Bakre potte, CX Turbo.

Her kan du finne potensielle kjøpere for delene dine?

Moderator: moderator

trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by trymgreg »

Tror ikke du får tak i denne orginalt lenger, men du kan kan høre med Raka Rør ( http://www.rakaror.o.se/ ) i Sverige.
De lager sikkert ei potte til deg, og billgere enn det de har på CX-Basis!

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by rundgren »

trymgreg wrote:Tror ikke du får tak i denne orginalt lenger, men du kan kan høre med Raka Rør ( http://www.rakaror.o.se/ ) i Sverige.
De lager sikkert ei potte til deg, og billgere enn det de har på CX-Basis!
Får nok ikke det, nei.. Problemet er at jeg vil at det skal se originalt ut, og det tror jeg ikke det blir på Raka Rør.
CX basis sin er dyr, men ser original ut og er rustfri - så den skal vare "for alltid."
Traff en nederlender på ICCCR som mente det var mulig å skaffe der nede i vanlig stål for en OK pris, men har ikke gjort noe videre forsøk på å finne ut av det.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by n10516 »

Jeg ble inspirert av Trym til å kikke inn på "Raka Rør" sin website. Jeg må si at jeg likte det jeg så - og ikke minst at det virker som om de leverer rustfrie exhaustanlegg uten at en blir "raka fant"... :D

For meg virket det som om de leverer anlegg som er mekanisk identiske med originalen i 18/8 stål, er det noen grunn til å tro at det ikke skal bli likt det originale (ut over at det ikke råtner opp da)? Jeg mener - om det ikke finnes originale potter igjen, og det de leverer er rustfritt det også - er det da noen grunn til å tro at det ser mer "originalt" ut enn det "raka rør" leverer???



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by Black Lemon »

Bakre potte til GTi turbo er jo spesiell i og med at den ene røret har et snitt slik at den ligner en fløyte. Jeg fikk laget bakre potte hos Svendsen Eksos og den mangler snittet i det ene røret. Jeg visste på det tidspunktet ikke at CX-basis kunne levere dette og endte opp med ca halv pris av CX-basis. Jeg hadde valgt CX-basis sin potte dersom jeg hadde visst om den i tide og gladelig betalt det dobbelte av en skikkelig bakpotte. Jeg blir nok nødt til å lage en åpning i budsjettet for en slik bakpotte.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by n10516 »

Hmmmm.... Det visste jeg ikke... :oops:

Har aldri hatt GTI og heller aldri hatt så voldsom nærkontakt med dem, dessverre.

Men hva Svendsen Exhaust leverer og hva som leveres av Raka Rør er jo ikke nødvendigvis det samme. Hvis de prøver å tilfredstille GTI folket, kan det jo tenkes at snittet finnes i deres variant, ikke vet jeg! Om prisen er riktig, kan det vel være verdt å undersøke? Men jeg forstår dere som vil ha det riktigst mulig!

Jeg fikk bare et inntrykk da jeg kikket på sidene deres at her var det noen som visste hva de holdt på med! :D


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by rundgren »

n10516 wrote:Hmmmm.... Det visste jeg ikke... :oops:

Har aldri hatt GTI og heller aldri hatt så voldsom nærkontakt med dem, dessverre.

Men hva Svendsen Exhaust leverer og hva som leveres av Raka Rør er jo ikke nødvendigvis det samme. Hvis de prøver å tilfredstille GTI folket, kan det jo tenkes at snittet finnes i deres variant, ikke vet jeg! Om prisen er riktig, kan det vel være verdt å undersøke? Men jeg forstår dere som vil ha det riktigst mulig!
Dette har vært diskutert mye, Turbo-pottene er ganske så spesielle og disse eksosgutta lager jo ikke ting helt fra bunnen. De fleste baserer seg på komponenter, potter og rør fra et lite knippe leverandører, som de snekrer sammen til et anlegg. Såvidt jeg vet er det ikke mulig å få tak i noe som ligner på Turbo-potte fra disse. Raka Rør vel noe liknende de og.. Og ett blikk på eksempelbildet de bruker på nettsida si sier meg litt om hva slags harry-eksos de driver med til vanlig:
Image
Jeg hadde samme problem med fremre potte - de greide ikke å lage noe som engang lignet det originale på Bilens Eksos, men det fungerer og under bilen bryr jeg meg mindre om det kosmetiske.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by mads »

rundgren wrote:og under bilen bryr jeg meg mindre om det kosmetiske.
Åjazzå, ja.. :!: Samma hvilken vei eksosklemma sitter nå, liksom ;-0
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by Black Lemon »

Det spesielle med eksosanlegget til GTi Turbo er ikke bare "fløyta" bak, men at det er doble rør helt frem til mellompotta. Det klarte Svendsen eksos å lage, så det er kun rørene som stikker ut fra bakpotta som kunne vært gjort bedre.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Det spesielle med eksosanlegget til GTi Turbo er ikke bare "fløyta" bak, men at det er doble rør helt frem til mellompotta. Det klarte Svendsen eksos å lage.
Så Svendsen klarte det, ja? Bilens Eksos ga meg dette:

Image
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bakre potte, CX Turbo.

Post by rundgren »

Har fått en SMS fra en kar som sier han kan skaffe Bosal potte, selv om den har gått ut.
Jeg takket ja og venter i spenning :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply