Turbo-CX Diesel eller bensin ønskes kjøpt

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe CX

Moderator: moderator

Post Reply
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Turbo-CX Diesel eller bensin ønskes kjøpt

Post by Gilbert »

TRIen min fikk for mange dyre feil på EU-kontrollen til at jeg kan holde den gående. 300´ser ut til å være nok for denne. Mekanisk og elektrisk kan jeg håndtere en del av, men rustutbedring er ikke mitt fagfelt. Det er også begrenset med skruing som lar seg gjøre på en gårdsplass nå om vinteren...

Jeg ønsker å ta steget inn i de turboladetes rekker i form av diesel eller bensin. Fortrinnsvis serie 2 siden jeg har planer om å bruke bilen. Gi lyd dersom det er noen som har noe til salgs eller som vet om noen.

Gilbert,

Tel 33 39 95 11
mob 90 09 10 72
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Litt over middels interessert i Citroën cx!
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Takk for gode turbo-tips, da vet jeg mer om hvor jeg skal lete. Det er mulig jeg har fått napp på en -90 TGD. Såvidt jeg har forstått har den noe lavere utstyrsnivå enn TRIen jeg har i dag, men at det er til å leve med. Jeg kan jo også bruke den jeg har til donor.

Du skal se det blir julepresang på meg selv i år :)
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

om du har en donatorbil kan kanskje "steinarsv" sitt prosjekt være noe?


http://www.citroencx.no/forum/viewtopic.php?t=750
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg hentet denne i Nannestad i går for visning på Tønsberg Bil og Motorsenter.

http://www.autodb.no/car/searchframe.ph ... st5=625328

Den skal tilbake til Nannestad dessverre. Listen over ting som måtte gjøres var for lang i tillegg til listen over ting som bør gjøres.

Motoren virker imidlertid fin, og det er byttet topp-pakning og slipt toppen på den for ikke så lenge siden. Det eneste var at kraften forsvant brått ved 4 tusen omdreininger. Dersom noen trenger en diesel turbo 2 motor, kan dette være noe. Den virker imidlertid mer løen enn 166 000 kilometer skulle tilsi, uten at det betyr at den har gått noe lenger.

Det var imidlertid interessant å prøve en CX med denne motoren. Det viser seg at 2,5 bensin passer mitt kjøremønster bedre. Jeg skjønner at turbodieselen er en drøm på motorveien, gjerne tungt lastet, men det skjer ikke stort før 2,5 tusen omdreininger. Min TRI er sjelden over 2,5 tusen ved vanlig bruk, og det er dreiemoment ved lave turtall jeg trenger.

Jeg har etablert kontakt med Steinar angående den TRIen som står i hagen hans, og skal høre med ham igjen over jul.

Dersom noen vil høre mer om hva som må gjøres med Nannestad-bilen, er det bare å ta kontakt.

Verkstedet ymtet forøvrig frempå om jeg ikke skulle vurdere en XM - huffameg! :shock:
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Har sjølv gått over frå TRI til TGD. Sparer minst 10 000 i året i drivstoff (24 000 km). Betalte 15000 for min TGD, spart inn på 18 mnd! Utstyrsforskjell: TRI har som TGD manglar: El. speilregulering, fjerstyring på dørlås, høgtalarkonsollar i bagasjerom, lyktevisk/spyl. TGD er sprekare enn TRI. TGD finst vel kun som varebil etter det eg kjenner til. Min måtte byggast om, heldigvis hadde bilane same interiørfarge! Ca 8 timars arbeid.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Motoren virker imidlertid fin, og det er byttet topp-pakning og slipt toppen på den for ikke så lenge siden. Det eneste var at kraften forsvant brått ved 4 tusen omdreininger.
Det er normalt. Turtallsperre!
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Sitat:
Motoren virker imidlertid fin, og det er byttet topp-pakning og slipt toppen på den for ikke så lenge siden. Det eneste var at kraften forsvant brått ved 4 tusen omdreininger.

Det er normalt. Turtallsperre!
Er det ikke sånn at det er dieselpumpa som setter begrensingen for hvor mye turtall motoren klarer? Uansett så er det nokk å kjøre opp til 3000-3200 o/min før man girer etter hva jeg har erfart.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Turtallsperra sit i dieselpumpa ja. Motoren min har max kraft mellom 3000-3500 omdr. Turboen virkar frå ca 2000. Skal ein køyre sportsleg (det går faktisk an på denne dieselen!) må det girast ein del... Synest forøvrig at det einaste som er plagsomt med denne motoren er dårleg bremsekraft i nedoverbakkane, og at giringa stemmer dårleg med andre bilar som ligg i same køen i nedoverbakkane. Elles er dette ein bil det er gøy å køyre på jobben med kvar dag (6 km i 50-sone, høgdeforskjell 200 m). Kven andre kan melde om slikt??
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Skift til RD-kasse. perfekt for norske veier 8)
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Gler meg akkurat litt for mykje til Autobahn til sommaren... :D
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Viktig poeng!! 8) 8) 8)

Vi må også tenke på at Norge er veldig forskjellig etersom hvor i landet man bor. Jeg for min del tibakelegger noen mil langs E-6, da jeg har familie både i Trøndelag og i Tønsberg. Å når du da legger inn 5'te så er det bare konge å ligge å kruse i f.eks. 110-120. Stille og rolig samtidig med at det er gode muligheter for rolige men likefullt temmelig rå'e forbikjøringer. KONGE 8) 8)
har masse Citroèn:-)
Post Reply