elektronisk gsa tenning

Her kan du finne potensielle kjøpere for delene dine?

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

elektronisk gsa tenning

Post by gsak »

noen som har ett fordelersystem fra gsa'n å selge meg?trenger til bruno
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Hvis ingen her til lands er i besittelse av det, så har Chevronics fordelere, både SEV Marchal og Ducellier. Trenger du hele fordeleren, eller bare å fornye stiften og kondensatoren?

Jeg kom i prat med Maritin i Gasoline om elektroniske tenninger, og han mente det skulle gå an å få noe til GS også, men han fant det ikke i katalgen sin akkurat da.

Et alternativ er å gå for en mellomløsning, da bruker man stiften, men istedenfor å sende høy strøm gjennom den, så sender man lav strøm, og en forsterkerboks sender signalet videre til coil.

En slik boks kan du lese om her: http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=8946
Jeg kjøpte en slik i høst hos Bornes elektronikk (post(at)lys-lyd.net). Kostet 250 kr inkl frakt.

-Per
Last edited by pigland on Sat 08 Mar, 2008 11:48, edited 1 time in total.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

men istedenfor å sende høyspent gjennom den, så sender man en lav spenning, og en forsterkerboks sender signalet videre til coil.
Mulig alle andre skjønte hva du mente men, ; Ingen tenningsanlegg sender høyspent gjennom stiften. Allhøyspent, finner du på sekundærsiden i colien dvs, fra coil-ledningen som går opp på fordeleren, der rotor fordeler gnisten ut til hver pluggledning. Derimot så krever primærsiden av coilen ganske mye srøm for å kunne transformere opp fra 12v til 12kv-20kv. Derfor går det kanske mye strøm igjennom stiften, noe som resulterer i at det åpningsøyeblikket dannes en liten gnist her og og stiften slites gradvis ut. Denne lavspente gnisten dempes i stor grad av kondensatoren.
Poenget med såkalt "transistortening" blir jo at du flytter de store 12v strømmene over på transistoren og stiftene brukes kun for styrestrøm, dette har i hovedsak to fordeler : mindre slitasje på stifter og bedre kontroll på tenningstidspunktet spesiellt på høyere turtall.
har masse Citroèn:-)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Sant nok, ble litt seint i det jeg skrev det :oops:

Endret opprinnelig innlegg så det ble mer riktig :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

pigland wrote:Hvis ingen her til lands er i besittelse av det, så har Chevronics fordelere, både SEV Marchal og Ducellier. Trenger du hele fordeleren, eller bare å fornye stiften og kondensatoren?

Jeg kom i prat med Maritin i Gasoline om elektroniske tenninger, og han mente det skulle gå an å få noe til GS også, men han fant det ikke i katalgen sin akkurat da.

Et alternativ er å gå for en mellomløsning, da bruker man stiften, men istedenfor å sende høy strøm gjennom den, så sender man lav strøm, og en forsterkerboks sender signalet videre til coil.

En slik boks kan du lese om her: http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=8946
Jeg kjøpte en slik i høst hos Bornes elektronikk (post(at)lys-lyd.net). Kostet 250 kr inkl frakt.

-Per
er det det som er forskjellen på GS og GSA da? For med GSAns tenningssystem blir jeg fortalt at man eliminerer stiftproblemet for alltid.
-som jeg gjorde med c-maticen, bytter ut coilen og fordeleren med fra en GSA, på GSAn er det en slags "elektronisk" liten boks som sitter sammen med coilen.
takker for info
Post Reply