbig i denne kategorien) er det slik at konseptet gratis lunsj eksisterer (heller) ikke i bilverdenen. Jeg blir stadig fortsatt fristet av biler til 5-6 000 kr, men vet at det er ikke noe problem å bruke fire ganger den summen på reparasjoner det første driftsåret. Den skrukyndige kan selvsagt hjelpe seg selv noe ned i pris, men du skriver at du har lite tid til å skru, så...

Det lønner seg så å si ALLTID å betale så mye som du kan strekke deg til for å få en velholdt bil der slitedeler er byttet og omlakkering ikke behøves i overskuelig fremtid. (Unntaket er selvfølgelig hvis du kjøper katta i sekken. Ta med kjentmann når du ser på CX!). Men den gode nyheten er at en velholdt CX ikke er nevneverdig dyrere enn en velholdt japaner. Forskjellen blir at med japaneren kunne du ha berget en stund selv om du gjorde et "røverkjøp" til 10 000. Med CX tror jeg ikke lenger det er mulig. Ei heller med XM og BX.

Skulle jeg kjøpt (enda en) CX i dag, ville jeg gjort som følger:

1. Kalkuler maks av hva du kan betale - denne summen bør være minst 25 000 for at prosjektet skal ha noen særlig realisme, helst minst 30 000. Mer = bedre, men de dyrere objektene er det ikke mange av i Norge. 25 000 kan høres mye ut for en "kosebil", men det er om lag halvparten av de samlede årlige driftsutgifter en familie har til sin nyere dagligbil, eller ikke så mye mer enn mange bruker på latte, øl og burger i løpet av et år. :wink:
2. 75, høyst 80 % av denne totalsummen er maks kjøpesum. Resten er et startfond til utbedringsbehov som du blir klar over når du har blitt kjent med bilen. Dette er ideelt sett føre-var-investeringer, som å bytte hydraulikkrør der det begynner å trenges, oljebehandling mot rust etc. Men det kan godt hende at det går med til nødvendige reparasjoner første driftsår, så du bør mentalt ha skilt deg fra disse pengene ved kjøp.
3. Feil du er klar over ved kjøpet dekkes ikke av dette reservefondet. De prutes forsøksvis inn i prisen slik at de er med og justerer prisrammen din. Er ikke det mulig å få til, venter du på neste objekt. Det kommer flere. Disiplin!
4. Du kan spare penger, og ikke minst senere reparasjonsutgifter, ved å gå etter "condition, not specification", som citro1cx også peker på. Unngå GTi og Turbo med mindre du har en titusenlapp eller to ekstra i budsjettet. Break er som nevnt et meget godt alternativ; det er mange av dem i Norge, og min erfaring er at de er ikke noe dårligere tatt vare på enn Berline; snarere tvert imot. 22TRS kan være et godt valg hvis du går for Berline - bare ikke kjøp dem som dukker opp for 5-10 000 kr. Break stiger for øvrig i pris på kontinentet, og en serie I Break (de er faktisk å få tak i ennå her til lands innimellom) ligger i Tyskland prismessig på samme nivå som en Mercedes T-modell av samme årgang og stand, hvilket er respektabelt. Bare ikke i Norge hvor vi ikke har fattet poenget, så sen serie I Break (bedre rustbeskyttelse) er nok insider-tipset om man tenker litt fram i tid.
5. Vask/rens/spyl/poler/smør/rustbeskytt. Gjenta. Og gjenta. Det er helt sant, det er færre feil på en ren bil. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: I have a dream!

Post by radovan »

Takk for mange gode råd! :D

Den Corollaen var berre med for å ha eit samanlikningsgrunnlag, eg har aldri hatt ein og tvilar på om eg skal ha det og. Likevel tenkte eg det kunne vere eit greitt utgongspunkt.

