BX 4x4

Her kan du finne annonser fra folk som ønsker å kjøpe GS/GSA/BX/Xantia

Moderator: moderator

Classic
Posts: 7
Joined: Mon 11 Oct, 2010 16:10

Re: BX 4x4

Post by Classic »

Trekker opp denne igjen,
er det noen som kan forse meg med linker til franske forum, markedsplasser ala finn, eller andre steder man kan tråde for å finne en slik bil?

Har koll på http://www.leboncoin.fr (+ http://www.subito.it) og ebay,
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: BX 4x4

Post by RolandM »

Anciennes.net kan også brukes.

Profesjonelle formidlere som Losson og andre har ikke brydd seg så mye med BX så langt. Da tror jeg du må til Storbritannia eller Danmark (retrogarage.dk).

Ellers kommer det (første halvdel av) en artikkel om import av biler i Frankrike i dette nummeret av Citrophile, hvis du er klubbmedlem.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: BX 4x4

Post by citro1cx »

Litt over middels interessert i Citroën cx!
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: BX 4x4

Post by rundgren »

* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: BX 4x4

Post by mads »

pål wrote:Ja, det høres vel og bra ut. Men,,,, for å kunne kreve denne alternative beregningen, må du først ha registrert bilen og betalt engangsavgiften med det ordinære bruksfradraget.... Norske byråkrater i ett nøtteskal
Mnjaa... Det er mer enn et firma som har hentet inn noen biler, benyttet toll-kredit, solgt bilene, kjøpt flere biler for avansen, mer toll-kreditt, etc - til bobla sprekker. De som kjøpte bilen har da en bil det ikke er betalt engangsavgift på og den kreves nå inn. Nevnte jeg at firmaet som "importerte" ble begjært konkurs i skifteretten..?

Regelen med at full avgift skal betales først bidrar faktisk til mindre humbug, med unntak for de som har så fint(?) firma at de har kreditt hos Tollvesenet. Og mange firma driver ordentlig og slipper altså å hoste opp full engangsavgift.

Sånn; Da kan dere jamre videre over engangsavgift og byråkrater :) Eller kanskje mer tankevekkende at loven om aksjeselskap gir lov til å rote bort andres penger. Gmbh, kaller tyskerne det: Selskap med begrenset heftelse. Sandemose mente loven introduserte umoralen i næringslivet.

ojojoj, emne: BX 4x4 må være en av de aller ypperste i sære løsninger. Finn et bilde av underside og sett i gang å klø deg i hodet. Kul kjerre, ja men vanlig BX kommer så godt frem at dette kan neppe være bryet verdt. Hvis ikke for akkurat greia med den, da.
Classic
Posts: 7
Joined: Mon 11 Oct, 2010 16:10

Re: BX 4x4

Post by Classic »

Du er inne på noe i siste setning.
Vanlig BX blir ikke sært nok, og jeg har ikke tenke å gå tilbake til fwd.

Skjekker kontinuerlig div sider, og venter på at rette bil skal dukke opp.
Synd gen 1 er estetisk penere, mens bare gen2 kom med 4x4
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: BX 4x4

Post by RolandM »

Jeg tror du er inne på noe: Vanlig BX blir ikke "sært nok" sett i forhold til umaken, med mindre man da kan få en helt strøken bil for en veldig rimelig penge. GTi er LITT kulere, GTi16V er enda litt kulere, ur-BX begynner å bli ganske kult, men BX 4x4 er både spesielt og en nyttig og morsom bil. Vanlig BX kan bli litt lett på vinterføre hvis det er glatt, selv om den har utmerkede veiegenskaper for øvrig.

4x4 trenger ikke være spesielt dyr å importere sett i forhold til andre, tilsvarende motoriserte biler. Nå velger man jo selvsagt alternativ beregning når bruktprisene i Norge er så lave som de er, men avgiften regnes da ut fra et forholdstall, slik at det spiller en rolle hva vanlig engangsavgift ville vært. Og her slår BX relativt gunstig ut pga lav vekt, og forholdvis lavt sylindervolum/ytelse.

