[Anciennes.net] 1962 2CV Sahara!

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Denne ble visstnok solgt for 28500 i lokal valuta... Godt noen vet å sette pris på edelt metall :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

tja..edelt!? det er jo en mildt sagt en forferdelig konstruksjon (etter min mening) som er bygget i bare 694 eksemplarer. Den lave produksjonen gjør at den i entusiast/samler samheng er meget skjelden og derav ekstremt overpriset. Men for den som ikke har annet å bruke pengene sine til er det vel sikkert verd det. De fleste som kjøper disse samler på dem og bruker dem aldri. Sett i mine øyne er dette noe meningsløst, da jeg har citroen først og fremst for at jeg liker å kjøre dem.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Både enig og uenig......, ja det ER mye penger for en 2cv. Men samtidig vil jeg si at når man ser hvor mye penger som brukes på DR### biler rundt om, så finnes det helt klart værre ting å bruke penga på.
Bilen fungerte kanskje ikke etter intensjonen, men er samtidig en understatemet på nettopp det Citroën gjør... Nemlig tenke anderledes. Tenk på alle de kule modellene fra Citroën vi hadde gått glipp av dersom de hadde tenkt like konvensjonellt som alle de andre! Nei, etter min mening er den et familiemedlem, i en meget spesiell familie :wink: .
Og etter hva jeg vet finnes det faktisk en dråpe eller to med LHM på den også!
Bilen er jo på mange måter en konseptbil i likhet med Matra Rancho`n min, selv om Rancho nok hadde betydlig mer suksess kommersiellt.....
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

det er jo en mildt sagt en forferdelig konstruksjon (etter min mening) som er bygget i bare 694 eksemplarer. Den lave produksjonen gjør at den i entusiast/samler samheng er meget skjelden og derav ekstremt overpriset
Nå var jo Saharaen svært dyr i anskaffelse som ny sett i forhold til de vanlige 2CVene. Dette er antagelig den viktigste grunnen til at det ble produsert så få eksemplarer!

Bilen er jo på mange måter en konseptbil i likhet med Matra Rancho`n min, selv om Rancho nok hadde betydlig mer suksess kommersiellt.....
Saharaen var nok i utgangspunktet kun tenkt som en arbeidshest og en bruksgjenstand, i motsetning til den 2-hjulsdrevne "Disco-posøren" Rancho.. :?
Og de aller, aller fleste Saharaene ble nok kjørt hardt - endog svært hardt - av brukerne, som gjerne var Alperegion-bosatte leger, veterinærer og endog brøytebilsjåfører :shock: :lol: ...
Dermed ble de "brukt opp" til siste trevl, og i og med at det "bare" var en 2CV, var det nok de færreste som anså dem som bevaringsverdige.. :evil:
Og etter hva jeg vet finnes det faktisk en dråpe eller to med LHM på den også!
2CV-bremsene ble nok ikke LHM-tilvent før 2CVene fikk skivebremser foran - og det var i 1981 eller deromkring - 13-14 år etter at siste Saharaen hadde vrinsket seg av samlebåndet.. :wink:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Og etter hva jeg vet finnes det faktisk en dråpe eller to med LHM på den også!
2CV-bremsene ble nok ikke LHM-tilvent før 2CVene fikk skivebremser foran - og det var i 1981 eller deromkring - 13-14 år etter at siste Saharaen hadde vrinsket seg av samlebåndet.. :wink:[/quote]

Njaa... Jeg tenkte mer på clutchen jeg. Er ikke den hydraulisk og bruker LHM?
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Børre wrote:
Njaa... Jeg tenkte mer på clutchen jeg. Er ikke den hydraulisk og bruker LHM?
I prinsippet kan du nok ha rett i dette. Sahara ble levert med hydraulisk clutcher for i det hele tatt å fungere (2 girbokser+2 clutcher) synkronisert.

Det som taler i mot er tidspunktet for introduksjonen av LHM. Den ble vel først presentert på padder i 67/68 om jeg ikke tar helt feil. Siste år med Sahara produksjon var nettopp i 1967. Tror nok heller det ble brukt LHS, den røde hydraulikkvesken som også ble brukt på padder og 2cv bremssystem fram til skivebremsepoken.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

citro1cx wrote:tja..edelt!? det er jo en mildt sagt en forferdelig konstruksjon (etter min mening) som er bygget i bare 694 eksemplarer. Den lave produksjonen gjør at den i entusiast/samler samheng er meget skjelden og derav ekstremt overpriset. Men for den som ikke har annet å bruke pengene sine til er det vel sikkert verd det. De fleste som kjøper disse samler på dem og bruker dem aldri. Sett i mine øyne er dette noe meningsløst, da jeg har citroen først og fremst for at jeg liker å kjøre dem.
En tidligere kollega av min far har kjørt en Sahara i Sahara. Han er ingen bilentusiast på noen måte, men han sa at Saharaen var helt suveren i det terrenget. Kjørte seg visst aldri fast, og om det stod stille var det bare for et par karer å løfte den på plass igjen. Så i sitt rette element er det en prima konstruksjon :)

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply