Xantia 2.0 8v slumpes bort - NÅ EU GODKJENT

Her kan du finne GS/GSA/BX/Xantia'er til salgs

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Xantia 2.0 8v slumpes bort - NÅ EU GODKJENT

Post by gopp »

Rustfri -93 Xantia 2.0 8v med soltak, hengerfeste, lettmetallfelger og takstativ.

En eier før meg, en oberst på Andøya som kjørte neste ti mil hver vei til og fra jobb. Bilen har derfor gått 255k, men har blitt kostet på underveis. Alle kuler og batteri var byttet når jeg fikk den, og jeg tok service og byttet kamreim, bakre eksosanlegg, to sommerdekk, ett hjullager. De andre dekkene er greie, og bilen fin å kjøre. Tenninglåsen hadde kontaktfeil, men den er demontert å smørt opp etter tips fra CitroënAkkutten, så nå fungerer også varmeapparatvifta fint igjen.

Bilen var på PKK og fikk kun en mangel, oljelekkasje i bakkant av motor. Inspektøren må ha vært streng, for det er slett ikke så mye søl der bilen parkeres, men motoren bruker nå litt olje (fyller kanskje en liter i halvåret). Ellers gikk kjølevifta føyka her om dagen, så det er ikke bra å bli stående lenge i kø med den slik den er nå. Den er ikke ett smykke å se på, men heller ikke ille, tatt alderen i betraktning. Fiks dise to tingene så har man en billig bruksbil i minst to år til skulle jeg tro.

Jeg skal beholde den like på nyåret, men så skal den bort. Hørte jeg tretusenkroner?
Alternativt går bilen på dynga før mars, og noen deler blir lagt ut for salg.
Last edited by gopp on Mon 09 Jan, 2012 16:44, edited 1 time in total.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by rundgren »

Hei Marius, jeg er muligens interessert i denne.
Tror Xantiaen min sliter med å passere EU-kontroll uten ny frontrute og kanskje nye lykter, og det blir fort litt dyrt.. Hurtigruta skulle ha 6200 for ny rute!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by gopp »

Nå er frontruta på min også rimelig sliten, men en runde med poleringsmaskin og grundig vask gjorde at den passerte. Nå er det kun en anmerking på mangellappen, og på en etterkontroll er det kun denne ene tingen de har lov å sjekke.

Anmerkningen er oljelekkasje, og dette er etter all sannsynlighet forårsaket av en lekk simring på girkassa ved høyre drivaksel. Ny bil er anskaffet, men jeg får ikke registrert den opp før jeg har fikset noen småting, noe jeg håper er klart i midten av januar.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by rundgren »

gopp wrote:Nå er frontruta på min også rimelig sliten, men en runde med poleringsmaskin og grundig vask gjorde at den passerte. Nå er det kun en anmerking på mangellappen, og på en etterkontroll er det kun denne ene tingen de har lov å sjekke.
Skal godt gjøres at den er så sliten som min, tror jeg. Tror det er original rute og den har gått 340.. Ekstrem blending ved møtende trafikk i mørket, burde nok ikke vært godkjent forrige gang. Kommer hvertfall og tar en kikk i midten av januar.
gopp wrote: Anmerkningen er oljelekkasje, og dette er etter all sannsynlighet forårsaket av en lekk simring på girkassa ved høyre drivaksel. Ny bil er anskaffet, men jeg får ikke registrert den opp før jeg har fikset noen småting, noe jeg håper er klart i midten av januar.
Er det en mulighet å hive på litt vidundermiddel, vaske godt og håpe det går bra?
Det er 20.mars som er fristen for årsavgift, ikke sant? Tenkte å finne ut før da hvilken av disse bilene som er best å satse på, og beholde den..
Kan kanskje flytte over vifte fra dieselen min, bør vel være lik? (det er selve vifta, ikke termostat e.l.?)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by gopp »

rundgren wrote:
gopp wrote:Nå er frontruta på min også rimelig sliten, men en runde med poleringsmaskin og grundig vask gjorde at den passerte. Nå er det kun en anmerking på mangellappen, og på en etterkontroll er det kun denne ene tingen de har lov å sjekke.
Skal godt gjøres at den er så sliten som min, tror jeg. Tror det er original rute og den har gått 340.. Ekstrem blending ved møtende trafikk i mørket, burde nok ikke vært godkjent forrige gang. Kommer hvertfall og tar en kikk i midten av januar.

Ta gjerne en titt. Det er mulig jeg bare kjører den rett på dynga og selger noen deler fra den. Jeg trenger batteriet i en annen bil, og vi snakker uansett om lommerusk i verdi her.
gopp wrote: Anmerkningen er oljelekkasje, og dette er etter all sannsynlighet forårsaket av en lekk simring på girkassa ved høyre drivaksel. Ny bil er anskaffet, men jeg får ikke registrert den opp før jeg har fikset noen småting, noe jeg håper er klart i midten av januar.
Er det en mulighet å hive på litt vidundermiddel, vaske godt og håpe det går bra?
Det er 20.mars som er fristen for årsavgift, ikke sant? Tenkte å finne ut før da hvilken av disse bilene som er best å satse på, og beholde den..
Kan kanskje flytte over vifte fra dieselen min, bør vel være lik? (det er selve vifta, ikke termostat e.l.?)
Viften passer nok. Dersom din bil har to små vifter og ikke bare en stor, må du sette over hele plastkappen som holder viftene.
Oljelekkasjen bør nok fikses, for det er nå for lite olje på girkassa. Jeg forsøkte å helle på en liter, og den kom ut igjen. Hadde jeg ikke helt på girolje, så hadde den også vært godkjent nå, men på den annen side er jo dette noe som må fikses dersom man ønsker at bilen skal holde. Det var litt lagerlyd når kassa ble varm, men når jeg hadde helt på olje ble dette borte. Nå er lyden der igjen, men det er bare lett summing. Bytt en simring, så har man bil lenge.

-- Marius
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by rundgren »

gopp wrote:
rundgren wrote:
gopp wrote:Nå er frontruta på min også rimelig sliten, men en runde med poleringsmaskin og grundig vask gjorde at den passerte. Nå er det kun en anmerking på mangellappen, og på en etterkontroll er det kun denne ene tingen de har lov å sjekke.
Skal godt gjøres at den er så sliten som min, tror jeg. Tror det er original rute og den har gått 340.. Ekstrem blending ved møtende trafikk i mørket, burde nok ikke vært godkjent forrige gang. Kommer hvertfall og tar en kikk i midten av januar.

Ta gjerne en titt. Det er mulig jeg bare kjører den rett på dynga og selger noen deler fra den. Jeg trenger batteriet i en annen bil, og vi snakker uansett om lommerusk i verdi her.
gopp wrote: Anmerkningen er oljelekkasje, og dette er etter all sannsynlighet forårsaket av en lekk simring på girkassa ved høyre drivaksel. Ny bil er anskaffet, men jeg får ikke registrert den opp før jeg har fikset noen småting, noe jeg håper er klart i midten av januar.
Er det en mulighet å hive på litt vidundermiddel, vaske godt og håpe det går bra?
Det er 20.mars som er fristen for årsavgift, ikke sant? Tenkte å finne ut før da hvilken av disse bilene som er best å satse på, og beholde den..
Kan kanskje flytte over vifte fra dieselen min, bør vel være lik? (det er selve vifta, ikke termostat e.l.?)
Viften passer nok. Dersom din bil har to små vifter og ikke bare en stor, må du sette over hele plastkappen som holder viftene.
Oljelekkasjen bør nok fikses, for det er nå for lite olje på girkassa. Jeg forsøkte å helle på en liter, og den kom ut igjen. Hadde jeg ikke helt på girolje, så hadde den også vært godkjent nå, men på den annen side er jo dette noe som må fikses dersom man ønsker at bilen skal holde. Det var litt lagerlyd når kassa ble varm, men når jeg hadde helt på olje ble dette borte. Nå er lyden der igjen, men det er bare lett summing. Bytt en simring, så har man bil lenge.

-- Marius
OK.. jeg stikker innom en tur på nyåret, tenker jeg...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by mads »

rundgren wrote:Det er 20.mars som er fristen for årsavgift, ikke sant?
Årsavgiften følger kalenderåret, men forfaller til betaling i mars, ja. Mange som tråkker oppi her. Vil man slippe avgiften må altså skiltene inn før 1. januar.
Og, ja; Det hender med litt kø i romjula ;) Og nei; stakkarane i skranken skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan gjøre som i Sverige og la blikkplata stå på øsa.. ;(
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by rundgren »

mads wrote:
rundgren wrote:Det er 20.mars som er fristen for årsavgift, ikke sant?
Årsavgiften følger kalenderåret, men forfaller til betaling i mars, ja. Mange som tråkker oppi her. Vil man slippe avgiften må altså skiltene inn før 1. januar.
Og, ja; Det hender med litt kø i romjula ;) Og nei; stakkarane i skranken skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan gjøre som i Sverige og la blikkplata stå på øsa.. ;(
Hvis bilen vrakes er fristen 20.mars for å slippe avgiften, såvidt jeg forstår.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort på nyåret

Post by mads »

rundgren wrote:Hvis bilen vrakes er fristen 20.mars for å slippe avgiften, såvidt jeg forstår.
Å-sånnja, det stemmer vel. Med kjørende øse kan man da "få" tre måneder uten årsavgift. Men hvis kjerra holder litt til betaler man. Rrrrregler.. ;/
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort - NÅ EU GODKJENT

Post by gopp »

En liten oppdatering her.

Jeg tok inn bilen på løftebukken i forrige uke, og så jo straks at den ikke lekker girolje. Den var tør og fin ved girkassa, men hadde et forferdelig søl i bakkant på motoren. Det hadde ikke lekket nylig og det hang ikke oljedråper noe sted. Min teori er at utluftinga til bunnpanna temporært har tettet seg (frosset?) og at den da har blåst ut olje i fra motoren. Jeg vasket av sølet og har parkert med et papirark under motoren i noen dager, og ingen lekkasje i det hele tatt. I dag passerte den PKK også, så nå kan det kjøres til januar 2014 :mrgreen:

Det eneste som må fikses er at kjølevifta må byttes, noe som tar 30 min. og gjøres fra motorrommet. Ellers er det gode dekk, batteri, regreim og kuler som er nylig byttet og alt annet fungerer fint.

Jeg trenger den frem til månedskifte januar/februar, men da selges den for kr. 5k som den står.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Xantia 2.0 8v slumpes bort - NÅ EU GODKJENT

Post by rundgren »

gopp wrote:En liten oppdatering her.

Jeg tok inn bilen på løftebukken i forrige uke, og så jo straks at den ikke lekker girolje. Den var tør og fin ved girkassa, men hadde et forferdelig søl i bakkant på motoren. Det hadde ikke lekket nylig og det hang ikke oljedråper noe sted. Min teori er at utluftinga til bunnpanna temporært har tettet seg (frosset?) og at den da har blåst ut olje i fra motoren. Jeg vasket av sølet og har parkert med et papirark under motoren i noen dager, og ingen lekkasje i det hele tatt. I dag passerte den PKK også, så nå kan det kjøres til januar 2014 :mrgreen:

Det eneste som må fikses er at kjølevifta må byttes, noe som tar 30 min. og gjøres fra motorrommet. Ellers er det gode dekk, batteri, regreim og kuler som er nylig byttet og alt annet fungerer fint.

Jeg trenger den frem til månedskifte januar/februar, men da selges den for kr. 5k som den står.
Jeg er interessert enda!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply