2CV Charleston - Pris ???

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

Post Reply
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

2CV Charleston - Pris ???

Post by CarlT »

Hei

Min gamle 2CV er tilsalgs. Jeg kjøpte en ny i 86 og det hadde vært moro å
eid den igjen. Hva er disse tassene verd om dagen? Den trenger litt lakk på panseret og det er et litt rust i gulvet.

De forlanger 30000.... Noen her som har greie på prisene om dagen eller???

mvh
carl georg


Image
http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc ... s=4&tot=12
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Hei Carl,
som medlem også av 2CVklubben får jeg prøve å komme med et kvalifisert svar :wink:
Charlestonmodellen er jo såpass sjelden at den betinger en høyere pris enn Spécial- og forsåvidt også Dollymodellene.
30.000,- er vel omtrent normalt prisforlangende her, men det spørs jo litt på hvilken tilstand bilen er i.
En strøken Charleston kan fort komme opp i 30-35.000,-
Hvis ramma og evt gulvplater har vært byttet, trekker jo det prisen opp, men er det fortsatt originalramma som sitter på, bør nok denne sjekkes grundig...
Du kan jo prøve å prute, de fleste bruker jo 2CVen bare som sommerbil - nå går jo sesongen mot slutten, og det pleier å ha litt å si for prisnivået :)
Bonne chance!

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg har hatt mange forskjellige 2cv'er, så jeg drister meg å komme med litt synspunkter. Når det står i annonsen noe rust må alikevel regnes med og fikses blir jeg noe skeptisk.

rust kan være alt i fra meget alvorlig (bilen er trafikkfarlig og bør ikke brukes) til lettere overflaterust. Derfor er det to ting du bør sjekke grundig: rust i ramme, og rust i dørkplater. førstnevnte kan være svært alvorlig og kan ende opp i et komplisert og dyrt rammeskifte. et annet tegn på dette er at styringen er tung og bilen luter forrover.

sveising i dørkplatene kan også bety mye arbeid og for den som ikke sveiser selv blir dette fort dyrt.

Rammen ruster alltid der karroseriet starter omtrent der hvor forakslingen/tannstaget ligger. En minste anntyding til rust her, er et dårlig tegn og kan være være starten på en ramme knekk. I så fall; IKKE KJØP BILEN, med mindre du får den svært billig.

sjekk deretter rustfellene under dørkmattene og under det sorte belegget som befinner seg på gulvet forran. Sjekk deretter stolfester (nder bilen), nederst på dørstolpen og i starten på hjulbuen bak. Om du finner mye sand og fukt i starten på hjulbuen bak har du garantert en gjennomrusting. Her er det mange knekker og skjøter og ikke enkelt å sveise.

sjekk også rustfellen i bakskjermene, der hvor fjæringen stopper i en en gummikloss. Denne gummiklossen er festet på en ramme som samler vann og skitt. dette gir god næring for rust. på innsiden må du av med det gråe trekket for å avdekke rust her.

vær også obs på rust under gammel tecktyl.

om du vil vite mer om hvor og hvordan 2cv ruster se her: http://www.2cvsrus.com/res_ar_e.htm

lykke til med bilkjøp :lol:
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Takker for en KJEMPELINK!!! Masse bra info der som jeg skal sjekke!

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Selger har nå redusert prisantydning fra 30.000,- til 22.000,-
Aksepterer sikkert bud på 20 laken.
...og det er ikke gæernt for en Charleston.. 8)
Men så var det dette med hvor mye rust er "litt rust"... :?

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

JJ wrote:Selger har nå redusert prisantydning fra 30.000,- til 22.000,-
Aksepterer sikkert bud på 20 laken.
...og det er ikke gæernt for en Charleston.. 8)
Men så var det dette med hvor mye rust er "litt rust"... :?

Jacob
Ja jeg så det..:) Kan være at noen har gjort han oppmerksom på "litt" rust kanskje....? Jeg skal ta å se på den neste gang jeg er i oslo.

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

JJ wrote:Selger har nå redusert prisantydning fra 30.000,- til 22.000,-
Aksepterer sikkert bud på 20 laken.
...og det er ikke gæernt for en Charleston.. 8)
Men så var det dette med hvor mye rust er "litt rust"... :?

Jacob
for all del, du må ikke finne på å kjøpe den usett selv om prisen er redusert. Sjekk hvor mye den er rustet, for 20000 skal det ikke være gorvrust eller gjennom rusting, til nød noen overflateflekker i lakken og støtfangeren. Du må også tenke på at dette er en av verdens mest solgte biler (ingen skjeldenhet som noen selgere prøver å argumentere med...), det finnes m.a.o. mange flere som er til salgs eller kommer til å være tilsalgs i nermeste framtid.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

citro1cx wrote: Du må også tenke på at dette er en av verdens mest solgte biler (ingen skjeldenhet som noen selgere prøver å argumentere med...), det finnes m.a.o. mange flere som er til salgs eller kommer til å være tilsalgs i nermeste framtid.
Jada helt klart. Selvom en Orginal Charleston ikke er så veldig vanelig. Denne er f.eks den eneste som ble solgt i Sør Norge. Hvordan jeg vet det? Jeg kjøpte den ny...:)

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Jada helt klart. Selvom en Orginal Charleston ikke er så veldig vanelig. Denne er f.eks den eneste som ble solgt i Sør Norge. Hvordan jeg vet det? Jeg kjøpte den ny...
Om ikke annet, så gjør jo dette nettopp denne bilen litt spesiell - hvor ofte får man mulighet til å kjøpe den bilen man selv kjøpte ny for 20 år siden... :shock: :) ??

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Post Reply