Hvis man bruker Dinside sin importkalkulator, og ikke Tollvesenets, får man spesifisert hvor innslaget for de gradvis økte satsene på vekt, effekt og volum er. Laveste sats for vekt går opp til 1150 kg. Laveste sats for effekt gjelder opp til 89 hester og for sylindervolum er det 1150 ccm, deretter 1750 ccm, 2150 ccm og alt over. En ideell BX er dermed f.eks en 16TRS eller en dieselturbo, som begge har lav vekt, holder seg innen sats to på volum og holder seg innen sats 1 på effekt, sånn ca. BX 4x4 er litt tyngre og har noe større motorvolum og litt mer effekt (105 eller 120 hk), men fortsatt moderate avgifter sett i forhold til mange andre typiske importobjekter.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: BX 4x4

Post by rundgren »

mads wrote:
pål wrote:Ja, det høres vel og bra ut. Men,,,, for å kunne kreve denne alternative beregningen, må du først ha registrert bilen og betalt engangsavgiften med det ordinære bruksfradraget.... Norske byråkrater i ett nøtteskal
Mnjaa... Det er mer enn et firma som har hentet inn noen biler, benyttet toll-kredit, solgt bilene, kjøpt flere biler for avansen, mer toll-kreditt, etc - til bobla sprekker. De som kjøpte bilen har da en bil det ikke er betalt engangsavgift på og den kreves nå inn. Nevnte jeg at firmaet som "importerte" ble begjært konkurs i skifteretten..?

Regelen med at full avgift skal betales først bidrar faktisk til mindre humbug, med unntak for de som har så fint(?) firma at de har kreditt hos Tollvesenet. Og mange firma driver ordentlig og slipper altså å hoste opp full engangsavgift.
Nå lukter jeg politikk her, og da slipper du ikke unna uten motargumenter.. ;-)
Det som egentlig er problemet i scenariet over, er at staten går på kundene og innkrever avgift av dem, i stedet for å forholde seg til den parten staten faktisk har ytt kreditt - altså firmaet.
Det er etter min mening ingen vesenforskjell på kreditt på avgifter ytt av staten mot et A/S og kreditt ytt av en leverandør eller en bank mot et A/S - altså får staten levere krav til et eventuelt konkursbo på lik linje med andre kreditorer. At Staten Norge syns det er greit å ta i bruk hard tvang, brutale virkemidler og overkjøre uskyldige tredjepart for å få inn skyldig avgift til statskassa er altså det som egentlig er problemet her. Ikke at noen useriøse bedriftseiere misbruker kreditt.
mads wrote: Sånn; Da kan dere jamre videre over engangsavgift og byråkrater :) Eller kanskje mer tankevekkende at loven om aksjeselskap gir lov til å rote bort andres penger. Gmbh, kaller tyskerne det: Selskap med begrenset heftelse. Sandemose mente loven introduserte umoralen i næringslivet.
Det er også viktig å huske på at begrenset ansvar ikke er det samme om intet ansvar, styret i et A/S har etter aksjeloven ansvar for for tap påført selskapet, selskapets aksjonærer og utenforstående hvis dette har skjedd uaktsomt eller med forsett. Altså vil styremedlemmene mest sannsynlig være personlig ansvarlig for deler av selskapets gjeld i et sånn scenario som du beskriver, siden det vil være umulig for f.eks en daglig leder å gjennomføre noe slikt over tid uten styrets viten. Altså vil styret sannsynligvis enten ha opptråd uaktsomt eller forsettlig.

Til slutt vil jeg påstå at Sandemoses påstand er noget kontroversiell, all den tid det er liten tvil om at var plenty med umoral i næringslivet før loven om aksjeselskap ble innført..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: BX 4x4

Post by jonsto »

Jeg har følt en del av dette på kroppen. Og uten å gå nærmere inn på det kan jeg si at om enkelte personer dukker opp forran CXen så er det tvilsomt om det blir bremsespor i asfalten. (Jeg har ikke ABS). :twisted: :twisted:
Mvh
Classic
Posts: 7
Joined: Mon 11 Oct, 2010 16:10

Re: BX 4x4

Post by Classic »

For alle som ønsker å lære mer om historien til aksjeselskapet så anbefales boken "The Company - A short history of a revolutionary idea" av Micklethwait/Wooldridge

For øvrig ønsker jeg gjerne mer info om Importfirma med kredittkonto hos Tollvesenet,
av typen man kan stole på.

Tar ikke opp lån for å betale mellomlegget mellom ordinær og alternativ beregning
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: BX 4x4

Post by jonsto »

Den eneste jeg kjenner som har benyttet alternativ tollbehandling brukte et bilfirma som han kjente godt til. Og som drev med import av bl. annet bobiler. Kjenner du ikke noen slike?
Mvh
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Re: BX 4x4

Post by koxvold »

Men, er det noen som vet om en break bx med 4x4 så send meg en pm.

Solgte Visaen og trenger en 4x4 citroen.

Vet om den på finn og auto db.

mvh Lasse
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
Post Reply