DS til salgs

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

Post Reply
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

DS til salgs

Post by Lars A »

Bare for å lodde stemningen: Jeg skal denne uka hjelpe en fyr med å hente ei rustbøtte med stjerne på, og selgeren har også en DS han skal bli kvitt. Bilde og type/tilstand kommer.

Noen som er interessert i DS, eller blir jeg hengende med den sjøl? (Kona har ikke noe i mot en pen DS til vinterbruk... :twisted: :twisted: )
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: DS til salgs

Post by citro1cx »

Lars A wrote:Bare for å lodde stemningen: Jeg skal denne uka hjelpe en fyr med å hente ei rustbøtte med stjerne på, og selgeren har også en DS han skal bli kvitt. Bilde og type/tilstand kommer.

Noen som er interessert i DS, eller blir jeg hengende med den sjøl? (Kona har ikke noe i mot en pen DS til vinterbruk... :twisted: :twisted: )
Alltid spennede med en utfyllende tilstandsrapport samt et knippe med bilder der vi vet rusta setter seg. Kanskje lar man seg friste 8)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS til salgs

Post by RolandM »

Skal du ta bilder, få skrudd av bakskjermene og sjekk tilstanden for rust der (det er jo bare å fjerne en skrue), samt i bagasjerom, under bakpartiet, under dører, A-søyle, spesielt i området rundt vindskjerm. Sjekk også overgangen mellom tak og frontrute - det er en skøt på listen midt foran - er den hel og pen eller er listen begynt å bøye seg opp? Og en haug med andre steder, selvsagt. :)

Legg også merke til om det er en halvautomat, innsprøytning eller ikke osv. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: DS til salgs

Post by pål »

Hvor i verden er denne DS'en da Lars?
har masse Citroèn:-)
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: DS til salgs

Post by Lars A »

DS'en står i Brumund, et par timer på sykkel østover fra Brumunddal... :) :)

Takk for innspill på hva man bør se etter, får se om selger lar meg plukke og fotografere :)

Det skal visstnok være en 5 gears bil, men jeg har bare annenhånds opplysninger og han er mer interessert i tyske Panzers med stjerne på...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: DS til salgs

Post by Lars A »

Da har jeg vært oppe og kikket.

Det er en 1973 DSuper 5, 21 motor, manuell 5 girs kasse ikke innsprut.

Ser ikke verst ut for rust i hjulkasser bak og gbagasjerom, fikk ikke sett under.
Forskjermene og bakskjermene er et annet sted, baksetet er tatt ut, men det følger visstnok med fullt sett skjermer og noe ekstra pluss komplett sett seter. Bilen er originalt gråbrun metallic, litt mørk og jeg tror det er originalt oransje seter. Har ikke sett nøye under dørene, men jeg tror ikke den er så verst. Har stått siden midt på nittitallet en gang. Da må man vel regne med full gjennomgang på hydraulikk og bremser... Rundt frontruta ser det bra ut, lista som var nevnt sitter jevnt og pent. Inni ser bilen ganske bra ut, matter baki og i bagasjerom er tatt ut og der var det minimalt med rust. Taktrekket er løst bakerst, vet ikke om sånt er vanskelig å fikse. Så ingen rusthull andre steder heller... Karrosseriet ellers ser slett og fint ut.


Glad for om noen kan si noe om et vettugt bud for en sånn bil.
Prøvd å få kontakt med selger, men han er ganske restriktiv på å ta telefon når han ikke kjenner nummeret. Tror han har hatt kontakt med såkalte "uheldige miljøer"...
Sliter med et sted å sette bilen, hvis ikke hadde jeg radt kjøpt den sjøl.
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS til salgs

Post by RolandM »

Når du skriver gråbrun metallic, og gult interiør, er det denne kombinasjonen du mener? http://www.nuancierds.fr/INT%20brun%20s ... 0clair.htm

Bilen på bildet er en Pallas og har derfor mer "stæsj" i interiøret, og setene er nok mer elaborerte enn på D Super 5 også, men fargene er korrekte for en DSuper5 fra modellår 1973, og det er samme stoffet som på bildet (brukbart slitesterkt, i hvert fall om man sammenligner med GS og slikt....

