Xm monopoint 1990/91

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

Post Reply
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Xm monopoint 1990/91

Post by FrodeM »

Da er det tre XM-er på tunet, og familien må skille lag med monopointen. BILEN ER EU-OK TIL SEPTEMBER 12, FULLT KJØRBAR OG REGISTRERT, ALLE AVGIFTER BETALT.

Bilen selges hovedsakelig pga. at den har soltak. Jeg er for høy i ryggen og har for dårlig nakke til å sitte behagelig i denne bilen lenger, og etter åtte år er det derfor slutt. Har nylig kjøpt meg en lavmils-XM av nyere årgang uten soltak, så da må monopointen vike plassen.

Jeg søker etter en ansvarsfull eier som kan ta seg av bilen. XM av tidlige årsmodellen begynner å bli sjeldne. Dette er den enkleste XM solgt i Norge, med den enkleste innsprøytningen. Er det positivt? Ja, på et vis. Den har ingen elektronisk styring av fjæringen, ingen elektriske vindusheiser bak, ingen display som forsvinner; alt er enklere på denne. Motoren fungerer helt greit, med sine 110 hk (som sikkert har blitt noen færre siden 1990). Bilen er registrert i 90, men er vel en 91-modell.

Bilen har 260.000 kjørte kilometer, motoren er skiftet på et tidspunkt og har gått rundt 40.000 km mindre. Bilen er brukt til barnehagekjøring de siste to månedene, så skrot er den ikke. Har brukt mye tid på å olje bilen under og inni kanaler, og jekkfestene er faktisk ok. Dessverre er det noen rustskader helt bak, som ny eier får fikse hvis og når han vil.

Ellers bra med bilen: Alle 6(!) rattkontrollene til radioen virker stort sett (volum opp virker ikke alltid), alle vinduer (ett fikset i sommer) og soltaket virker. Soltaket er tett (skiftet for noen år siden). Motoren går ned på 0.67 på langkjøring, kan ikke huske at den bruker noe særlig olje heller. Rimelig tett og fin i hydraulikken sist jeg var under (litt svetting fra tannstang - ikke nok til å ikke gå gjennom EU-kontrollen). Fjærbenstoppene er skiftet til noen bedre, dog ikke strøkne. Interiøret er ikke så verst. Jeg tok en full overgang med rubbing, polering og voks i sommer.

Registerreima og vannpumpa ble skiftet sist i 2003/2004 - av meg. Bilen (ikke motoren) hadde da gått 206000, så vidt jeg husker.

Det dårlige med bilen? Tja, mange riper og noen småbulker, låsene er ganske irriterende, det kommer noe vann inn i bagasjerommet og det tikker i minst en drivaksel ved sving. Bytte-drivaksler og noen låsdeler følger med, likeså en del andre deler til monopoint (bl.a. en ekstra computer, ledningsnett og noen deler til innsprøytning/tenning). Det rykker en del i drivverket ved småkjøring (motorbrems/gasspådrag) - du merker at bilen er litt slitt. Vindusspylertanken er utett - erstatning følger med. Dekkene er lovlige (både sommer- og vinter-), men spesielt bra er de ikke.

Tilhengerfestet kan det hende jeg tar, men ellers har jeg ikke lyst til å ribbe bilen for noe som helst, selv om jeg kunne trenge det.

Prisen er lav, men ikke vrakpant. Jo mer du vil gjøre med bilen, evt. jo lenger unna saltede veier du bor, jo lavere blir prisen!

Håper noen vil ta seg av denne bilen, og at den ikke må ta turen innom Finn. Er da redd for at det dukker opp interessenter som bare vil ha en bil for vinteren, for så å skrote den.

Svar her, pm eller 98404930.

Mvh.
Frode.[attachment=1]xm-foererplass1.jpg[/attachment][attachment=0]xm-hovedbilde1.jpg[/attachment]
Attachments
xm-hovedbilde1.jpg
xm-hovedbilde1.jpg (128.68 KiB) Viewed 1110 times
xm-foererplass1.jpg
xm-foererplass1.jpg (117.6 KiB) Viewed 1110 times
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
Post Reply