....og ned 30.000 til!

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Post by skeken »

RolandM wrote: Faktisk synes jeg C4 Grand Picasso er vesentlig mer spennende innvending enn C5. Den har i det minste en liten touch av Star Trek... :wink:
Tildels enig, men den kjører til gjengjeld som en helt vanlig kort mpv, lite flyt. Og skal en unngå den håpløse ''steil-dykk-steil'-autolatkassa får den dessverre en skjemmende kul på midtkonsollen :?

Ang. C6 vs. C5. Har de ikke noenlunde samme hjuloppheng (Fredrik)? Jeg heller mot storebror, denne er endel tyngre og flyter kanskje bedre pga høyere egenvekt? Støyisolasjonen er nok hakket bedre også.

Hvis pris er et ishju får en vel anta at lillebror er mer standardisert/utprøvd og således har lavere driftskostnader/delepriser...
Men hvem som er stjerna er det ingen tvil om! 8)

Ang. C5 vs. XM, kan ikke skjønne at XM skal være større annet enn kanskje på baggasjevolum hvis en fyller helt opp. Jeg har gjort noen målinger av gamle C5 mot XM og kom til at de har ganske nøyaktig like store kupéer. Må være den lavere vinduslinja som lurer dere...

Og nye C5 er enda større enn gamle innvendig, iallefall på papiret. Mellom- og storbilklassenes største bil, kun slått av Mondeo i enkelte retninger med et par millimeter.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

skeken wrote:
RolandM wrote: Faktisk synes jeg C4 Grand Picasso er vesentlig mer spennende innvending enn C5. Den har i det minste en liten touch av Star Trek... :wink:
Tildels enig, men den kjører til gjengjeld som en helt vanlig kort mpv, lite flyt. Og skal en unngå den håpløse ''steil-dykk-steil'-autolatkassa får den dessverre en skjemmende kul på midtkonsollen :?

Ang. C6 vs. C5. Har de ikke noenlunde samme hjuloppheng (Fredrik)? Jeg heller mot storebror, denne er endel tyngre og flyter kanskje bedre pga høyere egenvekt? Støyisolasjonen er nok hakket bedre også.

Hvis pris er et ishju får en vel anta at lillebror er mer standardisert/utprøvd og således har lavere driftskostnader/delepriser...
Men hvem som er stjerna er det ingen tvil om! 8)

Ang. C5 vs. XM, kan ikke skjønne at XM skal være større annet enn kanskje på baggasjevolum hvis en fyller helt opp. Jeg har gjort noen målinger av gamle C5 mot XM og kom til at de har ganske nøyaktig like store kupéer. Må være den lavere vinduslinja som lurer dere...

Og nye C5 er enda større enn gamle innvendig, iallefall på papiret. Mellom- og storbilklassenes største bil, kun slått av Mondeo i enkelte retninger med et par millimeter.
C6 og C5 deler oppheng på det ene hjulparet, på det andre har C5 arvet fra Peugeot 407. Jeg husker ikke om det var foran eller bak.

XM har nok ikke vesentlig større bagasjerom, men baksetet er romsligere. Ikke nødvendigvis i høyden, men når jeg sitter "bak meg selv" i begge bilene sitter jeg ikke like komfortabelt i C5. Sitteputen er lavere og noe kortere, og gir dårlig lårstøtte, og jeg kan ikke kompensere ved å øke knevinkelen og skyve føttene lenger inn under forsetet - det er ikke plass. Det er også baksetet som kritiseres i ulike tester.

Ta også med i betraktningen at C5 faktisk er lengre enn XM - og dermed også relativt sett trangere. Men hvis vi går et par forgjengere bak i tid og tenker f.eks BX (XM er jo egentlig en klasse opp) er selvsagt C5 klart større.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Post by FrodeM »

Har tyskerne prøvd C6 på DÅRLIG vei før de sa dette om at fjæringen er like god i C5? Nå har ikke jeg kjørt C6, men uttalelsene fra de som har gjort det her på berget, tyder på at forskjellene er merkbare. Den nye C5-en jeg har kjørt, var vesentlig dårligere (på fjæringskomfort) enn noen annen hydraulisk Citroën jeg har kjørt. Alt for stiv, var min oppfatning!

C5, både i ny og gammel versjon, og XM har jeg faktisk kjørt i en uformell sammenligningstest! Gamle C5 break har stort bagasjerom og "bak meg selv" får jeg akkurat nok plass til bena - pga. utsparringene i forseteryggen. I nye C5 var det hakket dårligere plass ved samme øvelse - fordi utsparringene var mindre. I min egen XM hadde jeg 7 cm luft mellom forseterygg og kne! Og det har lite med høyden på vinduslinja å gjøre...

Ut fra øyemål må bagasjerommet i nye C5 være et godt hakk mindre enn i gamle C5. Venneparet mitt, som stilte med gammel C5 i vår uformelle test, har et dobbelt hundebur i sin C5, og det hadde ikke fått plass i nye C5 break.

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg sammenlignet plassen i nye C5 Tourer med min 98 XM Break og det er et hav av forskjell, men spesielt benplassen bak er enorm i XM sammenlignet med nye C5. Det er vel bare nye Skoda Superb som kan måle seg med XM når det gjelder bakseteplass. Nye C5 minnet meg mye om å sitte i en A6 og den er trang sammenlignet med XM Break. Husk XM Break har også større takhøyde enn XM Berline. Det gjør at romførelsen i XM Break er helt enorm, uten bruk av takglass.

XM Break er jo også lengre enn nye C5 Tourer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Da jeg forsøkte den nye C5 fikk jeg en klar følelse av at den var trangere inni enn den "gamle" C 5, men det skyldes kanskje at den gamle har større vindusflater?
Selv er jeg glad for at jeg kjøpte en av de siste av den gamle typen i oktober 2007 og ikke ventet på den nye.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Tjobing.

Nye C5 har mindre romfølelse, men betraktelig bedre opplevd kvalitet, bedre seter, lekkert utformet førermiljø, mer kapabelt hjuloppheng. Jeg har bare kjørt noen få kilometer i en 2.0 Hdi Exclusive sedan med Hydractive. Det var en ren nytelse - kjenner meg ikke igjen i at den skal være stivere/hardere avfjæret enn forrige gen C5. At utformingen av breaken's hekk gjør at lasteevnen ikke er på høyde med den "gamle" er jo uheldig - selvsagt. En stasjonsvogn kjøpes jo gjerne pga funksjon mer enn form. 4-dørs C5 er lekker, men ved siden av en C6 som nå plutselig er like (u)oppnåelig, framstår den som høyst ordinær - rent visuelt.
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Post by FrodeM »

Tjobing!

Tråder er til for å avspores, er de ikke?

I vår uformelle sammenligningstest kjørte vi XM serie II TCT berline, "gamle" C5 110 hk HDI break med skinn og alt utstyr, nye C5 break med samme motor med metall"fjæring" og nye C5 berline 2.0HDI med treigomat. Utstyrsnivå på sistnevnte husker jeg ikke.

Smaken er tydeligvis som baken, eller så har vi kjørt C5 med veldig forskjellige interiør: Venneparets "gamle" C5 med skinn har nydelig, lyst to-farget interiør med god romfølelse (beige skinn), mens de to nye C5-ene jeg kjørte var VAG-svarte innvendig. Jeg synes det var kjedelig!

C5 uten fjæring var selvsagt helt forferdelig å kjøre (alt er relativt!), men med HA3+ ble det bedre. Dog ikke på linje med min XM, hvis du glemmer alle fjæringslyder i sistnevnte. Største ankepunkt med C5 med HA3+ (bortsett fra baksete- og bagasjeplassen) var dog automaten. Gassen i bunn - vente - vente - - - vente. Men har hørt at andre ikke har hatt samme erfaring med denne automaten, så gud veit hva som skjedde. Prøvde "å lære den opp", men det hjalp ikke. Graut!

Mvh.
Frode.
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Overraskende å lese at C5 med H3 skal ha dårligere (jeg leser det som stivere) fjæring enn XM. Jeg har 98 XM TCT Break med H2 og 86 CX GTi Turbo serie 2. Jeg synes personlig at CXen min har langt bedre fjæringskomfort enn XMen, særlig i lavere hastigheter. XMen kan gi fra seg noen harde slag over fartsdumper som skyldes at computeren skifter til hard fjæring dersom du er litt over 30 km/t. Jeg ville tro nye C5 med H3+ var mer lik C6 og C6 har i mine øyne langt mer komfortabel fjæringskomfort enn XM. Gamle C5 har jeg aldri likt. Jeg synes designet er treigt og lite elegant. Nye C5 er i så måte et langt fremskritt, men kan likvel ikke måle seg med C6 som er ultraelegant i likhet med CX.

Personlige designfavoritter fra Citroën:

I klassen mest elegante: CX, C6 og SM

I klassen mest særpreget: DS, AMI6 berline, 2CV, TA, XM
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Black Lemon wrote:Kan man ikke bare reise til Sverige og kjøpe en C6 der, kjøre tilbake til Norge om natten over en liten grenseovergang, skifte over et skilt man har liggende og alt vil være i skjønneste orden?
'

Noe sier meg at du har veldig lyst på C6?? :lol:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Noe sier meg at du har veldig lyst på C6??
Jeg må innrømme at ikke minst det faktum at C6 er totalt fraværende på norske veier gjør det ekstra pirrende å anskaffe en. Min XM break er jo også den eneste i landet i akkurat den fargekombinasjonen den har (knall sort med beige skinn) at selv Ole Grangaard ikke visste at det kunne skaffes, men så var den da også spesialbestilt av nåværende GoldenOcean-sjefen som tidligere hadde vært en kollega av meg og som kun hadde den i ett år.
CXen min var jo mer vanlig da jeg anskaffet den i 1990, men i dag ser jeg knapt noen på mine daglie kjøreturer i Oslo-gryta.


Jeg må altså tilstå at jeg er tiltrukket av produkter som få andre har, og når noe er en bestselger er det nok til at jeg skygger banen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Nå er vi vel for lengst avsporet her, men jeg konstaterer at for mange av oss inne på forumet er behovene noe anderledes enn for den jevne bilkjøper, og det er vel bare å innrømme at C5 er ikke laget med våre behov for øyet (mulig som en erstatning for XM dagligbil for noen, da..)

For den gjennomsnittlige bilkjøper som kan tenke seg å lukte på Citroen fordi den er LITT spennende (men ikke for mye), fordi den har "så god komfort og sånn" og fordi den nå har fått en utmerket kvalitetsfølelse (og det har Robert rett i, det har den) vil 1,6 HDI stasjonsvogn med stålfjæring og delskinn seter til en overkommelig pris være et utmerket valg. Sannsynligvis også sedan til en viss grad. På samme måte som Citroen har noen utmerket posisjonerte produkter i C4 Grand Picasso 1,6 HDI og i C1 med den tresylindrede Toyota-bensinmotoren.

For de mer sære av oss tror jeg nok C6 vil være en utmerket bruktbil om et par år, når de få eksemplarene i Norge er kommet langt nok ned i pris, evt. som bruktimportert. Jeg kunne ha ønsket meg en litt mer heldig design av hoftene/hjulbuer bak, og et enda litt mer spennende interiør med noen av elementene fra C4 Grand Picasso. Men jeg ville nok kunne leve godt med det kompetente hjulopphenget, et ikke-treboks-design som skriker "Jeg er ikke tysk!", det faktum at ingen andre enn oss vil kjøpe dem, og de fancy dørlommene med "svevende" paneler. Og skinn, selvsagt. :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg kunne ha ønsket meg en litt mer heldig design av hoftene/hjulbuer bak, og et enda litt mer spennende interiør med noen av elementene fra C4 Grand Picasso.
Enig i det. Interiøret i konseptbilen C6 Lignage vitnet jo om langt mer radikale tanker enn det det ble. Personlig kunne jeg tenkt meg en sort C6 i "pianolakk" med det mørke dashbordet og Cashmere interiøret som italierne i en kort periode tilbø. Det hadde vært helt konge med Cashmere-interiør nå som folk kjøper Golf med skinninteriør. Og så må det være bensin-motoren, men gjerne med turboer og en DSG-kasse slik at vi får 333 hk 440 nm og slipper å få dieselsøl på fingerne når vi fyller drivstoff.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

1 stk C6 Cashmere til meg og takk - men tror nok den må få en runde hos Stårheim først: 1 grundig dusj Vert de Tropic (SM-farge) og okerfarget cashmere. Bensiner selvsagt! 8)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Robert wrote:1 stk C6 Cashmere til meg og takk - men tror nok den må få en runde hos Stårheim først: 1 grundig dusj Vert de Tropic (SM-farge) og okerfarget cashmere. Bensiner selvsagt! 8)
kan vi få noen bilder av dette ?
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Black Lemon wrote:
Jeg kunne ha ønsket meg en litt mer heldig design av hoftene/hjulbuer bak, og et enda litt mer spennende interiør med noen av elementene fra C4 Grand Picasso.
Enig i det. Interiøret i konseptbilen C6 Lignage vitnet jo om langt mer radikale tanker enn det det ble. Personlig kunne jeg tenkt meg en sort C6 i "pianolakk" med det mørke dashbordet og Cashmere interiøret som italierne i en kort periode tilbø. Det hadde vært helt konge med Cashmere-interiør nå som folk kjøper Golf med skinninteriør. Og så må det være bensin-motoren, men gjerne med turboer og en DSG-kasse slik at vi får 333 hk 440 nm og slipper å få dieselsøl på fingerne når vi fyller drivstoff.
Jeg er helt enig i det med Cashmere og interiørdetaljer for øvrig, men hvis vi først skal titte nærmere på den semi-utopiske ønskelisten synes jeg C6 også burde hatt en hybridløsning med en elektromotor plassert inne i hvert hjul - det burde det være rikelig plass til med 18" felger. Så er man både litt snillere med miljøet og får (i kombinasjon med regulerbar bakkeklaring) all den SUV-ferdighet de fleste av oss realistisk sett har behov for. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply