BIROTOR! ...i Tyskland

Her kan du finne GS/GSA/BX/Xantia'er til salgs

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

denne kan det vel ikke finnes mange av her til lands, og kanskje ikke i verden heller. Jeg har aldri sett en slik før, men inbiller meg at den ble laget i et meget begrenset antall rundt 1974. Trolig er dette eneste serieproduserte bilen med birotor bortsett fra mazdas rx modeller. Man kan vel undres på hvorfor citroen lagde disse bilene. Det er kanskje mer mystisk at wankel prinsippet ikke ble mere utviklet og at det i dag er bare mazda som lager biler med slike motorer.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

citro1cx wrote:denne kan det vel ikke finnes mange av her til lands, og kanskje ikke i verden heller. Jeg har aldri sett en slik før, men inbiller meg at den ble laget i et meget begrenset antall rundt 1974. Trolig er dette eneste serieproduserte bilen med birotor bortsett fra mazdas rx modeller. Man kan vel undres på hvorfor citroen lagde disse bilene. Det er kanskje mer mystisk at wankel prinsippet ikke ble mere utviklet og at det i dag er bare mazda som lager biler med slike motorer.
847 eksemplarer ble bygget fra '74 - '75, hvor av de fleste fant veien tilbake til fabrikk... Ble kjøpt tilbake av Citroën for å slippe å serve disse bilene med deler.

Motoren tror jeg var Comotor - samme fabrikk som leverte wankelmotor til NSU Ro80.

Image

Image

Image

Image

Image


Bilder fra http://www.citroenet.org.uk/html/b/birotor.htm hvor du kan lese mer om denne bilen...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

:o du snakker om unik bil, det er vel så og si umulig å skaffe deler til denne da, men hadde man hatt plass og penger kunne dette vært en pærle i en samling av citroener. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Trolig er dette eneste serieproduserte bilen med birotor bortsett fra mazdas rx modeller.
Glem nå for all del ikke NSU Ro 80. Lekker bil det også...
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

NSU RO80 hadde et design langt forut for sin tid, og nå kan man jo importere disse som veteran også.
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Lars wrote:
Trolig er dette eneste serieproduserte bilen med birotor bortsett fra mazdas rx modeller.
Glem nå for all del ikke NSU Ro 80. Lekker bil det også...
...nevnte den i innlegget mitt med bilder av Birotor...

Her er et bilde av en Ro 80:

Image
Post Reply