Solgt: Xantia 2.0, 1995

Her kan du finne GS/GSA/BX/Xantia'er til salgs

Moderator: moderator

Post Reply
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Solgt: Xantia 2.0, 1995

Post by FrodeM »

Har en Xantia 95-modell som jeg vurderte å sette i stand til EU-kontroll og daglig bruk etter å ha kjøpt den for vrakpant, men det blir i overkant mye å gjøre når jeg slettes ikke trenger bilen. 175.000 km, fantastisk sprek motor (8V, 122 hk), flott interiør, diverse riper og noen småbulker utvendig, grå av farge, sprekk i støtfanger foran, tilhengerfeste, alt av lys virker, likeså elektriske vinduer foran (har ikke sjekket bak), varmeapparat etc. Tett og fin i forstilling, rolig og fin å kjøre. Årsavgift betalt, avregistrert.

Det som er galt (som jeg kjenner til etter en rimelig god sjekk):

- Rusthull i bæreramma (over der kula er festet) høyre side bak, ellers rust i begge bakrammene (mye overflaterust), dog omtrent ingen ting foran.
- Etter en del kjøring er skivene på alle fire hjul blitt mye bedre rustmessig, men det må være en snill besiktningsansvarlig for at dette skal gå igjennom. Nye skiver trengs antagelig.
- Jeg ser en antydning til litt LHM på tilføreselsrøret for LHM til fjæringen venstre bak. Denne er antagelig rimelig enkel å skifte (går fra bakhjulet til høydekorrektoren i midten bak), og det bør nok gjøres snart.
- Det lekker girolje fra girkasselokket (av alle plasser) på venstre side. Rimelig tett og fin under (både motor og gir), men lokket ser ut som det har rustet godt, så det bør nok skiftes.
- Jeg er ikke sikker på om frontruta blir godkjent ved en kontroll siden det er riper i den (dog litt over normal synsvinkel for meg).
- Venstre fjærbensfeste foran ser ut som det nylig er skiftet, høyre er dårligere. Går dog kanskje gjennom kontrollen.

Pris: HBO vrakpant, dvs. antagelig nøyaktig 1500 kroner! Må hentes i Bergen, kan kjøres for egen maskin. Eneste risikoen jeg ser er at hydraulikkrøret bak plutselig skulle finne på å ryke. Bilen står akkurat nå på 3 sommerdekk og ett vinterdekk, det omvendte er også mulig (et dekk punktert av hver type, selvsagt). Har antagelig tilgang til to ekstra vinterdekk for en veldig billig penge dersom noen trenger å ha bilen fullskodd for vinter.

Pm, svar her eller tlf. 98404930.

Mvh.
Frode
Last edited by FrodeM on Thu 06 May, 2010 07:44, edited 1 time in total.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Xantia 2.0, 1995

Post by FrodeM »

Bilen er fortsatt til salgs. Nå har den endelig kommet ut av sitt hi laget av snø, og i går skulle jeg starte den. Etter måneders stillstand startet den kjappere enn XM-en min etter å ha stått en dag. Jeg mener det er en god søknad om å få et videre liv.

Bilen er litt vanskelig å få til å stabilisere seg på høyden bak (vil helst enten stå helt oppe eller helt nede), men det kan man rette på for transportens skyld med noen velrettede kakk på høydekorrektorstaget.

Så nå blir det finn eller autodb hvis ingen forbarmer seg over denne slettes ikke skrotklare bilen.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Xantia 2.0, 1995

Post by FrodeM »

Siste forsøk før pressa (koster på meg 219 kroner til Finn for å ha god samvittighet):

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22171920

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Xantia 2.0, 1995

Post by pål »

hvordan er tilstanden på høyre framskjerm og høyre bakdør? Har bil med samme farge og trenger nevnte :)
har masse Citroèn:-)
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Xantia 2.0, 1995

Post by FrodeM »

Jeg skal sjekke i morgen ettermiddag. Husker ingen store skader, men du er vel interessert i rimelig fine deler dersom de skal rett over på din bil. Jeg skal studere nøye.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Xantia 2.0, 1995

Post by pål »

Ja med unntak av to små bulker oppå skjermen, og litt innklemt bakdør (fruen i nytt parkeringshus) er bilen strøken 8) 8)
har masse Citroèn:-)
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Xantia 2.0, 1995

Post by FrodeM »

Bilen ble faktisk solgt i går. Det er dog ikke noe du trenger å være lei deg for, Pål, siden forskjermen viste seg å være langt fra strøken.

Lykke til med jakten på fine deler - flott at noen holder Xantiaene fine, også!

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Solgt: Xantia 2.0, 1995

Post by pål »

Finn er fantastisk :D

Ja ennå er det mange Xantia'er å få tak i , men med det prisnivået vil jeg tro at antallet biler vil falle drastisk de nærmeste åra. :(
har masse Citroèn:-)
Post Reply