Av helsemessige årsaker blir det ikkje mekka like mykje bil som det vart før, og eit mindre havari kan føre til at bilen blir ståande i månadsvis. Derfor kan eg ikkje kjøpe noko som eg ikkje kan stole litt på.
Det er og av helsemessige årsaker eg no treng ein komfortabel og romsleg bil. Våre andre bilar blir for trange/humpete/ukomfortable for skrotten min. Vurderer og Granada/Scorpio og BMW 7-serie og diverse andre store ekspresstog.
Men eg har alltid hatt eit svakt punkt for CX og for meg sjølv har eg spekulert på korleis eg skulle lure meg til å kjøpe ein. No har eg eit påskudd. :wink:
Eg har iallfall lyst til å sjå etter ein bilmodell med sjel, for eg er altfor bilinteressert til å berre gå hen og kjøpe noko eg ikkje har lyst på.

Økonomisk sett hadde eg tenkt at det burde halde med 25000,- i første omgong. Eg har eigentleg ikkje råd til meir og må setje tæring etter næring eller kva det no heiter. Eg veit ein ikkje kan velje og vrake i strøkne eksemplar til den prisen, men eg har ikkje krav til at det må vere ein spesiell motor eller eit bestemt utstyrsnivå. Condition, not specification, som nemnt.

Hadde vore kjekt med veteranregistrering. Betalte nettopp ti ulike årsavgifter og dei er jammen dyre nok uansett. :roll:

Men kanskje eg heller burde sjå etter ein XM?



Edit: Eg må nok selje eitkvart for å rydde opp litt her om eg skal vurdere å dra heim enno meir. Nokon som er interesserte i LR s1 -55 eller BMW R100GS -88? :oops:
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: I have a dream!

Post by n10516 »

Jeg tror ikke du skal være all verdens redd for driftssikerheten i en CX. En CX som er godt vedlikeholdt når du kjøper den - og som får nødvendige servicer etter den tid, er en pålitelig bil etter min mening. Men den er jo ikk ny - og vil, som sådan, alltid kreve å bli passet litt mer på. CX er ikke noen forferdelig komplisert bil å skru på og det finnes hjelp å få øpåp verksteder, om en ikke kan eller ønsker å skru selv.

Dog må du være oppmerksom på at, som for alle andre biler som ikke her helt nye, er deler ikke alltid i hyllene på delelagrene,for å si det mildt. De må gjerne bestilles, men enn så lenge er det bra tilgang fra CX-basis i Tyskland og ClassicParts i Arenda. Begge sender raskt og greit. Klubben har også bra med deler på lager på Gran på Hadeland.

En break i bra stand er et godt alternativ - og definitivt mye bedre enn de andre bilene du truer med å kjøpe.... :D

XM er også en rommelig og grei bil, noe mer deler lett tilgjengelig, men langt fra så spennende bil.... Jeg har begge modeller! Om du går for CX, bruk tid til å finne rette bilen - og ta gjerne med en somkjenner modellen, både styrker og svakheter. Se også kjøpstipsene på klubbens websider!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: I have a dream!

Post by citro1cx »

n10516 wrote: XM er også en rommelig og grei bil, noe mer deler lett tilgjengelig,
Vidar
Dette er nok en sannhet med modifikasjoner Vidar. Viktig deler til XM som f. Eks fjærbensfester er nesten umulig å oppdrive på en del xm modeller. Desverre er også mange andre deler gått ut av sortementet. Det finnes ikke på lager hverken norge eller france. Dette er forøvrig kjent politikk fra Citroen, som mener at eldre biler ikke bør fikses, men skrotes....

Når dette er skrevet kan det kanskje være en grunn til nettopp å velge seg en veteran. Deler til f. Eks 2cv eller DS er ikke vanskelig å oppdrive. Dette på grunn av stor ettermarkedsproduksjon av andre enn PSA (de som eier peugeot og citroen). Cx har kanskje ikke kommet helt dit ennå, men det er på gang f.eks på CX basis. http://www.cx-basis.de/

For 25000 skulle det ikke være noe problem å oppdrive en cx. Mest bil for pengene får hvis du kjøper serie 2 (1986-1991) break (stasjonsvogn) med dieselmotor.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: I have a dream!

Post by RolandM »

Det er selvsagt gøy å tenke veteran, men hvis jeg har oppfattet bilbehovet ditt riktig, Radovan, så skal du ha en bruksbil gjennom året. Også for de mange dagene på vinteren når det veksler mellom slapseføre og frost, du skal inn og ut av bil, gjerne med litt snø på beina, starter bilen kald, rekker akkurat å kjøre den varm, setter den fra deg, starter den kald senere igjen... Jeg vet selsagt ingenting om hvor du bor, om du har garasje etc. Men vinterhalvåret sliter på biler, og ikke minst på elektronikk og karosseri.

Bad news: Jeg tror at for en hvilken som helst bil av den pris, størrelse, klasse og ca årgang du nevner vil det påløpe kostnader i løpet av det første eller de første par driftsårene. Du kan minske sjansen ved å gå ned til en liten eller middels stor japaner.

Good news: Jeg tror ikke CX eller XM er noe verre enn de andre bilene du nevner. Og det er vel relativt sjelden det oppstår feil som gjør at bilen stopper - derimot oftere at noe elektrisk ikke virker, og skaper irritasjon, evt. at bilen går, men strengt tatt ikke kan brukes uten potensiell fare for trafikkforseelse. Baklysene på en Break korroderer villig vekk, for eksempel, dørene må gjerne justeres etter hvert for å være helt tette, og håndbrekkvaierne må strammes et par ganger i året hvis du vil ta med bilen på ferge uten å frykte plassering på rampen opp til hengedekket. :wink:

XM har sine tilsvarende svakheter, men det er nok en noe sterkere vinterbil tross alt. I en XM får du et varmeapparat som monner - helt til kontaktene i vifta irrer, eller for eksempel en av motorene som sender varmluft videre gjennom dashbordet til vindusdysene tar kvelden. Og det gjør de med en bilbruk som beskrevet over, med mindre noen har gått over kontaktene med syrefri vaselin i forveien. Dette er nok mer koblet til alder og bruksmønster enn til kjørelengde.

Hvis du har helseproblemer kan det kanskje være et poeng at en serie II XM som har stått noen dager kan du fortsatt sette deg INN i. En CX som har stått mer enn noen timer må du ramle ned i fra fortauskanten - den både synker sammen og har mye lavere plasserte seter i utgangspunktet.

CX slår XM på tredjeparts leveranse av deler, blant annet på grunn av CX-Basis, men XM har en sterk klubb i Norge som kan bistå med informasjon og leverandørkilder. Citroen skrur tydeligvis opp prisene på XM-deler de ikke vil sitte på lager med, så du kommer f.eks. ikke under 7000 kr for en ny vindusheis på førersiden, ferdig montert. Det lar seg nok gjøre å skaffe brukte.

Vurder også en Xantia, helst fra modelloppdateringen høsten 1998, hvis det ikke blir for kjedelig.

EDIT: For å balansere pessimismen litt, får jeg nevne at jeg har hatt XM som hoved-dagligbil i syv år, og CX serie II som nr 2-bil i fem år. Så det går, de gir mye kjøreglede som en konvensjonell bil ikke gir, og det er sjelden noen av dem har latt meg i stikken; dog noe mindre sjelden at de måtte på verksted. Men det er optimistisk å tro at de totale årlige driftsutgifter er noe særlig lavere enn utgiftene til en ny Golf-klasse bil med fabrikk-garanti - renter og avskriving inkludert i regnestykket. Flaks er selvsagt lov..
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: I have a dream!

Post by n10516 »

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner Vidar.
Du la merke til at jeg skrev "Noe mer deler lett tilgjengelig"? :wink: Jeg har jo en XM selv og jeg er sørgelig klar over de problemene du påpeker. :( Jeg fatter og begriper ikke at ting som fjærbenstopper til så pass relativt nye biler ikke er lett tilgjengelig, de er tross alt nesten en forbruksdel :x .
Dette er forøvrig kjent politikk fra Citroen, som mener at eldre biler ikke bør fikses, men skrotes....
Ja, det er det, dessverre :( . Men det er noe PSA er langt fra alene om. Jeg tror dessverre langt de fleste produsenter tenker slik. :twisted: De siste dagene har jeg styrt med å finne noen deler til en venns Ford Focus i den varianten som ble produsert frem til 2004. Venstre forhjul på denne bilen fant ut at materialtretthet var morsomt og stålfelgen rett og slett gikk i to, med tilhørende dårlig resultat for blant annet forskjermen og den vindusspylertanken som er plassert i hjulhuset. (Hjulet sa farvel i 80 km/h på RV4, jeg kjørte og heldigvis gikk oppbremsingen forbausende greit, ingen skadet, verken i bilen eller av det flyvende hjulet.) Den vanntanken er felles for hele spylersystemet, også lyktespyleren for de bilene som har det. Men Ford har bestemt seg for at de reduserer til en variant, den UTEN spylermotor for lykter... Vi løste det med en spylertank fra Brødrene London, men likevel... Kundemottakeren på merkeverkstedet var sjokkert, han har maken bil selv, og som han sa "ja, men det er ikke noen gammel bil jeg har!" Han føyde til at det var ny policy der i gården, å kutte ned på tilgjengelighet for deler så snart bilene ble 10 år... Mens de fortsatt har mye deler til f. eks. 17M og Cortina....

Dette fortalt som et eksempel på at tanken om kortest mulig levetid gennomsyrer hele bransjen. Og det er skremmende. Nettopp derfor er arbeidet i klubben med å ta vare på deler svært viktig. Samtidig som firmaer som CX-Basis og Classic Parts blir så utrolig viktige.

Derfor tror jeg ikke at "Radovan" får det så forferdelig mye verre i forhold til vedlikehold om han legger 25.000 kroner i en CX eller XM enn en Toytota. Uansett vil han få en gammel bil hvor slike problemer dukker opp. Og belastningen på karosseri og teknisk utstyr vil jo bli like ille vinterstid uansett hva en kjører. Men det er viktig, som RolandM skriver, at en MÅ huske på at de uventede kostnadene kommer, uansett hva en måtte kjøpe av bil i den prisklassen. Hvor mye som kommer avhenger av hvor bra vedlikeholdt bilen er fra før, like mye eller kanskje mer enn merket.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: I have a dream!

Post by Sturla »

Er klokker fylte / ok og hydraulikk rør og returer overhalt så er ikke CX noe som helst mer komplisert eller har større sjanse for havari enn andre biler av samme årgang - starter, generator og releer er av kjente standard leverandører til europeiske biler og lette å erstatte. Hydraulikken er heller ikke "farlig", er den i god stand når du kjøper, eller du setter den i stand før du begynner å bruke bilen, så trenger du ikke tenke på den, den bare virker.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: I have a dream!

Post by radovan »

Frykteleg kjekt at så mange tek seg tid til å svare! :D

Kan snevre inn brukskriteria mine enno meir: Eg køyrer ikkje mange mil per år, jobben min er heime og eg har både mc, sykkel, traktor og andre bilar som skal dele på mine sparsommelege kilometer.
Vi har omlag verdas verste veg gjennom bygda (Fv60, ja - det er faktisk ein av dei dårlegaste vegane i landet og om du ikkje trur det kan du kome og prøve :wink: ) og eg er lei av å stumpe gjennom bygda med min vonde og giktiske kropp slengande fram og tilbake i selen.

Dessutan køyrer eg jo av og til lenger turar på nokre timar og eg merkar at eg blir fortare sliten enn før når eg rattar gammal Land Rover Discovery - som er ein fabelaktig bil, men det blir jo slik det blir med stive akslingar og understell tilpassa terreng - og eg ser at eg nok burde hatt ein langturbil med plass til heile familien. Forresten, korleis likar ungar seg i CX? Ser dei ut? Blir dei bilsjuke?

Eg må selje noko av det eg har for å finansiere kjøp av ein evt CX, og sjølvsagt må noko bort for at eg skal få lov av øverstkommanderande. Det er trass alt grenser for kva ein har plass til. Det ser tilogmed eg. :oops:

Litt avhengig av kva eg blir kvitt kan det hende eg har meir enn dei omtalte 25tusen å slå i bordet med. Men det er dårleg med Citroenkjentfolk her, eg kjenner ingen og sjølv har eg aldri køyrt ein. Det er eit dårleg utgongspunkt for handel.