Hvis dette ER en DSuper5 fra 1973 skal den ha chassisnr (står på torpedoveggen) mellom 4516001 og 4543464.

DSuper5 har for øvrig noen fordeler for den som har tenkt å sette bilen i stand selv og ikke er DS-ekspert: Den er enklere å skru på enn modellene med halvautomat og/eller injection, rett og slett fordi det er bedre plass i motorrommet. 21-motoren er også av en del vurdert som mer robust enn 23-motoren, selv om vel ingen av dem regnes som spesielt skrøpelige. En DSuper5 har ca 106 hk DIN og et dreiemoment på omtrent 170-175 nm ved ca 4000 omdreininger, altså helt greit ut fra bilens vekt.

Et annet interessant spørsmål er selvfølgelig om motoren har rustet fast etter så mange år uten start? Og hvorfor ble den satt bort? Ikke pga halvautomatproblemer, ikke pga innsprøytningen; er det da noe med motor eller clutch?

Rustmessig virker bilen ikke så ille ut fra beskrivelsen, selv om jeg ville ha fått noen med (dyrekjøpt) erfaring med DS-rust til å se nøyere på chassiet. Det kan ligge mye rust ganske dypt, dekket av skitt og gammelt Tectylbelegg.

Det neste spørsmålet blir da i hvilken stand skjermer og dører er i: Er de bulkete eller rustne, og trenger reparasjon/lakkering? Og hvis setene finnes, i hvilken grad er de slitt/skadet? Gitt at det er lite chassisrust og at motoren går rundt, er det nemlig disse tingene som mest vil påvirke kostnaden og arbeidet for den som tar på seg et slikt prosjekt.

Som det kanskje fremgår av det ovenstående, virker det ut fra beskrivelsen som om det kan finnes langt verre prosjekt enn dette, gitt at motor går rundt og at rust ikke er verre enn dette.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: DS til salgs

Post by Lars A »

...og siste nytt er at fyren ikke skal selge likevel...

Han er visst kjent for å skifte mening fortere enn en del av oss skifter undertøy... :lol:

Kommer tilbake med nye bolker, her kan det bli ei framhaldssoge.
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS til salgs

Post by RolandM »

Du får holde oss oppdatert om eventuell utvikling! :lol:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: DS til salgs

Post by mads »

Lars A wrote:...og siste nytt er at fyren ikke skal selge likevel...
Han er visst kjent for å skifte mening fortere enn en del av oss skifter undertøy... :lol:
Du får informere om at det da er tradisjon å plassere doningen ute, helst så den får både sol og takdrypp, til han er sikker på den er helt ødelagt. Mener den må være registrert etter 1/1-74 for at han da skal få 1500,- for rammenummer.

For ordens skyld; Jeg aner intet om verken bil eller personer her, men maaange biler har lidd denne skjeben :(
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: DS til salgs

Post by skjalg »

mads wrote:Mener den må være registrert etter 1/1-74 for at han da skal få 1500,- for rammenummer.
Mener vrakpanten ble innført i 1977 og bilen må være registrert etter 1/1-77.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: DS til salgs

Post by Lars A »

I følge de lokale Opelentusiastene får du vrakpant på biler fra 1960 og oppover, uavhengig av når panten ble innført. Husker i hvert fall at broderens VW holdt seg i pris :) Ga 1000,- for den, fikk 1000,- :lol:
Forden til en kompis av brutter doblet seg faktisk, for han ga 500,- og fikk igjen 1000,- etter tre år...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: DS til salgs

Post by tronde »

Lars A wrote:I følge de lokale Opelentusiastene får du vrakpant på biler fra 1960 og oppover, uavhengig av når panten ble innført. Husker i hvert fall at broderens VW holdt seg i pris :) Ga 1000,- for den, fikk 1000,- :lol:
Forden til en kompis av brutter doblet seg faktisk, for han ga 500,- og fikk igjen 1000,- etter tre år...
§ 4-8. Vrakpant

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977.

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.


http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2004 ... 0-020.html
Post Reply