Alt for billig!

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Alt for billig!

Post by RolandM »

Når en nylig EU-godkjent og åpenbart hel og grei BX GTi som er kjørt kun 130 000 koster kun 5000 + omregistrering, da er BX rett og slett blitt for billig!

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24609324

En lakkrens og en omgang med Polytrol på støtfangerne, så har man en svært morsom 80-talls-klassiker med svært gode hverdagsegenskaper.

Vi burde sette slike på lager noen år, og ta dem frem etter hvert som alle CX'ene enten er brukt opp eller har skiftet status til sommerbil.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Alt for billig!

Post by citro1cx »

RolandM wrote:Når en nylig EU-godkjent og åpenbart hel og grei BX GTi som er kjørt kun 130 000 koster kun 5000 + omregistrering, da er BX rett og slett blitt for billig!

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24609324

En lakkrens og en omgang med Polytrol på støtfangerne, så har man en svært morsom 80-talls-klassiker med svært gode hverdagsegenskaper.

Vi burde sette slike på lager noen år, og ta dem frem etter hvert som alle CX'ene enten er brukt opp eller har skiftet status til sommerbil.
Legg merke til at den reg. DE, altså Oslo. Den kan ha gått mye i saltsørpe på 80 tallet før den havnet i Bodø. Vi vet jo også at BX har sine rustfeller. Men bevares, den kan jo være rustfri også. Da er den, som du sier, en billig 80 tallsklassiker som blir "like fin som ny" med runde med lakkfornyer og polytrol. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Alt for billig!

Post by trymgreg »

Var en rask tur innom og så på denne idag.
Utvendig
kan det virke som den har stått mye ute. Lakken kan trenge seg en omgang. På førerdøren var lakken slitt vekk helt oppe på døra ved vinduet, nesten så man skulle tro at sjåføren hadde sittet med armen ut av vinduet hele tiden.
Bak på baklukas høyre side var det noe teip, så ikke nærmere på hva som skulte seg under der.
Bakstøtfangeren var bresta i området ved hengerfestet.

Innvendig;
- så ikke så veldig nøye etter, så ok! ut. Men bilen var ikke rengjort innvendig. Eneste jeg la merke til var at det var en flenge på 2-3 cm midt i førersetet.

Motor;
- Startet på første forsøk, og gikk pent! Eneste var at det var noen ulyder ved reimene, og det ene reima ver veldig slakk. Hevet seg greit.
- Frieksos, fremre potte virket som å være lekk - må kanskje skiftes?

Dekk;
- Sommerdekkene så jeg ikke så nøye på - ok?
- Vinterdekkene er bare å kaste, to av de så ut som de var fra da bilen var ny :? !, de andre to var heller ingenting å ha!

De hadde ikke tatt noen teknisk sjekk av bilen ved innlevering - som sagt i annonsen så selges denne for en kunde som har kjøpt seg ny bil hos dem.
Eier bor i Spania mesteparten av året, og har bare brukt bilen når de har vært hjemme og dratt på hytta med den. Så da er det mye sansynlig at den ikke har vært kjørt noe særlig på vinteren de siste årene, kan tenke meg den mest er sommerkjørt. Har du muligheten til å være i Spania på vinteren, så holder du deg garantert unna Bodø! 8) (Det hadde jeg gjort... :mrgreen: 8) )

Fikk ikke tatt noen prøvetur, for de hadde ikke ledige prøveskilt! Men jeg kunne få låne den med meg en tur for å se nøyere over den en annen dag, for se imorgen eller torsdag!

Kanskje jeg skal ha meg en BX.... :wink: :mrgreen:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Alt for billig!

Post by RolandM »

I motsetning til på enkelte andre Citroener, så er jo rust på en BX stort sett ganske lett å avdekke: Traversen foran er det dyre stedet, ellers er det A-stolpe, innvendig fals forskjermer (altså i motorrom), selvsagt under dører, og så kan du få det inni bakre hjulbuer hvis dårlige lagre i bakhjulsopphenget har gjort at dekket har gnagd mot skjermen i nedsenket tilstand. Rust under kan det selvsagt bli på en hvilken som helst bil, men det er jo også lett å se.

Det jeg har erfaring med som kan være dårlig er en del tekniske og hydrauliske komponenter - fjærbein foran kan få returlekkasje og til slutt sprenges, problem med kupévifte er svært vanlig (det er vel som regel motstanden), noen BX'er har et startmotorproblem, lekkasje på servostyringen er vel også kjent, og lagre i bakhjulsopphenget er også nevnt. Eksosanlegg og andre deler er billig til BX, men verkstedtimer koster jo om man ikke skrur selv.

Nå har jeg fått tak i nye seter til min GTi, hvilket mest sannsynlig betyr at jeg har et førersetetrekk til overs, hvis du tenker å gjøre noe med den flengen, Trymgreg. Interiøret for øvrig er relativt slitesterkt og vil nok komme seg betraktelig med en rens.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Alt for billig!

Post by rundgren »

Der var den jammen solgt..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Alt for billig!

Post by Adelsøn »

I tillegg har de lett for å ruste i innerskjermer bak (hull inn til bagasjerom) og i bakkant av bagasjerommet innenfor støtfangeren. Rundt frontruta er det også lett nooe brunt. Men for all del, delebilen som er kassert pga rust er LANGT mindre rusten enn guttungens -95 Omega... Eller 2000 og noe Audi'en jeg sto parkert bak på Gjøvik forleden. Tenkte med meg selv hvordan den kom tilå se ut når (hvis) den blir like gammel som Audun Automat... Lite igjen å sveise fast nytt stål til på en Audi 100 fra tidlig nittitall :lol: :lol:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Post Reply