Det er ikkje mange CX-annonser på Finn for tida. Har sett etter dei med ujamne mellomrom, men oftast er det delebilar, eller bilar som har rust eller stor manglar som er til sals, og det er ikkje det eg ser etter no. Kanskje dei gode går for fort til at eg har fått dei med meg?
Problemet sett frå min ståstad er at eg ikkje nødvendigvis ser skildnad på bilen som er verd 5000,- og den som er verd 25000,-. Det er slik eg reknar med at eg kjem til å gå i fella.

Sidan eg ikkje kjem til å køyre veldig mykje kan eg godt kjøpe ein bil som har nokre kilometer på baken, for eg kjem neppe til å slite han ut med det same likevel. Viktigare er det at han er i orden og ikkje treng omgåande arbeid. Håpar eg kan spørje meir etterkvart utan at folk blir leie av det miserable kunnskapsnivået mitt. Viss det er noko trøst veit eg mykje om Land Rover. :P
Erling Brendefur
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: I have a dream!

Post by RolandM »

Jeg tror ikke du trenger å se så mørkt på det med tilgang til Citroenkompetanse, for jeg oppdaget plutselig hvor du bor! Er du klar over at du holder til bare tre kvarters kjøring fra et av de bedre Citroenverkstedene i Norge, som virkelig kjenner CX? Stårheim bil på Stårheim.

Hvis jeg husker riktig er det også flere CX-klubbmedlemmer i ditt område, og flere Citroëninteresserte for øvrig. Du bør melde deg inn i "Vi som liker Citroen CX-klubben" (eller hva nå gruppen heter) på Facebook og selvsagt sjekke listen over forumdeltakere her.

Jeg er enig med det som Sturla skriver; så lenge hydraulikken er vedlikeholdt er det ikke den som svikter. Her er det snakk om å være før var og ta vedlikeholdet før reparasjonene. F.eks kan det være greit å få gått over bilen og byttet hydraulikkrør som begynner å korrodere. Du får kjøpt nye rør gjennom klubben, og det er nok mulig å finne noen som kan montere dem rimelig for deg også. Og som vi vel har påpekt flere, så er ikke nødvendigvis CX verre enn andre eldre biler på øvrig feilkilder - det er bare at du kommer ikke unna feilkilder på en gammel bil.

CX og barn: Noen kan nok bli bilsyke av hydraulisk fjæring, men det er en tilvenningssak. I en CX Break sitter man relativt høyt i baksetet, med god utsikt i alle retninger; det hjelper. Og plass har du jo nok av...

Objekter i den prisklassen du snakker om, og med den stand du ønsker, er det ikke så mange av på Finn, selv om de dukker opp innimellom. De omsettes kanskje lettere gjennom kontakter, f.eks. her på Forum. Uansett bør du komme deg inn i miljøet for å få med deg en kjentmann når du ser på bil! Men det virker som om det er en Break du skal sikte deg inn mot.

Jeg ville for øvrig ikke vært så bekymret for en CX med litt kjørelengde. På en gammel bil kan komponentene like gjerne si takk for seg på et objekt som er kjørt knapt 100' og har stått mye ubrukt og vanskjøttet som på en velholdt og pleiet bil som har gått 200-250'. Bare pass på at du ikke kombinerer de kategoriene, og får en vanskjøttet bil som har gått 250'. 8) Les kjøpsrådene klubben har lagt ut på nett og få med deg en kjentmann. Hvis du har litt tidshorisont på dette ville jeg også vurdert å få med meg et par Citroëntreff eller to, for eksempel landstreffet senere i år, for å komme inn i miljøet, få prøve biler etc.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: I have a dream!

Post by radovan »

Meir enn ein gong har eg stått utanfor og sett på CX'ar på Stårheim. Det er nokre år sidan sist, riktignok. Heitte dei Pil Bil, eller noko i den duren? Synest å minnast at dei kalte seg noko slikt. Trudde ikkje dei hadde kompetanse på CX lenger, svigerfaren min kjøper Mitsubishi der. :lol:

Ja, eg har tenkt at det må bli ein Break på meg når den tid kjem. Treng plassen, og so blir jo bilen lang og komfortabel. Korleis er det med tilhengarvekt på ein slik? Har av og til hengar med når eg skal på tur og er bortskjemd med 3500kg lovleg vekt på Discoen.

Eg trur eg har mest lyst på ein serie 1, med badevektinstrument og slikt. Viss eg ikkje skal sjå etter skikkeleg Citroen kan eg likegodt vurdere andre bilar eg likar godt, eller er det å gå for langt?

Har sett ein som ligg til sals her på forumet, men det er for mange feil på den. Kjem an på kva eg kan få seljar til å fikse først. Har ikkje hastverk, men det er rart med det, når ein opnar døra på gløtt er det merkeleg kort fort ein bestemmer seg for at det må bli slik og vips - så sit ein der og har kjøpt. :roll:

Eg kjenner ikkje til bensinmotorane til Citroen, men har oppfatta at dei er tørste. Det virkar som dieselbilane er rimelegare i innkjøp, kvifor det? Dieselmotorane har jo eit godt rykte og eg har hatt to campingbilar (Peugeot og Fiat) som har motorar av denne typen. Har berre godt å seie om dei, rimeleg i drift, startar lett og ganske spreke i høve til spec.


Edit: Forøvrig er eg ikkje på fjesboka og kjem nok ikkje til å kome der heller. Håpar eg kjem fram til bilhandel ein gong for det. :)
Erling Brendefur
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: I have a dream!

Post by rundgren »

radovan wrote:Meir enn ein gong har eg stått utanfor og sett på CX'ar på Stårheim. Det er nokre år sidan sist, riktignok. Heitte dei Pil Bil, eller noko i den duren? Synest å minnast at dei kalte seg noko slikt. Trudde ikkje dei hadde kompetanse på CX lenger, svigerfaren min kjøper Mitsubishi der. :lol:

Ja, eg har tenkt at det må bli ein Break på meg når den tid kjem. Treng plassen, og so blir jo bilen lang og komfortabel. Korleis er det med tilhengarvekt på ein slik? Har av og til hengar med når eg skal på tur og er bortskjemd med 3500kg lovleg vekt på Discoen.

Eg trur eg har mest lyst på ein serie 1, med badevektinstrument og slikt. Viss eg ikkje skal sjå etter skikkeleg Citroen kan eg likegodt vurdere andre bilar eg likar godt, eller er det å gå for langt?
Har inntrykk av at det er godt med Citroën-lidenskap og kompetanse hos Stårheim - hørt veldig mye bra om de, og jeg ser at de enda driver med f.eks C6. Når det gjelder å skru på CX så tror jeg først og fremst det er _viljen_ til kompetanse som mangler hos enkelte andre verksteder - har Stårheim rette holdninga (og det tror jeg de har), så kan de skru CX. Du kan jo ta deg en tur innom?

Forstår godt ønsket om serie 1. Hvis du går for Serie 1 Break, så er et tips å holde deg til 83-85 modeller - en eller annen gang i 82 ble visst nemlig rustbeskyttelsen voldsomt forbedret.
I og med du har såpass lav kjørelengde, antar jeg at du ikke føler du "må" ha diesel...?
Da står du igjen med Break 83-85, diesel eller bensin, automat eller manuell. Det burde være bredt nok til at det kan dukke opp et eksemplar her hjemme i løpet av et år eller to (eller neste uke - man vet jo aldri), eller mulig å skaffe i utlandet ganske raskt hvis du er for utålmodig til å sitte på gjerdet til godsakene dukker opp.
radovan wrote: Har sett ein som ligg til sals her på forumet, men det er for mange feil på den. Kjem an på kva eg kan få seljar til å fikse først. Har ikkje hastverk, men det er rart med det, når ein opnar døra på gløtt er det merkeleg kort fort ein bestemmer seg for at det må bli slik og vips - så sit ein der og har kjøpt. :roll:
Vet hvilken du mener - det er jo et ikke-helt-ferdig prosjekt. Idéen er god og prisen er god, men det er nok ingen spøk å overta andres påbegynte prosjekter. Ville styrt unna den slags med mindre du er innstilt på en god del jobb og fikling før du har bil på veien.
radovan wrote: Eg kjenner ikkje til bensinmotorane til Citroen, men har oppfatta at dei er tørste. Det virkar som dieselbilane er rimelegare i innkjøp, kvifor det? Dieselmotorane har jo eit godt rykte og eg har hatt to campingbilar (Peugeot og Fiat) som har motorar av denne typen. Har berre godt å seie om dei, rimeleg i drift, startar lett og ganske spreke i høve til spec.
Vil ikke si at bensinmotorene er spesielt tørste - jeg syns hvertfall 0.7-0.8 på en 30 år gammel bil av en viss størrelse, med relativt stort sylindervolum og 120-130 hester, er helt greit.
Jeg liker bensinmotor, og med mindre man kjører veldig langt så er det andre ting enn forskjellen i pris mellom bensin og diesel du sparer penger på - vi snakker som regel ikke om mer enn en tusenlapp eller tre i forskjell i året.
Det er veldig mange forskjellige bensinmotorer i CX, også i serie1. Gammel og ny 2liter og 2.2liter (alle med forgasser), 2.4 forgasser, 2.5 injection og 2.5 turbo er vel de som er mest aktuelle (7 forskjellige, altså..)
Hvis du ikke er allergisk mot manuell choke, er den "nye" 2.2literen en god, lett og momentsterk motor. Bilene med denne heter 22, og bør bruke under 0.8 på mila(?) 2,5-literen med innsprøytning er også sterk og slitesterk, men skal jeg spekulere er det kanskje herfra ryktet om tørsthet kommer fra - regn med 0.8 til 1 på mila (kanskje enda mer med automat.). Turbomotoren er basert på denne, originalt ikke å få i Break, men bruker faktisk en god del mindre bensin enn den uten Turbo.
2-literen duger visstnok også bra (jeg har ikke kjørt den) om du ikke blir misfornøyd av til å måtte slippe å gire ned i fjerde i oppoverbakker med litt last..
Jeg er litt på tynn is med disse bensinforbrukstallene siden jeg personlig ærlig talt ikke bryr meg spesielt mye, men jeg vil tro at å velge f.eks 2-liter i stedet for 2.2 i en Break ikke egentlig vil gi noe lavere bensinforbruk...

En annen ting å huske på når det gjelder CX Break: Veldig mange, spesielt i Norge, er originalt varebiler som har fått satt inn bakseter. Disse har naturlig nok litt lavere utstyrsnivå, spesielt bak, og som regel dieselmotor. Det finnes også såkalte Familiale-utgaver med ekstra seterad (8-seter) - disse er nokså sjeldne i Norge. TIl slutt finnes de "ekte" Breakene - ofte høyere utstyrsnivå og med bensin og/eller automat.

Det gjelder uansett å bruke en del tid på nett for å få med seg hvor de gode bilene annonseres - spesialister som CX-basis, internasjonale klubber og entusiastforum (som her, citronik.dk og citroenakuten.com for NO/DK/SE), og selvfølgelig større sider som mobile.de. Det der var vel sånn cirka i synkende risiko samt pris-rekkefølge.....

Fant kjapt noen veldig fine (men ikke billige) eksempler i utlandet til deg.
Trolig "ekte" Break i tilsynelatende bra stand hos tysk forhandler (men denne er kanskje litt tørst og heller ikke billig.)
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ci ... 28863.html
Denne ser ut til å være i ekstremt god stand, med lav km, men er altså minste motor (men den "nye") og laveste utstyrsnivå - RE.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ci ... 95728.html
CX-basis har en nydelig Familiale med sugediesel til salgs:
http://www.cx-basis.de/en/cx-angebot/aktuell.html

Dette er jo flotte og dyre biler annonser på store sider, solgt profesjonelt. Tror de fleste "kuppene" går på forum o.l.
Under TIl Salgs er det akkurat nå blitt gjenpplivet en salgstråd fra to år tilbake - annonsen ligger ute på finn enda, og der virker det som om kjøper har gjort et kupp: https://www.finn.no/finn/car/used/objec ... e=28705252 - men da snakker vi altså serie2.

Skal du ha i pose og sekk - serie1, break, god stand OG god pris - så må du nok være tålmodig og bruke en del tid på jakten.

PS: Du er sikkert klar over dette, men det er altså biler første gang registrer i 1983 eller før (d.v.s 83 og 84-modeller) som kan importeres som veteran (for ca. 5000 + 25% mva) i år. Det annonseres litt varierende - noen bruker årsmodell og andre registreringsår.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: I have a dream!

Post by RolandM »

radovan wrote: Har sett ein som ligg til sals her på forumet, men det er for mange feil på den. Kjem an på kva eg kan få seljar til å fikse først. Har ikkje hastverk, men det er rart med det, når ein opnar døra på gløtt er det merkeleg kort fort ein bestemmer seg for at det må bli slik og vips - så sit ein der og har kjøpt. :roll:
Akkurat HER ligger din mulighet til å spare - eller til å få et økonomisk sjokk. Be din fru om å ta pengene du har tenkt å bruke på CX, og GJEMME dem fra deg, med streng beskjed om å ikke levere dem ut før du kan godtgjøre at du virkelig har funnet et realistisk kjøp. Før den tid har det garantert seilt forbi ti-tyve objekter som ville vært fullstendig uaktuelle hvis det ikke var for at de fleste mannfolk lar seg blinde av egen kjøpslyst, og rosemaler enten objektet eller den mikroskopiske mengden med arbeid som gjenstår før bilen er på veien, strøken og lekker og feilfri. :lol:

Vi nevner i fleng:
Bytte clutch på en CX: 12-15 timer, ganges med realistisk timepris
Hel-lakkering: Minimum 30-50 000, kan bli mer med forarbeid, og jo billigere du fikk jobben, jo vanskeligere å klage på spennende bobler i lakken etterpå
Bytte hjullager inkludert arbeid: Minst 4000 kr

Min teknikk når jeg har funnet et fin objekt: Logg på nettbanken for å sjekke status og hvilke regninger som ligger til forfall fremover. Evt. ta fram oversikt over siste halvårs bilutgifter. Det pleier å helle kaldt vann i blodet. Er man ikke "edru" etter en eller begge fremgangsmåter, er det ikke håp... :lol:

Mht drivstoff og henger: Er redd du ikke skal vente mer enn 1300 kg hengervekt, noen har kanskje vært så heldig å få 1500 kg i vognkortet. Men hva trenger man henger til; halve IKEA får plass inni bilen...

Tror som Rundgren at du ikke skal bekymre deg for mye over drivstoff-forbruket (med unntak av 2.5 bensin med automat). Regn med pluss-minus en liter i snitt; det er andre ting det går mer penger på med en gammel bil, og jeg ville heller kompromisset på dette hvis bilen ellers er i god stand.

Serie II og sen serie I Break ble levert med 75 (suge), 95 (turbo) og 120 (turbo intc.) hester diesel., alle 2500 kubikk og 106/2000, 115/2200 (begge forgasser) og 128/2400 og 138/2500 bensin (begge injection, førstnevnte er sjelden å finne). Diesel var klart mest populær, og bruker også etter dagens forhold relativt lite - ca 0,67 i snitt, har hatt den under 0,5 på langkjøring. 75-hesteren er nok ganske langsom; de to turbodieselene er klart spreke nok til dagens trafikk, også med last. Alle bensinmotorene er sterke nok. 2.0 med 106 hester ble i en del tilfeller levert med bare fire gir og litt begrenset utstyr; turbodieselene og de litt større bensinmotorene hadde stasj som fjernbetjent sentrallås, fire elektriske vindusheiser, solskjermer over ALLE vinduene bortsett fra bakluken etc.

Gi deg selv minst et halvår til å finne bil på! 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply